AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
715

E12 1977 Topplockspakning Hjälp!

Hej!

Ska byta topplockspakning på min bmw. Men när jag skulle sätta den nya packningen upptäckte det är inte likadan kylknler.
Ven ni om jag kan fortfarande använd den nya packning eller måste jag köpa ny?

Tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.153
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Vad är det för märke och artikelnummer på den topplockspackningen du köpt (och håller på att montera)?

När du säger att det inte är likadan kylkanaler - jämför du då med den gamla topplockspackningen som satt där innan eller jämför du med blockets utformning på kanaler?

Du kanske har en bild med den gamla topplockspackningen med den nya lagd ovanpå som kan visa skillnaderna du syftar på?
Hej!
Jag är ny här och vet inte riktigt hur man laddar upp bilder.

Har flera bilder på allt.
Hej,

Du måste först lägga upp bilderna på någon sajt som forumbilder.se, photobucket.com, dropbox.com eller någon liknande. Det finns många alternativ. Sedan kopierar du länkar dit och klistrar in här.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.153
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Vad är det för märke och artikelnummer på den topplockspackningen du köpt (och håller på att montera)?

Varför jag frågar är för att du kanske råkat köpa en topplockspackning till den lite nyare M30-motorn (denna M30-motor är ju bland den mest långlivade motorn och såldes mellan 1968 och 1994 dvs 27 år i tjänst) - just felköp är idag otroligt vanligt och vanligaste orsaken till att det uppstår problem vid byte/montering.

Men kom samtidigt på att denna tidigare M30 som sitter i din bil (M30B28) har ett borr på 86 mm vilket aldrig den senare M30 hade (fanns bara med 89 mm och 92 mm om jag minns rätt) - så hade du köpt fel så hade du märkt det direkt att det såg märkligt ut kring cylinderloppen.

Så du har nog köpt rätt ändåså - men det är ändåså bra om du skriver vilket märke och dess artikelnummer det är på den nya topplockspackningen.

Är det en Elring så gissar på att dess artikelnummer är 772.976 och är det BMW Original så har det funnits en del artikelnummer genom åren men har den inhandlats någon gång de senaste 10 åren så bör det troligtvis stå 11 12 1 730 745 på den (fast BMW Original är ofta Elring - iallafall var det så för de M20- och M30-motorer jag petat på - så bli inte förvånad om du ser en sådan där).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.