AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
791

Oljetrycksproblem M54B22 E46

Kl
4
Klinger
320i -03
Tjenare!

Ny till forumet här.

Jag tänkte se om det finns någon själ som kan hjälpa mig kring oljetrycksproblem hos M54B22.
Jag köpte bilen nu i slutet av Mars 2024, och har nu sedan jag köpte den passerat 29k mil.
Strax efter bilköpet gjordes oljebyte (till castrol edge 5w30) samt byte av filter och tillhörande o-ringar. Både de små på tappen som sitter fast i locket över filtret samt den stora o-ringen som sitter ovanför gängen på locket.

I filtret kunde vi inte hitta några metallpartiklar, tack och lov. Dock fanns det spår av svarta korn, vilket vi tror är packningsklister, förklaring längre ned.

Kanske en vecka efter detta upptäcker vi att röd oljetryckslampa tänds vid tomgångsvarv, koppling nere.
Så fort varv kommer igen försvinner oljetryckslampan.
När bilen är kall och blir startad syns ingen oljelampa men efter lite körning och motorn har blivit varm kommer lampan åter vid tomgångsvarv.

I och med detta investerades det i oljetrycksmätare och dator med inpa kopplades på.
Vid start när bilen är kall ser vi kring 3bar i oljetryck men allt eftersom att bilen blir varm sjunker trycket.
Vid tomgång (700rpm, som den ska vara) och ca 50 grader oljetemp är trycket nere på ca 0,3bar. Då ger vi oss och stänger av. För att tillägga, vid oljetemp 40 grader ser vi ca 1,5bar i tryck, så det sjunker snabbt när oljetemp ökar.

Efter detta gav vi oss på att försöka hitta grunden till detta.
När vi tar ut tändspolar ser vi att den har tryckt lite olja in i hålet för 2ans spole, förmodligen ventilkåpspackning som inte har tätat helt där. När vi tar bort ventilkåpspackning ser vi dessutom mängder packningsklister, både under packningen och under gummitätningarna på bultarna som håller fast ventilkåpan. För att ge perspektiv ser det ut som att en hel tub har använts vid montering av ventilkåpan.

Vi har då gjort renovering av Vanos där lager, packningar samt o-ringar har blivit bytt. Även i Vanosenheten hittades spår av de svarta kornen som fanns i filtret.
Filterhus rengjort och backventilen kontrollerad så att den stänger helt. I samband med detta bytte vi filterhuspackning till en ny original.
O-ringar för banjon på vanosmatningen bytt.

Efter återmontering genomgick vi samma procedur för kontroll av oljetrycket, dock obetydlig förändring.
Vi har även jämfört detta mot sambons 330i som visar snyggt och fint ca 1,5 bar i oljetryck vid 70 grader oljetemp.
330in rullar med samma olja från samma dunk och fick sitt oljebyte gjort samma dag. Den har gått ca 30k mil.

Detta problemet har vi sökt runt på diverse E46 forum men tycks aldrig hitta vad lösningen har varit.
Vi funderar på att gå vidare med att byta pumpen men vill gärna se att den inte byts i onödan.

Bilen går bra och är pigg, hade det inte varit för att oljelampan tändes hade detta problemet aldrig upptäckts.

Är det någon som har en beskrivning för hur liknande problem har lösts? Är det pumpen som är go-to?



Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det första som dyker upp i huvudet är "igensatt oljepickup".
Detta triggas framförallt av ontaurligt stora mängder tätningssilikon har använts vid olika ställen runt ventilkåpspackningen i kombination med att bilen är nyinköpt. Hur många andra reparationer har gjorts i liknande anda? Det kanske har lämnats kvar andra saker i oljetråget också (säg att man bytte kamkedjestyrskenor då några var trasiga men rensade aldrig bort delarna och allt detta tillsammans med stora bitar av tätningssilikon sitter nu och sätter igen oljepickupen.

Det är ju bara en vild chansning, men är som sagt det första som blixtrade till.
Kommer inte ihåg hur det var med E46 om det var relativt enkelt att få bort oljetråget eller om det var en del jobb (är det en iX så är det alltid mer jobb såklart).

Men denna vilda chansning passar dock inte riktigt in med din felbeskrivning, så ta det lite med en nypa salt.



