AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.045

BMW 330i startar i 5sek, sedan dör!

Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Hej, har införskaffat mig en BMW 330i e90 ifrån 05 och motorkoden är n52b30!

Lite info: Jag köpte den av en kille som hade haft bilen ståendes i över 3år och den har varit strömlös under merparten utav tiden!

Som rubriken lyder så startar bilen i ca 5sek för att sedan dö. Det går att göra så några gånger för att den sedan ej skall starta alls. Men väntar man en halv timme så kommer den igång i 5sek igen!

Jag har satt i ett nytt batteri samt kodat in det!
Har läst felkoderna och dom lyder såhär:
DME Control unit internal fault checksum
DME monitoring terminal 15
Enligt förra ägaren är startspärren bortplockad
Den går på startgas
Spridarna öppnar ej då jag plocka av fulerailen och körde på starten men har tryck i byggan
Kunde ej göra en grundinställning på valvetronicen
Tänkte kolla om någon har varit med om liknande eller har några tips!
Alla funderingar och tips är varmt uppskattat då jag inte ens vet riktigt vart jag skall börja!

Mvh Harald E
bl
2.190
blixten
325i -88
Symptomen liknar trasig bränslepump.
Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Enlig förra ägare skulle även pumpen vara bytt samt att jag får tryck fram i fulerailen
Om spridarna inte öppnar, måste du undersöka om de öht får spänning. Konstant plus (vid tändning på, antar jag). Sen jordar DME för öppning. Lätt att kolla

Håller f ö med ”blixten”, så kanske ändå inte trycket räcker?

Men börja med spridarna som ju antagligen är det enklaste. Bara att lossa kontakterna, eller det kanske räcker med en enda för att få en ledtråd.

/Lennart
Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Kanon, jag skall göra så att jag skall mätta bränsletrycket med riktig ”klocka” ikväll!
Samt att jag skall kolla om jag får ström fram till spridarna!
Trycker bör ligga runt 3-3,5bar om jag inte missminner mig?
Återkopplar ikväll👍
Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Hej, liten uppdatering!
Bilen går som vanligt dvs i 5sek för att sedan dö! Detta är med borttaget gasspjäll men när jag kopplar in gasspjället så startar den inte alls, den ”poffar” inte ens ut spridarna längre! Men jag har 12v till spridarna!
Kopplar jag in gasspjället sedan nollar han med batteriet och sedan testar så ”poffar” den på alla spridare förutom 1 o 2an!

Ber om ursäkt om det vart rörigt, lite svårt med strukturering när det kommer till att skriva😅
Om bara fyra av sex spridare öppnar, är det antingen fel på två eller på DME. Prova att flytta spridarna till fungerande positioner, så vet du (kanske) sedan. (Det går ju att göra tvärtom också, att flytta fungerande spridare till de döda positionerna.)

Det finns ju också ”noid light” att testa hur spridarna får sina öppningspulser, men det verktyget har väl inte alla i lådan. En mycket svag glödlampa eller LED-lampa borde ju också kunna fungera, tycker jag. Bara så att man kan se en kort blink.

Batteriet måste hållas på topp f ö. 12,5 -12,7 volt för ett standard. Annars kan du leta dig fördärvad, när du försöker hitta fel.

(Resultaten av) dina övningar med gasspjället förstår jag inte. Hur kom du på att koppla loss det? Men ändå förbryllar resultaten. Det borde ju vara precis tvärtom. Kopplar man bort en sådan väsentlig del i motorstyrningen, borde inget funka. Tycker jag som inte vet så mycket.

Är din felkodsläsare avsedd för BMW? Om inte, bör du nog uppgradera. De där felkoderna i ditt första inlägg verkar mer att ha att göra med den tigare strömlösheten.

Spridarfunktionen är naturligtvis superviktig, men glöm inte bränsletrycket. Om möjligt, se om det ändras (sjunker) under de där fem sekunderna.

/Lennart
Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Jag plockade loss alla spridare igår för att polaren skulle ta med sig dom och köra dom i spridartvätt!

Batteriet är nytt och fulladdat!

Såg nämligen en kille på youtube som hade exakt samma fel som kopplade loss spjället och då gick bilen så jag höll på och testa och upptäckte detta och vart ännu mer fundersam😅

Jag körde med ett program som heter launch, skall se om polaren som har impa som skall få komma och läsa ut felkoderna!

Bränsletrycket skall kollas igen när spridarna är tvättade och testa det du sa om trycket sjunker eller ej!

Känns nästan som att bilen går in i något slags ”protect” mode! Finns det några relän som skulle kunna orsaka denna symtom eller likande? Som sagt detta är en första BMW-n jag har meckat med så jag är helt ny på detta!

Mvh Harald
Du har aldrig sett bilen köras, antar jag?

Så det där EWS delete kanske spökar? Det blir så mycket osäkerhet med ”förre ägaren sa att…”.
Han kanske råkade sabba bilen och därför lät den stå?

/Lennart
ma
296
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det är inte så att du menar att du plockat bort MAF (luftmassamätaren)? Iofs har du en motor med valvetronic och då tror jag att spjället används bara vid fel på valvetronicen för den sköter ju gasspjällets funktion i normala fall....

/Kent
Ha
8
Harald_03
330i e90 -05
Tja, nej det är spjället som är bortkopplat!
Men som sagt jag har aldrig sätt bilen funka normalt och jag börjar också fundera på att nån har varit där och meckat lite väl ”mycket” satt saker har pajat, skall göra ett försök med att skicka in boxen för en översyn samt verkligen se satt spärren är borttagen!

Jag återkommer med en uppdatering när jag har fått hem boxen igen👌👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.