|
|
---|---|
Spanar på en begagnad 440i som gått ca 8000 mil. Servicehistoriken i bilen visar att totalt fyra servicar gjorts: En när bilen var ny (3km) nästa ett år senare då den gått ca 3200 mil, nästa 19 månader senare vid ca 6400 mil och senaste 22 månader senare vid ca 7700 mil. Ni som vet är detta ett normalt intervall för denna modell? | |
ProPro-medlem 12.881 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
De där intervallen kan mycket väl ha producerats från CBS-centralkalkylatorn. I princip allt är konditionsbaserat numera (enda jag kan komma på är bromsvätska som fortfarande endast går på förfluten tid). Resten har de tagit bort och ersatt med "lifetime". Så det kan inte vara mycket kvar i en service numera. Om man jämför med min ( i dessa sammanhang) bil från bronsåldern (E87 120i -06) så har den följande serviceposter och haft följande initiala värden under sin livstid: Mikrofilter = 6 000 mil eller 9 000 mil / 2 år Bromsbelägg Fram = 5 000 mil eller 6 000 mil Bromsbelägg Bak = 7 000 mil Servicebehov = 5 000 mil / 4 år Tändstift = 10 000 mil Bromsvätska = 2 år Motorolja = 3 000 mil / 2 år Motorolja var redan på denna tiden 3 000 / 2 år, så man kan ju bara tänka hur mycket längre de sträckt det där gummibandet på 13 år (är väl snart "lifetime" på motoroljan också)! Massa kallstarter och korta körsträckor brukar göra att de där milen räknas ned extra snabbt, men denna bilen verkar inte ha haft ett sådant liv. Tittar man på mina gamla värden så är de som nämns här i tråden inte osannolika (om man lägger till hur mycket de snålat in på 13 år dessutom). Men jag hade också gärna velat höra från andra 4-serie-ägare vad de olika konditionsbaserade serviceposterna startar på och om de initiala värdena brukar hållas (det vill säga vad är det som till slut triggar en service). |
Som jag kör min M440i (-21) så vill bildator ha motoroljeservice med intervall 3000 mil eller 2 år. Det har inte ändrats sedan ny, men kanske beror på att jag bytt motorolja varje år med 1500 mil intervall (utan att berätta det för datorn). Bromvätska med första intervall 3 år. sedan 2 år. |
|
Ok så då verkar det som allt är i sin ordning då? Som jag tolkar svaren. Trodde dessa typer av prestandabilar, om man får kalla 440 det, skulle servas oftare. | |
Jag tycker inte det ser konstigt ut, förutom vad den var inne för efter 3 km. Vet du vad som gjordes då? Att den gått långt mellan service beror just på att den körts relativt mycket. Då blir det 3000 mil eller lite drygt det mellan tillfällena. Så högt effektuttag är det inte med 340 hk ur 3 liter med turbo. Tvärtom är det ju hyfsat moderat effekt per liter numera. |
|
Servicen vid 3 km var en initiell inspektion när den var ny säger BMW. Så servicehistoriken verkar vara ok. Bara orolig nuvarande ägare som är en 25-årig kille har kört den hårt kall och inte skött den. |
|
Eller så är han jättebilintresserad och har full koll | |
Ja frågan är om man vågar chansa på det. Men såg nu att han bara kört 340 mil med den så det kanske klarar sig ändå om det nu skulle vara så att han bränt på med kall motor. | |
Tror det är osannolikt att man köper en sådan typ av bil och sen missköter den. Den är för dyr för det. Inget som man köper för att bara busa med. | |
Initiell inspektion? Är det ett annat ord för servicen i samband med leverans tro? Om nuvarande ägare inte är första ägare så kan du ju ringa och prata med den personen som nog är neutral nu när den ägaren gått vidare. Jag skulle inte tycka det var så konstigt om någon ringde mig om gamla bilar. |
|
Ja precis service i samband med leverans. Jag har träffat på folk som helt enkelt inte vet att man ska ta det lugnt innan bilen är varm, och det är folk som i övrigt inte är tappade bakom en vagn. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.