AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.369

Verkstaden säger att bakaxeln är dålig efter byte av hjullager

Sida 2 av 2
st
3.418
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt BMWs reservdelskatalog så benämns kardan "Drive Shaft" dvs. drivaxel och följdaktligen inkommande drivaxel, för att särskilja den från de båda utgående drivaxlarna.

En
Om diagnosen från verkstan stämmer, dvs att du har oljeläckage från packboxen så kan det vara så att verkstan tvättade rent för att härleda var oljan kom ifrån. Om all olja redan läckt ut så förblir det rent. Att verkstaden sedan inte ville fylla på olja för att den då skulle läcka ut och att man hört oljud skulle ju kunna tyda på att diffen gått torrt en längre tid.
Det som talar emot är att du inte sett oljespill på dina regelbunda parkeringsplatser.
He
347
Henrik335i
523i e61 -08
Börja med att fylla på olja, sen håll koll. Byt inget så länge allt funkar och inga missljud.
Visa användare
248
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej igen
Update: Lämnade in bilen idag och när den vart klar så sade kundmottagaren att de inte hittade vare sig oljeläckage lr oljud från bakaxeln de lyssnade med stetoskop , de kollade också oljenivån i bakaxeln och den vart ok. . Så de bytte inte några packboxar och det behövdes inte fyllas på olja. Höger hjullager byttes däremot men det visste jag att det behövdes. Så istället för 76000 kronor så kostade det mig ca 4800 kronor. Så nu vet jag inte om jag ska konfrontera Åf lr kontakta ko, lr lägga ned alltihop.
js
1.874
jsn
i5 m60 -24
Skönt det löste sig för dig!
Beror väl på hur mycket energi du vill lägga på det hela... Hade det varit jag så hade jag troligtvis skickat ett mail dels tilll vd på åf, dels till kommunens konsumentvägledare och förklara vad som hänt. Sedan se vad reaktionerna blir.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.