|
|
---|---|
Letar efter fälgar till dotterns E61:a, det är en xdrive som ska ha ET 35. Har hittat ett par fälgar som kan passa men vet inte ET, är det 24 eller 40 på denna? Se bild. Länk Nästa fråga, skulle en fälg med ET 24 funka? Blir då 11 mm längre ut än original, 10 mm är väl nån tumregel att man ska hålla sig inom vill jag minnas? | |
Den har ET40 Så i teorin kan du köpa den fälgen och sen montera 5mm spacer så är du rakt på. |
|
OK, vad jag då inte får ihop är att fälgarna har suttit på en E61 utan xdrive som ska ha ET 20. Killen som säljer dom säger att han har haft 5 mm spacers på 🤔 | |
De gick säkert på men inget säger ju att det inte såg för jäkligt ut ;) | |
Hehe 😄 På vad baserar du att det är ET 40 och inte 24 på fälgen förresten? På stämpeln ja men hur veta vilken som står för ET? | |
Fel ET och spacers...köp rätt fälgar som är gjorda till din bil. Lär inte vara några problem att hittar rätt fälgar till en E61. |
|
IS är inpressningsmått | |
OK, tack 👍 | |
Som sagt så står ET instansat i BMWs fälgar (IS) så har man dem framför sig är det lätt kollat. Vill man kolla mer generellt efter orginalfälgar så är denna sidan väldigt bra och värdena här har stämt bra för mej när jag köpt fälgar begagnat: Länk Men exakt vad din bil vill ha, det är nog bäst kollat i instruktionsboken. Xdrive är ju känt för att vara känsligt så jag hade inte labbat för mycket med varken storlekar eller inpressningsdjup. För XDrive så är ju rullomkrets känsligt och då kan man få hjälp att räkna här: Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Kanonsida! Originalfälgarna som sitter på verkar ha ET43, då måste ju 40 funka utan problem. | |
Här är ett bra verktyg för att förstå hur fälgen hamnar jämfört med originalfälg Länk | |
Felgenkatalog är ett alternativ med mer info. Här specas även originaldimensionerna för däck: Länk |
|
Vad säger ni om detta, kommer det funka? Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.