AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.571

Konvertera halogen till LED lagligt

Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag läste nyligen att man kan byta ut sina Halogenlampor till LED och att det ska vara lagligt att besikta bilen så. Är det någon här som gjort det och hunnit besiktiga efteråt?

För min del så gäller det min Seat och det är Osram H7-led G2 som jag tror kan vara en prisvärd uppgradering för dryga 1000-lappen. Men att skriva ut dokument och visa på besiktningen som det står i guiden känns som ett riskmoment.

Länk
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sett samma sak men bara sett det pratas om i Tyskland. Även om vi är med i EU så undrar jag helt ärligt om det kommer vara lagligt i Sverige. Någon som lyckats?

Läser man noga på Osrams hemsida står det
"NIGHT BREAKER LED har godkänts som lagliga eftermonterade strålkastarlampor i halogenbaserade strålkastare i enlighet med tyska vägtrafiklagar"

Detta tolkar jag inte som lagligt i hela EU
Det är lagligt om du använder korrekta grejer (Osram) som är kompatibelt med din bil

Det måste vara upp till besiktningen att vara uppdaterad om vilka regler som gäller.
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag delar din skepsis Löwet. Så även om det ska vara lagligt, så hade det varit trevligt att höra någons historia om hur de togs emot på besiktningen.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska3: Att en regel gäller i Tyskland betyder inte att den gäller i Sverige. Det skiljer massor mellan vad som gäller för TUV vs Bilprovningen.
Löwet...jag är uppdaterad. Det är lagligt även i Sverige.

Den tyska verifieringen av Osram är godkänd av svenska Transportstyrelsen.

Jag låter er spekulera vidare på egen hand.
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Svängde in på bilprovningen och de hade fått info om det på senaste APT, men ingen av dem där (3 st) verkade än ha hanterat ett ärende. Men det skulle enligt dem gå.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Gäller det bara huvudbelsyningen (halv- ocj hellljus) eller även dimljus?

Någon som kan länka till en officiell skrift från transportstyrelsen där man kan läsa själv:

Även Osrams text vore intressant att läsa även om det ju är en pratisk inlaga då de ju vill sälja flera lampor.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330iA Cabrio -03
Hittade Osrams text här
Länk

"
1)Godkänd LED-ljuskälla – gäller endast för de respektive länder där det finns ett godkännande eller för vilka ett likvärdigt godkännande gäller, samt för de fordonsmodeller och ljusfunktioner som för närvarande anges i kompatibilitetslistan. Mer information finns på www.osram.com/nb-led."

Som hänvisar vidare till
Länk
->
Länk

och här listar de fordon
Länk

Men någon som hittat transportstyrelsetexten?

/Patrik

Jo
94
Jocke
[F31] 335xdT -14
[E30] 325i Cab -88
I din 3:e länk finns ett dokument.
Länk
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som Jocke pekar ut är det dokumentet som ska var godkännandet.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330iA Cabrio -03
I osrams lista nämns bara halvljus, hellljus och positionsljus men INTE dimljus.

Innebär det att man inte kan byta halgen till LED i dimljusen?

Gäller det endast de bilmodeller som står i osrams lista? Jag hittar INTE BMW E46 i listan - omfatas de då inte eller är det bara att osram inte listar så gamla bilar?

Jag skulle vilja montera LED i E46ans dimljus som jag använder till vardags dagtid - för att spara på xenonen till det är mörkt ute. Blir jag ljuskriminell då?

Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om bilen inte finns i listan så tror jag inte den omfattas av delen att det är lagligt, att det tekniskt går är däremot möjligt. Listan verkar uppdateras löpande och jag är osäker vad som styr när fler bilar adderas.
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Återkopplingen på trådstarten är att bilen gick igenom besiktningen, jag var den första som de fått in i Uppsala. De kollade lite snabbt på papprena som skulle vara med och sedan så var det klart.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330iA Cabrio -03
Jag har mailat transportstyrelen ang byta i dimljus och fick svar enligt gamla reglerna att man inte får byta typ i någon belysning.
Det lät inte som de hade inte läst sitt eget beslut och bad mig fråga besiktningen och polisen men jag skickade en följdfråga och den verkar ta längre tid till svar så jag hoppas de läser frågan lite noggrannare denna gången.

Precis som vanligt.

Med ett (utan att bry sig) NEJ sållar man (i detta fall Transportstyret, men tendensen är generell) bort 99 procent av alla ”besvärliga” och lika mycket av det arbete som man borde göra.

Stå på dig! :)

/Lennart
Zt
311
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
325cabrio: Om jag tolkar rätt så kan du inte byta i dina dimljus eller någon annan lampa heller för den delen då E46 inte är godkänd med dessa led-lampor. Precis som Grelle skriver måste bilen, och dessutom rätt strålkastare, finnas angiven i deras kompatibilitetslista. De anger "Headlight approval number" i en kolumn, dvs vilken strålkastare som är godkänd.
Eftersom Osram inte listar någon E46 är den inte godkänd, varken strålkastare eller dimljus. Förhoppningsvis kommer den framöver då Osram skriver att de lägger till fler bilar eftersom.

Jag har själv funderat på att byta till led i min E90. Osram listar dock enbart strålkastaren med halogen för E90. Jag har xenon och den strålkastaren är inte med i listan och därmed är den inte godkänd. Än iaf.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330iA Cabrio -03
@Ztephan Det var min striktaste tolkning också, läst med amatörjuristens glasögon men inte det svar jag hoppas på från transpotstyrelsen, som ännu inte svarat på min mailfråga nummer 2.
att de lägger till även E46 är nog lite tveksamt - det är ju gamla bilar men å andra sidan undrar jag om de gör några tester eller vad som krävs för att an ny lädre modell ska adderas till listan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.