|
|
---|---|
Jag har köpt nya spridare till min E61:a (med motor N43) från Kina med BMW-logga. De har samma artikelnummer och verkar identiska. De gamla spridarna hade också samma artikelnummer men var dessutom märkta med ett till nummer som var olika på alla sex spridarna. När verkstaden som hjälper mig skulle byta dem och koda in dem kommer felkoden 30BE med förklaringen Insprutare: Kodning Kodning orimlig. Verkstaden har försökt på olika sätt men inte lyckats. Nu undrar jag: vet någon hur man kodar in de nya spridarna så att bilen "vet" vilken som är vilken? Vänligen | |
Hej, när man byter spridare ska dessa kodas in med det värde som står inpräntat på dem. Precis som det gör på dina gamla. Ett liknande värde bör finnas på de du köpt. Men just spridare på N43/N53 är lite speciella och det är nog originalspridare som gäller. Att verkstaden får meddelandet orimligt värde är just det. Man matar in ett orimligt värde. Värdet är utanför det som är stipulerat och programmet säger ifrån. Jag tror tyvärr inte det finns några dugliga eftermarknadsspridare till dessa motorer. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Tack Ola för snabbt svar! Finns det möjligen något sätt, någon programvara som man kan använda för att ta reda på det rätta (unika) värdet för spridaren för att sedan kunna koda in detta vid montage? | |
Nej, det måste stå på dem. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.