|
|
---|---|
Måste erkänna att jag äger min första BMW och det är inte direkt en bra upplevelse. Har tidigare haft mycket Volvo och jänkare främst Ford och Dodge. Jag hade tidigare inga problem att handla reservdelar hos Volvo, eller få jobb gjorda på mina jänkare hos olika verkstäder. Men BMW är i alla fall här i Uppsala totalt omöjliga. Varenda reservdel är minst dubbla priset mot t.ex. mekonomen och verkstaden går inte att ens ha en dialog med. Har ni några alternativ runt Uppsala eller ska jag bara sälja skiten och gå vidare? | |
Beror såklart på vilken bil du har... Har du mer info om 'skiten'? | |
"Varenda reservdel är minst dubbla priset mot t.ex. mekonomen" Fast Mekonomen, Meca, AD etc. är definitivt inte billiga på delar. Att en märkesverkstad skulle vara minst dubbelt så dyr stämmer inte, skulle i så fall vara på någon enstaka del. Normalt är märkesverkstäder 10-20% dyrare på delar än de andra verkstadskedjorna. MVH Christofer |
|
Varför är rubriken Bavaria/Hedin? Har du köpt BMW-delar via Hedin? | |
Bavaria heter numera Hedin | |
Sedan jag skrev frågan har jag själv uppmärksammat förändringen. =) Men jag delar din upplevelse. Bavaria Uppsala (som det var då 2022) tog 5700kr för ett BMW-batteri (Varta) som jag kan köpa från Tyskland för 1500kr. Men kollar jag med bilbolaget till min morsas Volvo så kostade det 2023 2300kr. Ganska stor skillnad i påslag för att kränga vidare ett batteri. Köp delar via internet istället! |
|
Meca och BDS är inte speciellt billiga på reservdelar, jag har faktiskt varit med om att de till och med varit dyrare än original. Ett hjullager (SKF) kan tex kosta en fjärdedel på internet. Oftast köper jag mina reservdelar på tyska autodoc men ibland blir det på något annat ställe beroende på prisbild. Man får helt enkelt vara lite "om sig" om man vill ha ett billigare bilägande. | |
Kolla med www.aeromotors.se för nya reservdelar till vettiga priser. Och om du vill kolla begagnat så finns www.rrr.lt Hedin bil har tydligen haft som affärsidé att höja priserna galet mycket eftersom dom säljer så lite, ergo måste det dom ändå säljer ha hutlösa marginaler för att gå med vinst. Sen är det ju även fråga om hur gammal är bilen du ska ha delarna till? Ju äldre desto svårare med lagerhållning osv. Niklas Fransosen |
|
Vissa näringsidkare tror att den totala förtjänsten ökar om de höjer priserna när det i själva verket kan bli precis tvärtom. Man prisar ut sig och kunden vänder sig i stället till andra för att göra sina inköp. | |
Blixten, håller med. Lätt att bli girig och förlora i längden. Eller om man vänder på det, jag hoppas att de giriga förlorar i längden på att blåsa sina kunder. | |
Nån som beställt från www.aeromotors.se? Verkar vara väldigt bra priser? | |
Jag har beställt från Aero Motors ett par gånger senaste tiden. Inga problem och generellt riktigt bra priser. MVH Christofer |
|
Gjorde en chansning och beställde ett nytt batteri nu till sambons V40. Var typ halva priset mot andra vad jag kunde se. Får hoppas att det passar bara. Nånting man verkligen saknar med andra biltillverkare är ju dels realoem och dels communityn som är runt bmw. Det finns betydligt mer information på youtube och i forum än om volvo... Även att byta batteri såg betydligt jobbigare ut än mot min E39a (och min gamla e91a). Antar att det är start-stop som ställer till det. |
|
Vad är det för årsmodell på Volvo V40? | |
Beställer snudd på endast grejer från Aeromotors numera sedan jag noterat att Autodoc börjat lite lite dyrare. Tycker även att Aeromotors har större utbud av kvalitetsmärken, såna som Autodoc tidigare haft men slutat med till "förmån" för märken med lägre kvalitet eller deras eget märke Stark..... Så kan bara lämna positiva utlåtanden om Aeromotors :-) Niklas Fransosen |
|
Grelle: 2016, en D3. Beställde ett Varta 570901076J382. | |
Jag har bytt batteri på min mammas 2016 V40 T2 tidigare i år.. Minns inte något speciellt relaterat till start-stopp, men batteriet sitter du där fram, inte bak som på min förra M235i, så det blir ju lite tightare och fler delar som måste monteras bort för att komma åt. För just Volvo finns det väl en hel del info, men kanske inte för just V40 som inte direkt tilltalar Volvo-entusiasterna. =) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.