|
|
---|---|
Eftersom det finns många kunniga personer i detta forum hoppas jag få hjälp med följande elproblem. För två år sedan upplevde jag att vår BMW F11 2015 började dra ur batteriet. Tänkte att det var dags att byta till nytt batteri. Gjorde så men upplever att allt eftersom att problemet med att bilen varnar för svagt batteri ökat, speciellt som vi numera inte kör med den varje dag. Numera räcker det med att bilen står oanvänd ett par dagar så varnar bilen på displayen att det är svagt batteri. Har laddat i flera omgångar med "intilligent" laddare och då är värdena bra, bara för att sjunka igen efter några dagar igen. Har mätt med tångampare och ser att bilen då drar oväntat mycket, när den står oanvänd, dvs i sparläge/sleepmode. Mäter på strömkabelns minuspol vid batteriet med tång och ser att det är olika värden på plus och minuskabeln. Är det normalt? Behöver lite tips på hur jag ska mäta, helt enkelt och vad som kan vara rimlig förbrukning - har läst på internet att 0,3 A är normalt. Har även kontrollerat batteriets kondition och det är bra samt provat med att montera ett nytt batteri, med samma resultat. Bilen är kalibrerad för batteriet. Inga synliga lampor inne tända (inklusive handskfack). Bilen låst och väntar tills sleepmode. Möter DC, max 40 A. | |
Samma värde på plus och minus måste det vara. | |
Tack. Får se om det går att koppla dubbla mätare och mäta samtidigt så det inte är något annat som är missvisande. |
|
Sök här i forumet på exempelvis ”tjuvström near mäta” eller bara ”tjuvström”. Många träffar. Här är en: Länk Sen har ”Kane” naturligtvis rätt. Normal viloström är 30 - 50 mA, dvs ca en tiondedel av 0,3A. Att använda en tångamperemeter tycker jag är knöligt. Kanske har jag ett för enkelt instrument, men när jag provar att mäta, beror resultatet mycket på hur jag håller tången. Istället brukar jag parallellkoppla en amperemeter och en ca 2,5 mm2 ledare mellan någon av batteripolerna och dess lossade polsko. När bilen somnat, lossar jag ledaren så att all ström går genom A-metern, som måste vara inställd på att tåla den förväntade strömstyrkan. En elegant(are) metod är dock att börja med att mäta spänningsfallet över varje säkring. Då kan man ha turen att ringa in boven direkt. Det går att googla metoden och tabeller, men jag vet att ”bmw-slangen” har beskrivit och länkat i någon eller några av alla tjuvström-trådarna. /Lennart |
|
Ja, det verkar inte vara helt lätt att mäta på en modern bil. Att mäta på säkringarna är svårt, dels för att de sitter fruktansvärt dumt till (bakom handskfacket och långt in) och dels för att då går inte bilen i sleepmode. Läste någonstans att det kan ta upp till en timme innan sleepmode är aktiverat. Har provat att istället för tångmeter koppla loss minuspolen och mäta mellan minuspol och minuskabelsko då kommer jag ner till rimliga cirka 0.01 A redan efter en kort stund (bilen inte låst) men samtidigt orka inte de tunna mätkablarna dra igenom någon ström så frågan är om det blir rätt värde ändå (går inte att låsa bilen etc)? | |
Din inledande beskrivning tyder ju på ATT bilen har tjuvström. Så även om det kan vara intressant att veta hur stor den är, måste du ju ändå därefter hitta tjuven. Hur tänker du göra då? Ett okunnigt långskott härifrån kan vara förardörrens handtag. Rätt osäker på vilken/vilka modell(er) som är berörda, men Fxx känns det lite som i minneskortet. :) När jag förut själv sökte enligt mina förslag ovan, dök en evighetstråd upp, ”Vi som har problem med F…” upp. Har du letat där? /Lennart |
|
Letade lite, mest för minneskontrollens skull… ;) F1x, främst med Comfort Access, men inte bara de, råkar ut för tjuvström i förardörrens handtag, dessutom en avsevärd sådan. Precis som det din bil tycks vara utsatt för. Länk /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.