AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.111

Är den här 525:an värd sitt pris?

Efter många år på den mörka VAG sidan så har suget efter en BMW börjar krypa på igen.

Längtar efter ljudet från den raka sexan och den härliga kördynamiken.

Har kollat runt massor och valet har fallit på en 5 serie sedan.

Hittade den här 525:an men är osäker på om priset är rimligt eller inte.

Länk

Hej,

Jag har ingen priskoll, men det har säkert flera andra. Själv tycker jag att en BMW med få mil utan vidare kan vara värd det önskade priset.

MEN bilen har legar ute sedan början av juni och den skall besiktigas senast den 31/7. Varför säljs den inte besiktigad?

Det gör mig betänksam.

/Lennart
Ma
1.237
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Skicket ser ju verkligen ut som 'nyskick'. Den är lite klent utrustad, men om även motor, chassie och kaross är i 'nyskick' borde den ligga ganska högt. 150:- är mkt, men kanske rätt. Frågan är hur du skall använda den? Pendlarbil? Samlarbil?
Tanken är att den ska brukas, köper aldrig bilar för att samla på.
Tänker att en med låga mil är en bra utgångspunkt för då kan man sköta om den ordentligt.

Hmm ja det var ju konstigt att dom inte besiktigat den. Men för det priset borde det ju göras innan försäljning kan man tycka.

Vad saknas i utrustningsväg?
Visa användare
8.473
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den saknar främst M-paket, det är väl den utrustning på BMW som faktiskt gör en märkbar skillnad på andrahandsvärdet.

M-sport är både exteriöra detaljer samt interiöra som svart innertak, sportstolar, m-ratt och växelspak, samt alcantara/tyg-inredning (men många köpare uppgraderar det till helläder).

Sedan saknar den också skönare stolar, sportstolarna som fanns i m-paket kan köpas separat och så fanns det även de dyrare komfortstolarna, men det begränsar urvalet rejält att ha dem som krav.
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Räkna med att det är en usel affär rent ekonomiskt - jämfört med en annan äldre bil. Men det är nog inte så farligt jämfört med nyare bilar. Säg att du äger den 5 år och sen säljer den för 0kr - det blir "bara" 2.500kr i månaden i värdeminskning. Den kommer förstås vara värd mer men ändå, det kommer bli ganska prisvärt trots allt.

Jag är mer rädd för att du inte kommer tycka det är kul nog med en 525 efter ett tag. Det är inte en särskilt spännande bil med moderna mått mätt.
Jo jag kör i dagsläget en Skoda octavia rs kombi från 2015 så är inställd på att jag byter ner mig rent prestandamässigt. Dock får man ju en skönare mer premium upplevelse.

Men det mest optimala vore ju såklart en 530 istället.
@Grelle
@Löwet
Ni som brukar ha helkoll:

Får ni inga negativa vibbar betr. framför allt den lite korta turbulensen i ägande och det faktum att sista besiktningsdatum är om 10 dagar?

Länk

/Lennart
cr
3.847
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vilket fruktansvärt pinsamt regnummer. Förstår inte varför Trafikverket inte tar bort den bokstavskombinationen, skall ju inte finnas sådana som kan vara stötande.

Min farfar köpte för länge sedan en bil som fick regnummer FESxxx, det bytte dåvarande Vägverket ut för att det kunde vara stötande. CUMxxx är f*a så mycket värre ;-)

Är själv definitivt inte en lättstött, men detta vore pinsamt och ett ständigt samtalsämne.

MVH Christofer
:)
Reagerade också på det, men det går ju inte att undvika precis allt lustigt/provocerande i denna internationalserade värld.

Bilen har ju inte gått så långt, antagligen mest stått garagerad, så antalet upprörda/roade personer här i riket har nog inte fått Transportstyrelsen på knä ännu. :)

/Lennart
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Fin bil och trevligt med låga mil. Men om du ska bruka den och lägga många mil på den så tappar den sitt värde snabbare än om du hittar en bil med 10-15 tusen mil. Och jag skulle gissa att det är mer ålder som påverkar underhållsbehovet än antalet mil inom vissa gränser.
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@lenwib: Bilen är inbytt hos Viköperdinbil.se. Bolaget bakom det heter AutoEtt. Sen har bilen auktionerats och köpts av en bilhandlare. Just den biten bekymrar mig inte. Besiktning görs säkert om bilen säljs.
@igelkotten: Ja du har en poäng där faktiskt.
Får fortsätta kolla runt lite, hade varit gött att få köra en BMW med den sista riktiga raka sexan utan turbo.

Tack för allas svar hittills, gjorde rätt i att komma tillbaka hit för lite bra svar.
Denna Länk tycker jag är bättre köp. Fler mil men en generation nyare bil med mer utrustning och trevligare motor, en av de allra sista NA R6.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den var helt klart trevlig. Intressant spec bara med mycket utrustning men ändå enklaste stolarna (importerad?)
Den är sv.såld, dock 10 ägare, varav 5 senaste 2 åren.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
16.379
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Intressant. Jag är inte en av stols-fetischisterna som finns på forumet så jag tycker den är bra fin ändå. Dock skulle jag omedelbums måla om de blå bromsoken och ta bort pimp-my-ride LEDsen invändigt.
@BlackMunichWagon: Ja den såg inte helt fel ut faktiskt. Kanske man får ta sig en koll på.

Det enda är att man blir lite misstänksam när den bytt ägare så många gånger på kort tid
Om du kan tänka dig F10 så känns t.ex denna som ett klart vettigare köp:

Länk

Betydligt trevligare motor.
Smakfullt originalutförande.
Bra utrustning. Komfortstolarna är guld.

Tidigare länkad bil ger mig rejält dåliga vibbar med tafflig ”styling” och standardstolar. Dessutom har den en gammal N53 som härstammar från E60 där ett flertal förr eller senare drabbats av problem.

535:an är bättre på alla punkter och är dessutom klart vettigare prissatt. Det enda eventuella frågetecknet är xDrive där vissa har rapporterat problem med fördelningslådor men samtidigt så märks det vid provkörning och det bör gå att förebygga med oljebyten.

Det som håller värdet absolut bäst lär dock vara om du hittar en manuell bakhjulsdriven 535i i originalskick med hyfsat låga mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.