AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
643

Hälla i A3/B4 olja i C3 klassad bil? Bmw 535d -07

So
6
SotarnAnton
525tdsa -92
Halloj mina kära bmw raggare!

Har ca 15 liter av en a3/b4 olja kvar från tiden jag körde Volvo (6 månader sedan)

Jag kör en 535d med dpf delete så jag blev nyfiken på om jag kan hälla i det, är ju ändå mer skyddande tillsatser i A3/B4 oljan (Mer sulfat, fosfor m.m)

Vad tror ni? Tycker att motorhaveri låter långsökt av att hälla i en relativt vanlig olja.
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
A3/B4 och C3 har i princip identiska grundläggande krav - är ju främst SAPS-nivåerna som skiljer.

C3 har deock tuffare krav för hur oljan beter sig tillsammans med biodiesel (oxidation och förändringar i viskositeten). Men så länga man kör med vettiga oljebytesintervall (varje år eller 1500 mil - vilket som kommer först) så är det inga problem med den lite sämre A3/B4 om man nu valt att hälla kallpressad olivolja med nötig karaktär från Hemköp i sin dieselknatte :-)

Så jag ser inga problem med att använda en A3/B4 där C3 egentligen skulle användas (men där huvudanledningen för detta är nu borttaget).




Enda du ska kolla är viskositeten inte är helt utanför banan.

När man köper BMW LL så ingår det i dess specifikation att både oljans kvalitativa specifikationer är rätt men även att viskositeten är lämplig för motorn i fråga.

När du går på ACEA specifikationen så är det upp till dig själv att se till att viskositeten är lämplig för motorn i fråga.

Du har säkert någon M57TU2-motor och det står gissningsvis i din instruktionsbok att du ska BMW LL-04, eller hur?
BMW LL-04 hade inom sig ett brett spann av viskositet, så 0W,5W är ok som kallviskositet och 30,40 är ok som varmviskositet.
Sålänge den där A3/B4-oljan har en viskositet på antingen 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40 så är allt kosher.

@SotarnAnton : Vilket viskositet är det på denna A3/B4-olja du planerar använda?
@SotarnAnton : Vilket API specifikation är det på denna A3/B4-olja du planerar använda?



Notera att bara för att det är höga SAPS-värdet betyder inte att oljan ger ett lika bra eller bättre skydd än en olja med låga SAPS-värden. Detta med sätta ihop en olja och framförallt dess additivpaket och dess ämnen som ibland arbetar tillsammans och ibland mot varandra är en extremt komplex historia. Du kan ha en olja med höga SAPS-värden som är en total katastrof och vice versa.
So
6
SotarnAnton
525tdsa -92
Tack för svar Slangen!

M57TUD30TOP är motorn så LL-04 stämmer helt korrekt.

Oljan jag har liggande/tänkt att använda är Shell Helix Ultra 0w-40, så inga "dåliga" grejer direkt.

API SN/ API SN PLUS.

Hur hade du gjort i min sits?
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, Shell Helix Ultra 0W-40.
Bra olja med BMW LL-01 klassning, ACEA A3/B4 och API SN Plus.

Nu är API S<x> en klassificering för bensinmotorer, så inte 100% applicerbart här men ändåså - läs nedanför.

Den klassificering API använder för dieselmotorer heter API C<x>.
Men API C<x> används inte längre för personbilar och lättare fordon (iallafall inte i Europa),
denna klassificering sätts istället för motoroljor avsedda för tyngre fordon - vilket i USA är väl deras "personbilar" :-)
Så därför är det helt irrelevant att det inte finns någon API C<x> klassificering.



Tittar man på vad BMW uppger ska vara i de olika M57-motorerna så ser man något intressant:
Länk

M57 är godkänd på både BMW LL-01 och BMW LL-04.

