AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.031

Mycket höga CO-värden m52b28

ty
9
tyskJ
728 - 97
Hej, jag har stött på patrull efter besiktning.

Besiktningsvärden:
CO 2500 rpm: 3,5 (0,3)
CO: 1,0 (0,5)
HC: 156 (200)
Lambda: 1,00 (0,97-1,03)

Det som bör sägas om bilen:
Den har stått i ca 3 år, den har endast körts max 10 min per år under denna tid. Senaste året har den inte startat alls och jag har vid flera tidpunkter försökt att starta den utan framgång. Lång historia kort var det startmotorn som hade gett upp.

Nu har jag fått igång bilen och den går bra.

Vid besiktningstillfället vet jag att det var ett hål i insugsbälgen.
Det skall nämnas att detta var den första "längre" sträckan som jag körde sedan jag fått igång den. Ca 4 mil till besiktningen varav ca 1 mil körde jag över 2500 varv för att få den riktigt varm.
Oljan var nybytt när jag ställde av bilen.
Bilen har aldrig tidigare haft i närheten av för höga värden (ägd den sedan 2012).

Jag har nu efter att lagligt få köra bilen 1 månad har jag vidtagit dessa åtgärder för att förhoppningsvis få den godkänd:
- bytt tändstift NGK BKR6EK
- ny ventilkåpspackning
- ny insugsbälg
- nytt luftfilter

Det korta svaret jag får av de flesta jag frågat är: "häll i en skvätt e85 så går den igenom". Efter att läst några trådar där folk hällt i e85 och ändå inte blivit godkända känns det inte som någon bra idé att testa detta för att "gardera" mig ytterligare än de åtgärder jag redan beskrivit här ovan.

Vad säger ni? :)

Med vänlig hälsning
Johan
Sn
723
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Insugsbälgen bör ha varit huvudorsaken till att den gick dåligt.
Nya stift skadar aldrig (rätt typ då).

Hur luktar avgaserna, kall och varm?

Om den startar kall och varm utan problem och har stabil tomgång samt går bra så är det bara att chansa på ombesiktning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.