AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
133

M54B22 startar och går jämnt utan LMM

Visa användare
923
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Hej, problemet kom efter 1 år av stillastående bil utan inkopplat batteri.

Batteri i nyskick och fulladdat. Bil: BMW 520i M54B22 från 2001, manuell låda, 33800 mil.

Startar och går att köra felfritt utan LMM inkopplad, ingen nämnvärd skillnad mot tidigare motorgång med LMM inkopplad, eventuellt 1-2 l/mil högre bränsleförbrukning.

Inkopplad LMM idag leder till start av motor följd av avstängning efter ca 1s, går ej att hålla igång med gaspedal, verkar ej reagera på detta. Gummibälg utbytt för ca 2 år sen, röktestades utan vakumläckor. Tomgången jättestabil utan LMM inkopplad.

Motorlampa har ej tänts, dock så fungerar den. Vid multipla startförsök med LMM inkopplad så kommer felkod "crankshaft sensor: signal implausable", dock kan detta vara en konsekvens av multipla misslyckade startförsök?

Min initiala tolkning var dålig LMM, byttes ut till ny av märke Hella med identiska symptom, misstänker därför annat än LMM, original Siemens kopplad tillbaka.

Annat fel som kom i samband med detta är farthållare som slutar fungera efter första tryck på bromspedalen (gröna indikatorn i klustret försvinner och går ej att starta innan ny omstart av motorn) efter start (LMM bortkopplad) men fungerar sålänge bromsen inte används. Kan vara fullständig skilt problem men vill gärna dela denna information också.

Alla tips uppskattas. Tomgångsventilen borde leda till dålig tomgång även utan LMM inkopplad? Rengöring bortkastad tid?


Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.