Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej Har nyligen bytt vänster hjullager bak på bmw verkstad. I samband med detta säger de att bakaxeln är dålig/slut och behöver bytas. Orsaken är läckande packning vid drivaxelns ingång till bakaxeln. Bad dem fylla på olja i bakaxeln med de gjorde inte det då de menade att det skulle läcka ut igen, men det borde väl vara bättre än ingenting lr? När de snurrat på bakhjulen så hörde de oljud från bakaxeln. Jag själv hörde aldrig något förutom ljudet från vänster hjullager bak och lite glapp i däcket när jag vickade på det. Nu när hjullagret är bytt så hör jag ingenting vare sig från hjullager lr bakaxeln. Har heller aldrig sett någon olja på uppfarten, vet ju att det sitter plastsjok under och oljan borde då hamnat där men nån gång borde det ju rinna ned på marken tycker man. Sen vet jag inte hur de såg att det läckte olja då jag misstänker att de aldrig skruvade ned plastsjoken för att se bättre. Utan fick intrycket att de enbart gick på ljudet och sedan sade att de berodde på oljeläckage. Om detta stämmer så kommer det bli dyrt förmodar jag att byta bakaxel. Vad tror ni? Funderar på att åka till en annan verkstad och få en sk second opinion. Gäller bilen i sign. | |
Naturligtvis skall du åka till en annan verkstad och be dem kolla om den läcker olja från bakaxeln. Om det skulle visa sig att den läcker en del olja så kan man byta packbox, inte bakaxel. | |
Hej Tack för svar. Ja de menar att bakaxeln tagit stryk av läckaget och pg a behöver bytas. Jag tycker att det är märkligt för om det verkligen är så tycker jag att de borde sagt att "pg a läckaget så har det blivit slitage på den men vi kan byta packboxar och fylla på lite olja så får man se hur länge det håller". Speciellt när det inte hörs nåt oljud från axeln, inget som tyder på att den skulle vara dålig/sliten. Då är man lite mer seriös och tänker på kunden. Fick kostnadsförslag på ca 76000 och detta gäller beg axel!! Jag tror att de försöker köra en rövare ungefär som att generatorn laddar inte du måste byta den. Istället för att bara byta kolena. Synd att det inte finns en enda billyft här i länet då skulle jag kunna kolla detta själv. Jag återkommer längre fram när jag fått höra vad nästa verkstad har att förtälja. |
|
Har du inte en enda OkQ8 med gör det själv hall i hela ditt län ?? | |
Nej har ringt runt och kollat i hela länet finns inget, iallafall inte inom en radie på 20 mil och jag har ingen lust och åka hur långt som helst. Får lyfta bilen med domkraft och ta bort hjulet och se om jag kan se nåt läckage lr höra nåt oljud när jag snurrar på bakhjulen. | |
Vad menas med att byta bakaxel? Menar dom differentialen och hela kardan? Att byta en drivaxel kan inte bli 76 000 =0 | |
Bakaxeln ja lr diffen lr vad det nu heter. Kundmottagare sade bakaxel och inget annat alltså inte drivaxlar lr kardan dem är ok. Utan hela klumpen i bak. Läste du mitt första inlägg?? | |
Ok, oj låter ändå orimligt mycket. I mina öron låter det skumt. Borde gå att fixa nuvarande. | |
Ja håller med dig Henrik335i. Alldeles för mycket. Har kollat beg axlar och de ligger på ca 5000 - 20000, vad betalar de andra 56000?? Bra timpeng. | |
För "några" år sedan köpte jag en begagnad diff med diffbroms från en skrot till en 3 serie för 5 500 kr. Den lämnade jag in på renovering och uppgradering för ca 10 000 kr, sedan byttes den på en vanlig verkstad för knappt 4000 kr. 76 000 kr låter som helt upp i det blå. Men är det en original bmw märkesverkstad det gäller så kanske det är möjligt med ett sådant pris | |
Ja, lätt att kolla och felsöka själv också. Upp med bilen vid tillfälle, kolla efter läkage, fyll på olja, håll koll. Det får va nog snart i det här landet vad tjänster ska få kosta.. det är ju en vanlig biljäkel. | |
Bakaxeln brukar vara en vidare term för allt som hör till hjulupphängningen och drivning bak, här låter det ju som att det är en påstådd trasig differential. Men om dom inte sagt något om detta så hade inte du märkt något? Kanske är en idé att köra den tills du verkligen märker att den är trasig? Men åk med bilen till en mindre verkstad och se vad de säger. Vad är det för bil vi pratar om? Modell, årsmodell och miltal. |
|