M57TU är också godkänd på både LL-01 och BMW LL-04 med följande kommentar för LL-01 "To increase the service life of the diesel particle filter, LL-04 oils are recommended as soon as they available".
Var väl här runt E60 som DPF började dyka upp på allvar (men vill minnas att E39 kunde få DPF eftermonterat).

M57TU2 är faktiskt också godkänd på både LL-01 och BMW LL-04 med följande kommentar för LL-01 "Recommended for vehicles without DPF and for non-EU contries".


Så de flesta M57-motorer (om man bortser från DPF-livslängden) är faktiskt godkända av BMW för både LL-01 och LL-04. Har man gjort DPF Delete så försvinner även den aspekten och då spelar det ingen roll om man väljer LL-01 eller LL-04 för de flesta M57-motorer.

Det ska nämnas att den största skillnaden mellan BMW LL-01 och BMW LL-04 är att BMW LL-04 är en så kallad Low-SAPS olja (du kommer att märka att alla BMW LL-04 även är ACEA C3 klassificerade).



Men jag skrev "de flesta M57-motorer".

Av någon anledning så är top dog av M57-motorerna, det vill säga modellen med högst effekuttag och i äldre nomenklatura kallades TOP men i nyare nomenklatura kallas S, endast godkänd för BMW LL-04.

Du ser att både M57TOP och M57TU2TOP endast är godkända för BMW LL-04.
Varför? Ingen aning...

Dessutom nämns inte M57TUTOP (som satt i de första årsmodellerna av E60 535d).
Du verkar ha en M57(D30)TUTOP motor, men det var lite rörigt för MY2007 då E60 535d verkade säljas med både M57(D30)TUTOP motorn och M57(D30)TU2TOP motorn.

Som sagt så är skillnaden mellan BMW LL-01 och BMW LL-04 främst i de lägre SAPS-värdena hos LL-04. Men LL-04 har även vissa få andra förbättringar främst för att kunna hantera de (onormalt) långa serviceintervallen som börjar ploppa upp här. Dessa (onormalt) långa serviceintervall kan ju för en högprestandamotor kräva lite högre krav på motorolja för att kunna överleva så länge (men här gissar jag mest).

Hade varit intressant att veta om det fanns någon specifik anledning varför M57TOP motorerna aldrig blev godkända för BMW LL-01. Var det enbart för att klara de långa serviceintervallen eller fanns det något smörjtekniskt? Personligen tror jag det var endast för att kunna överleva de långa serviceintervallen (baserat på allt jag läst mig till), men detta är rena spekulationer och jag har inget konkret att backa upp detta påstående.



Personligen hade jag inte haft några problem att hälla i en BMW LL-01 klassificerad motorolja i en M57TOP motor som haft DPF Delete. Jag ser inga problem med detta.
So
6
SotarnAnton
525tdsa -92
Tack så hemskt mycket för utförligt svar Slangen!

Jag är också inne på den banan att största grejen med C3 är ju att den ska vara skonsam på dpf/twc där detta nu inte finns.

Åker jag på motorras så lovar jag att skriva i tråden igen och då har vi svart på vitt att det inte funkar :D (kommer antagligen inte hända ändå)

För skojskull kan jag också nämna att Volvos 5cyl dieslar skall köras med A5/B5 efter 2006 då dpf hoppade in i bilden där också (A5/B5 är en lågviskös olja som är gjord för förlängda serviceintervaller). Jag körde A3/B4 i över 15.000mil utan några somhelst problem, bytte slaviskt efter 1500mil (dpf delete där med) när jag sen öppnade ventilkåpan för att byta lyftare så såg det ut som en helt ny motor bland kamaxlar m.m, fanns inte en tillstymmelse till sotavlagringar, koksad olja eller liknande.

So
6
SotarnAnton
525tdsa -92
Nu har jag kört med Ravenol SSL 0w40 (PAO olja) i cirka 3 månader och so far so good. Märker en tydlig minskning av motorljud när man kört lite hårdare.

Så än är inte motorn rasad :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.