De små svarta kornen är nog mer troligtvis sot som oljans rengörande additiv fått loss och som följt med oljan och till slut fastnat i oljefiltret. Hur "smutsig" såg toppen ut (när du hade ventilkåpan borta)?
Eller så är det en kombination av sotpartiklar och små delar av den alltför tilltagna användningen av tätningssilikon som du säger.

Såg toppen ut såhär?
Länk

Eller mer såhär (min M30-motor vid 30 000 mil)?
Länk

Eller mer såhär?
Länk


Såhär ser det ut när man häller i ny högkvalitativ olja med bra rengörande egenskaper i en motor som haft eftersatt service och där undermåliga produkter använts (och man kör några track days med motorn och låter oljan rengöra rejält inuti motorn och den rensar då ut gammalt sot och skräp som fastnar i oljefiltrer):
Länk
Länk
Kl
4
Klinger
320i -03
Tjenare Slangen,

Vi har ännu inte gjort några fler reparationer med motor öppen. Dock berättade tidigare ägare (som jag misstänker ligger bakom packningsklistret) att de även hade bytt trågpackningen vilket gör mig lite orolig då det kan ha använts klister även där. Varför man nu skulle montera en metallpackning med klister. Det kan mycket vara så att det är något som har lämnats kvar.

Bollade med sambon kring hur mycket jobb det är att ta ner tråget och det verkar mer eller mindre vara att ta ner framvagnen eftersom att tvärbalken ligger i vägen annars. Så det är nog inte direkt tvärgjort tyvärr.

Av bilderna du skickade skulle jag säga att min topp var mitt på hållet mellan bild 2 och bild 3. Kan nog vara så att oljebyten inte har blivit gjort riktigt som de ska. Eller iallafall inte med den bästa oljan.
Jag hade en bild på hur det ser ut, dock inte den bästa.
Länk

Kornen som du skickade var väldigt likt hur mitt filter såg ut så det kan mycket väl vara sot.
Jag kan även tillägga att vi tog upp och styckade filtret nu vid rengöring av filterhuset såg vi samma sot.

Men kan det vara så att sotet tätar igen pickupen såpass att oljetrycket blir så lågt? Borde det inte vara lågt även vid start då?
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, men man får en ganska bra uppfattning ändåså av den bilden.
Om toppen så säger jag som Dyatlov brukar säga - "not great, not terrible".

Så det är med största sannolikhet sotpartiklar och liknande du ser i oljefiltret.

Nej, sådana där små saker blockerar inte en oljepickup.
Det behövs lite större saker för det (då silen vid oljepickupen är ungefär som en sån där gammal stålsil som var vanligt förr i köken).

Däremot har det trillat ned många små bitar av tätningssilikon i oljetråget (när du skriver "packningsklister" tror du egentligen menar tätningssilikon då packningsklister är något helt annat) så kan det lätt sätta igen en oljepickup. Oljepickupen på en M54 har ju ett litet hål i botten av "kupan" sen finns ett litet utrymme där i kupan och sen kommer silnätet, så ganska lätt saker fastnar där inne i "kupan".

Men som nämnts tidigare, så passar inte din felbeskrivning in 100% på en typiskt igensatt oljepickup. Men man vet ju aldrig...


Du gör förresten rätt att stänga av när du ser 0.3 bar då det inte är normalt.
Lägsta tillåtna oljetryck på tomgång är 0.5 bar / 7 psi för övrigt.
Vid högre varvtal så ska oljetrycket gå uppåt och reglereras till högst 4.0 bar / 59 psi.

Jag undrar om lagerspelen blivit såpass våldsamt stora att det är en stor bidragande orsak till det låga oljetrycket...
Vill man avgöra om det är igensatt oljepickup eller något annat (exempelvis överdrivet stora lagerspel) så skulle man ju kunna göra ett experiment och dränera nuvarande olja (samla upp det i ett rent och fint uppsamlingsfat så är det inga problem att hälla tillbaka sen), köpa lite 10W-60 ACEA A3 API SN på Biltema och hälla i denna.
Om oljetrycket är bättre när motorn går upp i temp (50-70 grader) så pekar det på att oljetrycket förbättras av en mer viskös (tjockare/trögflytande) olja.
Det är sista siffran (varmviskositeten) som är intressant då det är oljetrycket för en motor vid driftstemperatur som vi jagar problemet för (varmviskositeten för motorolja mäts vid 100°C).
Kl
4
Klinger
320i -03
Tjenare, tack för tipset!
Och ja, det är såklart tätningssilikon jag syftar på.

