Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej! Någon som vet var och hur jag får tag på radions kod? Har letat i alla papper, haft radion urtagen för att se om kod stod där, men icke. Har även varit på BMW, dom vill att jag bokar tid så kanske de kan skaffa fram den… Någon som har något tips? Tack 🙏🏽 /Peter | |
Hej, Du berättar inte vilken bil det handlar om, men googla ”radio code”. Det finns massor. Om du kan få fram radions serienr (finns på själva radion och kan också i en del fall - men där har du varit lite för sparsam med information - lockas fram genom kombinationer av knapptryck), kan bmw, om de vill, ge dig koden gratis över telefon. Annars finns det andra möjligheter. Kanske denna, men igen, du berättar inte om vilken modell du har problem med. Länk /Lennart |
|
Så du vet vad du skall söka efter: Koden är skriven på en litet kort, ungefär som ett visitkort. Där står det RADIO PASS med blått tryck. Finns kortet kvar, ligger det löst ihop med övriga instruktionsböcker. |
|
Tack för hjälp! Det löste sig med länken du skickade Lennart! Hade koden i min mejl på två timmar. Grymt 🙏🏽 Det är en Z3 coupe från 1999. |
|
Gött! :) Tack för din återkoppling! /Lennart |
|
👍🏻 Nu började lampan till krockkudden lysa istället… Alltid är det något 🤨 Peter |
|
Stått på knä i passagerarsätet under dina radioövningar? Jag tror att många sensormattor dör på det sättet eller liknande. Om det hänt, finns det enkel avhjälp. /Lennart |
|
Jaså? Men varför skulle varningslampa för krockkudde lysa då? Hur skulle man åtgärda det? Tack 🙏🏽 | |
Ett standardfel, när airbaglampan inte släcks, är just sensormattan i passagerarsätet. Den känner av när någon sitter där och gör att systemet löser ut air-bagen vid en krock av tillräcklig kaliber. Mattan är mekaniskt ganska känslig och sabbas lätt av ett knä i sätet. Systemet känner då att nåt är tok och tänder lampan. Mattan kostar onödigt mycket att ersätta och de flesta i denna situation väljer att installera en fejk, som får systemet att tro att någon sitter i sätet. Ingen lampa mer, men vid en (ordenlig) krock löser passagerar-airbagen ut, även om ingen sitter i sätet. Men, som jag själv brukar tänka, en i onödan utlöst airbag à 10k+ spelar nog ingen större roll i den totala katastrofen. Det finns naturligtvis fler vanliga orsaker som kan tända airbag-lampan, t ex bältessträckaren /-na, men en defekt sätesmatta är nog den vanligaste. Fejken kostar just ingenting och förändrar inget säkerhetsmässigt. Finns här bl a: Länk Ägs av en forummedlem här, som tar ansvar och ger support. PS Ett riktigt diagnosprogram kan antagligen spika felet, men då pratar vi om lite mer pengar än dem för fejken. Som jag själv hade börjat med. DS /Lennart |
|
Tack Lennart! Jag vill nog hellre kalla det en emulator ;-) Direktlänk: Länk Viktigt att notera kring detta med sätesmattan är att även om det är "rätt" fel så kan felkoden behöva raderas efter monteringen. Själva monteringen är buslätt och tar inte lång tid. Minuter bara även om det kan vara lite trångt på en Z3. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Tack Ola och Lennart! Beställt nu 👍🏻 kan vilken verkstad som helst släcka varningslampa eller måste man vända sig till BMW? Ni som verkar ha koll. Kan man köpa kylvätska och fylla på ac-systemet själv, eller är det bäst att lämna in? Mitt central-lås strular. Båda fram dörrarna öppnas när jag låser och låser upp med nyckel på förarsidan. Men det är bara passagerarsidan som fungerar med fjärrlåset. Något man kan fixa själv? Tack 🙏🏽 |
|
BMW vill nog inte släcka lampan när {det eventuella) felet bara fixats med en - *emulator*. :) I första läget får du hoppas på att lampan slocknar frivilligt. Det gjorde den på min -99:a, så du kan ha tur också. Du känner ingen med lämplig utrustning annars? Det går enkelt och fort. Jag har faktiskt provat att själv fylla AC-systemet på två bilar. Kan inte rekommenderas, bl a eftersom gasen, om det nu handlar om den, oftast läckt ut genom någon skarv eller korroderad detalj, mera sällan försvunnit på ”naturlig” väg (under mycket lång tid; på min 99:a hittade AC-firman inget läckage förra året och accepterade till slut att bara ”toppa upp”). Betr. låsproblemet verkar det som att låsmotorn i förardörren gett upp, eftersom grundsystemet tycks fungera. Antagligen finns det beskrivningar direkt för Z3, men principen ser du åtminstone i länkarna nedan. Byta låsmotor: Länk Reparation av låsmotor: Länk /Lennart |
|
Tack igen!! | |
Kom på: antagligen är det fel på låsmotorn, men det går ju inte att utesluta kabelfel, särskilt som det handlar om förardörren, som ju används mest. Försök att kolla det innan du börjar riva. /Lennart |
|
Ok, ska kolla detta! Tack Lennart! | |
Ett eget diagnosverktyg tjänar man ju igen snabbt. Bmw scanner är oerhört lätt att hantera med en PC. Småpengar i sammanhanget. 800 komplett med 20-pins adaptern. Dock om kommer man på en Z3 bara åt motor, airbag, ABS, EWS och automatlåda om bilen har det. De viktigaste systemen helt enkelt. Länk Vill man komma åt allt och kanske tycker det är smidigt med en handhållen enhet så är Foxwell NT530 BMW mycket bra. Länk Beträffande låset så hade jag exakt samma fel på min e39 -00. Det visade sig vara panelen för ellhissarna på förarsidan som på något sätt störde ut låset. Otroligt nog hade jag en panel i en gammal låda. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Ok! Kan man släcka felkoder med den billigare varianten? | |
@Peter: Om du redan har en laptop med Windows, tycker jag att BMW Scanner är ett stort steg upp från noll diagnosmöjligheter. Du kan läsa och släcka felkoder plus en del annat. Väldigt lättanvänt. @Ola: Hur kom du på det där med panelen? Nyfiken, bara. :) /Lennart |
|
Att fylla på AC har jag gjort några gånger. Jag har köpt dessa. Funkar bra för mig. Själva beskrivningen som följer med på en lapp är ofullständig. På deras hemsida står exakt hur du skall göra. / Peter |
|
Länk | |
Verkar vara slut i lager, känner att det kan vara värt att testa om du säger att det fungerat för dig. Har du bara fyllt på eller även varit tvungen att laga/täta. Tack @50+! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.