AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.098

Bromsar av sig själv

Sida 1 av 2
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Har ett märkligt bekymmer bilen bromsar skälv, känslan är typ att den motorbromsar trots gaspådrag, den gör detta oavsett om jag kör med farthållare eller inte, bromsningen är ungefär 1-1,5 sekunder, upprepar sig typ varannan minut, någon med kloka idéer?
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
En felkod som kan vara relevant som dök upp via felkodsläsare var:

INFO 440340
Pump motor: speed control calibration is missing
Hej,

Det vore nog bra om du berättade om vilken modell det gäller.

Men en googling på felkoden leder till ett tips (i en av alla dessa mördande YT-filmer) där vederbörande gör en ”norsk reset” och löser problemet.

Kanske också en koll av batterihälsan (med ev åtgärd) kan leda till en förbättring?

/Lennart
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
BMW x1 -2017d automat x-drive

Vet ej om felkoden har med problemet att göra, inga felmeddelanden på info bara som bifynd med Carly, batteriet känns som det är i underkant, varnat ett par gånger för det i vintras dock var det -30 så, tänkbar felkälla?
Sökt på YT men inte hittad någon norsk reset lösning
YT:
(Träffar inte mitt i prick men ger kanske ändå något.)

Men om batteriet kan misstänkas, ladda det länge, låt vila någon timme och mät sen polspänningen. Den får absolut inte vara under 12,5 volt. Idealt 12,7 för ett vanligt batteri,12,8 för ett AGM.

/Lennart
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Tack för tipsen, har gjort reser och gör en rekord med c-tek så får vi se om ett dygn, återkommer och tack för input
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Gjorde kardinalfelet att göra flera saker så utvärdering blir svår:

- smörjde glidpinnarna i oken
- reset av transmissionen
- rekondladdning på batteriet

Efter en lång provtur så har symtomen ej kommit tillbaka,
Dock mäter batteriet (AGM) 12,4 vid polerna
Kan batteriet ge sådana märkliga symtom?
Jag vet inte om bara BMW-bilar är speciellt känsliga för batterihälsan, men jag skulle vilja påstå att alla aktiva här i forumet kan skriva under på att ett dåligt laddat batteri på en BMW kan leda till snart sagt vilket (underligt) problem som helst.

12,4 volt på ett AGM måste vara hel-tok när 12,8 är ”börvärde”.

Jag tror att du har hittat problemet. :)

/Lennart
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Bilforum när det är som allra bäst 👍
Tack Lennart!
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Blåser liv i detta igen,
Sammanfattat:
Bytt batteri då det gamla var riktigt dåligt, bilsemester till Norge, trodde allt funkade tills problemet uppstod igen.
Men bra andra felkoder än tidigare dock så kommer problemet bara så jag har vindrutetorkarna igång och som bekant så regnar det mycket i Norge så då var problemet riktigt dåligt, kommer ringa imorgon för att boka tid på verkstad så jag kommer till botten av detta problem
cr
3.902
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det är inte en funktion som lägger an bromsarna med jämna mellanrum när man har torkarna aktiverade? Vissa bilmodeller har detta för att motverka "hinna" på bromsskivorna och ha full bromsverkan.

MVH Christofer
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Den bromsar utan förvarning, potentiellt livsfarligt så känns inte som någon funktion som BMW tillhandahåller
cr
3.902
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du skrev att det känns som den motorbromsar i 1-1,5 sekunder, hur skulle det kunna vara livsfarligt?
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Bromsar eller motorbromsar kraftigt utan förvarning, klart det är livsfarligt då man inte är beredd
Hej,

För ordningens skull, mät polspänningen på batteriet igen. Både med motorn av respektive igång.
Det kan ju vara något som drar ur det, eller att generatorn inte laddar riktigt.

/Lennart
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Vilande batteri har på morgon gått ner till 12,4 vid tomgång laddar det upp till 13,7
13,7 volt vid laddning är ok.
12,4 volt på vilande batteri är för lågt. Om du har ett AGM igen, är det alldeles för lågt, precis som det var innan du bytte.

Du måste kolla om bilen har någonting som förbrukar ström efter att bilen somnat.

För tips här sök på ”tjuvström”. Det har skrivits en hel del i ämnet.

/Lennart
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Status just nu:
Batteriet känns ok, nytt och då allt är vilande så är volt 12,7 (tid mätning var då bilen ej gått i sömnläge)
Sökt läckagen men utan någon bov som drar tjuvström. Bilen funkar klanderfritt om inte vindrutetorkarna är igång.
Om jag ger på vindrutetorkarna med fast hastighet eller om autoknappen är igång så kommer symtomen igen ganska omgående, ju snabbare hastighet på torkarna ju oftare kommer inbromsningarna, sjukt märkligt
Inte så märkligt egentligen..

Din bil har funktionen att när torkarna är i autoläge/på så ska den "bromsa rent" vatten från bromsskivorna med olika intervaller. Dom flesta märker inte detta ingreppet alls men det är en funktion som existerar och jag varit med om tidigare. Kallas "brake drying feature" Kan vara så att din ok hänger sig något och det blir mer kännbart då. Man kan prova demontera bromsar och smörja upp allt.
ma
297
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Jag tror att detta hänger ihop med funktionen som mj_mj_.... beskriver.:

INFO 440340
Pump motor: speed control calibration is missing

Denna lätta inbromsningen ska inte kännas, men ihop med att Abs/Dsc pumpen (antar jag att det är) inte är kalibrerad så bromsar den för mkt....

Inga andra felkoder på Abs/Dsc?

/Kent
Bu
14
Bushasse
BMW X1 -2017
Gick på spåret med ”brake drying”, lossat och smörjt upp glidpinnar och kollat men allt glider fint och ser ej ut att kärva.
Upptäcker. Fortsatt samma problem med bromsningar då torkarna är på.

Upptäcker dock samma problem då jag under gaspådrag plötsligt släpper gasen, då gör den samma bromsning, enda gången den ej gör det är då jag kör Ecomode för då är frirullning aktiverat. Då känns detta suspekt med ABS/DSC systemet.
Felkoder där:
INFO 030647
INFO 03064A
INFO 030648
INFO 0305A7
INFO 03059A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.