AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
821

Förslag på en rolig bil över sommaren?

jo
499
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej,

Letar runt efter en rolig bil man kan ha i några månader fram till hösten. Budgeten är någonstans mellan 250-350 k och det finns egentligen inte fler krav utöver att det ska vara något roligt att köra (minst en bensinsexa) och sportigt, dock ej suv eller cab, inte heller något som är trimmat. RWD/AWD/manuell eller automat spelar ingen roll alls.

Min avsikt är att behålla den i 3-4 månader och max lägga runt 500 mil på bilen i min ägo för att sedan sälja den mot hösten. Vilken BMW tror ni minskar minst i värde och säljer bra? Tar även emot tips på övriga märken/modeller om det finns sådana.

Samt vad tror ni om värdetappet på en sådan affär? Är det ett privatekonomiskt självmord eller kan man komma undan med en diff på 20-30 k mellan köp och försäljning, exklusive räntekostnader, avgifter etc..

Till vardags kör jag en 330e xDrive som fungerar bra därav letande efter något roligare att köra runt med i sommar.
em
903
em3
M3 cab -03
Ska inte vara "negativ", men en rolig bil, med rejäl motor, är nog ganska lätt att hitta nu, kanske inte lika lätt att avyttra på hösten, då säsongen för "roliga bilar" är slut för året, men lycka till! Köper du en på lite lägre belopp, är nog chansen större att inte tappa så så mycket, om du måste sälja. Tänker du privat eller bilhandlare för köp och/eller försäljning? Någon åretruntbil som är en 2-3 år skulle kanske funka, har ingen erfarenhet av så snabba ryck, men du får nog lägga ut den till försäljning strax efter det att du köpt, kan jag tänka, om du ska optimera försäljningen, och hitta en bra förklaring till det korta innehavet....

em3
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skadar det att den är cab? Länk
Om du är beredd att förlora 30' borde det vara bättre att hyra en rolig sommarbil.
fe
1.645
ferlin
Audi Q8 e-tron
Edit: Såg inte att du inte ville ha trimmat. Men en M140 eller M2 är mina tips på roliga bilar.

Länk

Länk
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du ska undvika coupe/cab för det är bilar som förväntas vara billigare på hösten. Men kanske en bil i stil med M340 är mer värdebeständig över året, men vi inte fullt så rolig eller inom budget. Men är du inte sent ute? Du skulle väl gjort det här första maj?
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bild är att priserna inte sjunker så vansinnigt på hösten. Man behåller bilen istället för att sänka priset. Ett fåtal kanske drabbas av garagebrist men det verkar inte vara så vanligt. Förstås är det opraktiskt om man bara har 1 parkeringsplats och "måste" bli av med den till hösten. Att tvingas till snabba affärer är sällan bra.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Varför inte en Cayman/Boxster? Bör kunna hitta en fin 981 med boxersexa i din budget. Är något helt annat än BMW.

Marknaden för sportbilar (eller sk roliga entusiastbilar) är egentligen i gång hela året. Särskilt sedan exporten tog fart för några år. Sen är den väl som hetast mellan feb-maj. De som ofta har problem med garageplats till hösten ställer helt sonika ut bilen till försäljning hos en handlare och fixar därmed ”garaget”. Om den inte säljs under vintern så har iaf förvaringen löst sig…
cr
3.823
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Porsche 981 du refererar till är långt mycket dyrare än 250-350'. Menar du 987?
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Japp, menade modellen innan! Dvs den fram till 2012.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.