Det är bilen i sign (bmw 520d xdrive 2017) den har gått ca 16000 mil och går som en klocka. oh ja bilen vart på märkesverkstaden när den fick domen. Jag tror så här att - det kan finnas ett läckage men tror inte att diffen/bakaxeln har tagit skada då jag inte hör något oljud alls. Jag tror att det räcker med att byta packboxarna och fylla på olja så rullar bilen tills det blir skrotningsdags dv s tio femton år till minst iallafall under min ägo. | |
Update: Nu har jag lyft upp bilen och tittat på bakaxeln där drivknutarna möter den. Packboxarna ser snustorra ut och ingen olja på bakaxeln. Jag trodde fel tidigare angående plastsjoket under bilen, sitter inget under bakaxeln så det är fri insyn man ser den tydligt när bilen är upplyft (vanlig domkraft). Så om det finns läckage så borde det dels vara fuktigt på bakaxeln och runt packboxarna samt olja på asfalten men jag såg/ser inget sånt. Så det här är märkligt, varför säger märkesverkstaden att det läcker? Isåfall ett enormt litet läckage och inget som skulle leda till en utsliten bakaxel så illa så att den måste bytas ut!! Mycket märkligt. Har fått tid hos en annan verkstad den 5/8. Återkommer efter det. |
|
När sådan underliga besked lämnas av en verkstad så är de antingen inkompetenta, vill lura en på pengar eller också behöver kanske mekanikern en sådan reservdel till sin egen bil... Jag kände en gång en person som köpt en ny bmw vars garanti gått ut sedan något år. Han fick besked att hans ena bakre bärarm var sned och behövde bytas. Han visste att han inte råkat ut för någon incident och ställde till med en scen. Då behövde bärarmen plötsligt inte bytas utan det gick att korrigera ändå. -Utan kostnad. | |
Ja det är ju alllmänt känt att de flesta verkstäder tyvärr fuskar och lurar kunder men när man själv drabbas av det så hajar man till. Det vart sista gg jag lämnar in min bil på den märkesverkstaden iallafall. För om de är inkompententa, luras lr nåt annat så är det otroligt jobbigt att utsättas för det. Finns kunder som kanske litar blint på verkstäderna för att de själva inte har mekintresse lr inte kan så mycket om bilar lr inte är intresserade alls. Dessa kunder kanske sväljer betet med hull och hår och betalar den sk reparationen, det är väl såna kunder de för det mesta tjänar pengar på. Borde ju vara straffbart, åtminstone borde det finnas nån slags kontroll av dessa oseriösa verkstäder. |
|
Tittade du efter om det var blött vid ingående axel på bakaxelklumpen? Sitter en tätning där med nämligen. Men mkt konstigt förfarande av verkstaden tycker jag det låter som, om det inte hörs ngt när du kör med bilen…🤔 /Kent |
|
Låt oss vänta tills den andra verkstaden har gjort sin bedömning innan vi drar allt för stora slutsatser... Men om / när det visar sig vara fel på verkstaden så tror jag att både konsumentvägledaren i kommunen och även lokala medier är intresserade av denna information. |
|
Makeba, jag tittade på båda ingående drivaxlar vid klumpen. Det sitter två packboxar, en på var sida ingående drivaxel s a s. För det var där läckan skulle vara enligt kundmottagaren. Jag såg inget läckage alls, kan ju iofs finnas ett men då ganska litet då det vart torrt. Har heller aldrig sett nån olja på uppfarten lr på jobbets parkeringsplats överhuvudtaget. Inte en enda oljefläck från bilen överhuvudtagen, vare sig framifrån lr bakifrån. Heller inget oljud från bakaxeln. Vi får se vad den andra verkstaden säger. |
|
Helgonet1: ingående? drivaxlar…. skulle snarare benämna det som utgående om du/de menar de som sitter på varsin sida av klumpen. Jag tänkte på ingående (där kardanen ansluter) men har du inte sett någon oljefläck eller övrigt läckage så låter det lite konstigt… /Kent |
|
Ok. ja det är drivaxlarna jag menar lr rättare sagt kundmottagaren sade det läcker ifrån, där dessa ansluter mot klumpen. Inte kardan. Har kollat en del videos på tuben där det läcker från samma ställe och där ser man tydligt att klumpen är nedoljad, man ser läckaget oavsett om det läcker från där kardan ansluter lr drivaxlarna lr där man delar klumpen. Om man står bakom bilen och tittar på klumpen så sitter det ett lock eller vad man ska kalla det. Skruvar man bort detta så kommer man åt dreven där inne. Från detta lock kan det också läcka. I mitt fall så är det enbart där drivaxlarna ansluter till klumpen men ser inget läckage nånstans utan klumpen är torr och ren. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.