Jag ska ta och se om jag kan få tag på 10w60 och se hur det fungerar. Vi har en liten bit till biltema men det ska gå att ordna. Om det är öppet dvs, såg på deras hemsidan att det var stängt idag pga it-problemen som har varit världen över.

Jag hade en tanke som slog mig också. Efter detta experiment, om det är så att vi ser förbättring på trycket kanske det hade varit en idé att byta oljepump, och samtidigt som tråget är nere kolla lagerspel med plastigage. Om det då skulle vara så att det inte blir förbättring får det bli att köpa nya lager och byta. Känns detta som en vettig tanke?

Jag förstår att alla motorer är individer men vad har rent generellt kortare livslängd, oljepump eller vev- och ramlager?
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha CrowdStrike-incidenten... Ja, vet många som påverkades av den.

Generellt skulle jag vilja säga det är på följande sätt:
* Har man gjort regelbunden service (inte dessa 3000 mil serviceintervall) och använt reservdelar och förbrukningsmaterial från ansedda tillverkare och/eller väl godkända (relevanta) specifikationer och hållt det rent internt i motorn så håller oljepumpen lätt hela motorns livlängd (mer än 50 000 mil iallafall).
Även vev- och ramlager håller normalt sett riktigt bra också (iallafall på de lite äldre motorkonstruktioner jag är van vid - M10, M20, M30, M5x). Exempelvis när jag öppnade upp min M30-motor (mest för att jag hade motorn uttagen) så passade jag på att byta ram- och vevlager men det hade jag egentligen inte behövt då de var i mycket fint skick vid 30 000 mil.
Samma sak med min gamla M20-motor som jag gjorde en lågbudgetrenovering på vid runt 20 000 mil som i princip bara fick nya packningar överallt och blev rengjord (inga vev- eller ramlager byttes eller några mekaniska komponenter i motorn) - den användes sedan på många track days under flera säsonger men fungerade absolut klockrent.
Det som slits på dessa äldre motorer var nog mest vipparmarna och kamaxeln - men det problemet finns inte på M5x-motorerna ju.
* Har man inte gjort detta så är all bets off om i vilken ordning sakerna flyger.

Det är inte särskilt ofta det är själva oljepumpen som är problemet (den brukar mest vara oacceptabelt sliten när man även ser att andra delar inne i motorn som inte ska slitas har blivit rejält slitna).

Däremot så vet jag att en otät anslutning mellan oljepickup och oljepump har skapat problem (gäller alla motorer). Man har använt fel delar, man har monterat fel, man har använt fel o-ring, man har glömt o-ring, yada yada yada...
Följande lilla nyans är inte applicerbart för dig utan mest som ett exempel (mer applicerbart för oss som lägger i en M54-motor i en E30 och använder en E38 728i oljepickup och inte tänker på att det fanns två varianter av oljepickupen till M52TU-motorn där o-ringen är 20.0x3.0 mm eller 21.9x2.6 mm.
Det är alltså detalj #3 i skissen nedan jag pratar om
Länk

Yes, lossa ett par ramlager för att undersöka den allmänna hälsan (samt mäta spelet men även känna efter för eventuellt slitage/repor i vevaxeln) för att få en bättre uppfattning av situationen är helt klart värt att göra när man ändåså är där. Lossa ett par vevlager kan man också passa på att göra (tänk på att det är det övre vevlagret som slits mest så vill man se vevlagerslitage så vill man defintivt även se det övre).

Nu finns det många fler lagerytor som bidrar till oljetrycket (kamaxel och liknande), men ram- och vevlager är en stor del så det är vettigt att ta en titt och se hur det ser ut.

Korrekt fungerande oljefilter och oljefilterhus är såklart precis lika viktigt. Men det verkar som ni redan undersökt detta relativt noggrant. Självklart finns det en övertrycksventil på oljepumpen och är den defekt så påverkar det såklart oljetrycket, men det brukar vara kraftigare bortfall av oljetrycket om den gett upp helt och hållet.

