|
|
---|---|
Bytte skivor bak inkl bromsbackar till handbromsen och får efter det felmeddelande enligt ovan. Första gången det dök upp kunde jag släcka det med att ratta fullt vänster och höger men det kom tillbaka vid nästa körning. Har inte haft möjlighet att läsa felkoder ännu. När lampan tändes vid körning tyckte jag mig känna att det "pulserade" till i bromspedalen precis när felmeddelandet dök upp. Vill ju tro att det har något att göra med bytet av bromsskivorna, ABS-givare, hjulsensor? | |
Låter som någon abs-givare, alternativt själva abs-kransen. Kommer varningarna så fort du startar, börjar rulla, eller efter ett tags körning? | |
Ett alternativ kan vara ABS-pumpen. Har hänt för mig och det blev fyrverkeri på displayen. Dyr att köpa ny men finns firmor som lagar. | |
Det kommer efter ett tags körning men sista svängen jag körde så tändes det inte. Dock kände jag hur det "vibrerade till" i bromspedalen när jag bromsade ett par gånger, tänkte att varningen skulle komma då men inte. Var sitter ABS-givarna? | |
Ladda ditt batteri till att börja med. | |
Det är gjort! Inte kört bilen något mer så har inte felsökt något mer. Men ska försöka uppdatera här med hur det går, alltid kan det hjälpa någon. | |
ABS-givare, jag valde en 525iXT -08. Har ingen mer info att gå på: Länk Om du härjat runt där bak vid bytet av skivor mm kan du ha skadat en kabel/givare? Inte dyra, ATE kostar 439 kr hos Länk Vill du chansa och göra jobbet två ggr finns det alltid billigare alternativ. Men först, läs av felkoder. |
|
Ja, tänkte beställa en Carly OBD-läsare och göra det. Körde bilen igår och efter ca 500 meter så kommer varningen, lite senare varning för "tyre pressure monitor failure". Nyfiken på om/hur det hänger ihop, känns ju troligt. Iaf kände jag att bromsskivan vänster bak blir varm/het, ligger ju nära till hands att tänka att något ligger på (handbromsback) men det känns som att bilen rullar helt fritt 🤔 Med lite tur är det anledningen, oavsett så måste det fixas! |
|
Hej, nu är jag ju jävig med det här med diagnosverktyg men jag tycker det finns bättre alternativ än Carly. Framförallt då Carly har en tråkig årsavgift. Överlägset bäst på en e61 är ett Inpa/Ista kit. Du behöver en Windows PC i så fall. Annars tycker jag på app-sidan att Bimmerlink är väldigt bra, engångskostnad för appen ca 450 kr och sen finns det bra OBD-adaptrar för ca 700kr. Även Maxi-Ecu är grym på BMW. (App/PC) Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.