Om det är är meningsfullt med nya lager i denna stund beror helt och hållet på hur resten av delarna ser ut. Är exempelvis vevaxeln repig och sliten så är det inte meningsfullt. Om ni hittar massa repor i vevaxeln och rejält slitna lager med kanske inbäddat material så vill man ju först ta reda på var det komifrån och om det finns mer av det skräpet och var isåfall (innan man monterar något nytt).
Kl
4
Klinger
320i -03
Har fått tag på 10w60 från biltema nu och testat experimentet.
Landade i att det blev något av en förbättring men ingen jättestor skillnad.

Vid 40 grader nu låg vi kring 1,8bar
Länk

Vid 50 grader, ca 1,2bar
Länk

Sedan vid närmare 57 grader var vi nere på 0,5bar
Länk

Gränsvärde för ok oljetryck vid tomgång och arbetstemp ska vara 0,5 bar av vad jag har kunnat läsa mig till. Dock eftersom att vi endast såg att det sjönk och att oljetryck på sambons 330i är så pass mycket högre tar jag detta som att tjockare olja fortfarande ger samma problem.

När vi gjorde oljebytet såg jag även att oljan som var i bilen var relativt mörk. Dock lär detta bevisa att det är en del sot i motorn som oljan plockar upp. Jag undersökte även hur det såg ut runt tråget och såg att det verkar trycka en lite olja i bakre kanten av tråget mot växellådan, detta kändes ganska färskt. Lite osäker på vad detta kan bero på då trågpackningen ska ha varit relativt nybytt men kan vara så att den inte riktigt ligger som den ska? Längs insugssidan var det även lite oljerester. Dock var detta torrare än det mot växellådan.
Skickar med en bild på den färskare oljeläckan.
Länk

Vi har nu lagt en beställning på plastigage och ska beställa lite andra prylar inför att tråget ska ner.
Känns lurt att det kan vara något kring pickupen eftersom att det inte blev någon större förbättring men vi får ta ner tråget och se hur det ser ut där så ser vi hur vi går vidare därifrån.
38
156
38Larsson
523i -10
318i -02
Jag kanske hade tur men jag hade exakt samma problem som du med blinkande oljelampa på tomgång med varm motor. Dett löstes för mig så enkelt som att hälla i en oljetillsats som rengjorde motorn i samband med oljebyte. Var lite skeptisk mot sådana produkter men tycktes fungera.
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@38Larsson : Som du misstänker själv så hade du bara enorm tur.

Dessa produkter innehåller (förenklat) bara en större mängd och högre koncentration av de rengöringsadditiv som finns i alla motoroljaprodukter (vissa har mer, vissa har mindre - men alla har "överflöde" av dessa additiv).

Så använder du en motorolja med bra specifikationer (märke är totalt irrelevant - specifikationer är king) och byter vid lämpliga intervall så hanterar motoroljan all rengöring internt utan minsta problem.

De här oljetillsatserna är en last ditch effort / last resort. Det är något man använder till en motor som är så eftersatt i underhåll och är så enormt skitig inuti att de enda två alternativen man står emellan är skrota motorn eller försöka få bort den värsta skiten och få några år till ut från motorn.
Men det finns flera risker, all denna skit som lossnar har en tendens att fastna någonannanstans (innan det hinner fångas upp av oljefiltret). Dessutom kommer aldrig all skit ut, så det finns alltid en risk att det inte blir tillräckligt bra.
Men det viktigaste av allt är att när underhållet blivit såpass eftersatt så är det vanligt att det redan finns permanenta skador (såsom skador på lagerytor, onormalt högt mekaniskt slitage, med mera) - vilket är något som ingen oljetillsats kan fixa.

Så vad kan en oljetillsats med rengöringsadditiv göra för lågt oljetryck? Inte ett skvatt (precis som 38Larsson varit misstänksam mot). Enda jag kan komma på är att det rensat bort igensatt skit i oljetrycksmätaren så den visar ett mer korrekt oljetryck vid främst låga tryck.
38
156
38Larsson
523i -10
318i -02
Fasen va gött att även jag kan få ha lite tur ibland. Men då vet jag iaf att det inte är någon mirakelprodukt som jag ska hälla i lite dyrare bilar:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.