AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
596

Säkring vindrutespolare

Sida 1 av 2
Nj
30
Njansson
330i -00
Enligt schema på E91 så ska den säkringen sitta på nummer 48, där sitter ingen. Och de är inte gjort för att de ska sitta någon där. Funkade innan vintern, nu har bilen stått och nu funkar de inte. Och sen stannade torkarna mitt på rutan idag också..

Någon som vet om det är någon annan säkring som går till spolaren?
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu kan elsystem variera rejält mellan modeller, modellår och utrustning - så i dessa sammanhang är det en fördel att veta mer exakt vilken bil det handlar om.

Men jag gissar det rör sig om en E91 LCI 320d (N47), 04/2009, automatlåda.

Redan här så är har man integrerat det mesta kring spolar- och vindrutestyrningen i en större styrenhet.
I detta fall sitter allt inne i "junk boxen" (på senare generationer kombinerade man mer och mer in i den som kallas BDC - Body Domain Controller - en av Beelzebub's kreationer).

Vindrutetorkarna styrs helt och håller av "junk boxen" som i sin tur använder sig av två reläer (K36 och K37) för detta. På dessa äldre fordon är dessa reläer demonterbara men på senare generationer så är dessa inbyggda i den gigantiska styrenheten (innehåller ofantligt mycket elektronik och mekatronik).

Reläerna får sin arbetsspänning via F50 (på 30A) och det är alltså strömmen genom säkring som flödar genom reläerna och i sin tur genom vindrutetorkarmotorn.



@Njansson : F48 (30A) går väl till spolarvätskepumpen till strålkastarna - eller hur?
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och nu har jag bara babblat om vindrutetorkare - kanske dags att svara på det trådskaparen faktiskt frågade om :-)

Spolarvätskepumpen för vindrutan styrs också av "junk boxen" (shocker...).
Finns ingen separat säkring för denna utan den använder sig av junk boxens strömtillförsel.
Nj
30
Njansson
330i -00
Det är en E91 pre lci manuell.
Ja, säkring 48 ska gå till vindrutespolare och strålkastarspolare. Men som sagt är 48 tom och inte gjord för att det ska sitta en säkring på den platsen.
Nj
30
Njansson
330i -00
Det klickar i relä när jag drar i spaken. Så ska mäta om jag har ström vid pumpen
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, det är divide and conquer som gäller som felsökningsmetodik (som vanligt).

Kolla om du har spänning (inte ström) vid kontakten ute vid spolarpumpen.

Prova sedan om du har jord samt god kabelintegritet, dessa två tester gör du i ett enda kombinerat test genom att koppla in en 21W glödlampa istället för spolarpumpen (21W ger ungefär 2A och är en lagom mängd ström för just detta test).
Lyser lampan så är allt kosher ända fram till denna kontakten.

Sista steget är sen att tvångsmata pumpen och se om den rör på sig (notera att bara för att den rör på sig betyder inte att den pumpar spolarvätska - men går den på tok för snabbt så har sannolikt impellern eller skaftet gått av och den bara frihjular).



Notera att varken spolarvätskepumpen för vindrutan eller spolarvätskepumpen för bakrutan använder sig av något relä. Så att ett relä klickar är irrelevant för just dessa två komponenter.
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Pre-LCI, ja det är en jäkla skillnad! :-)

Där är det F43 (30A) som används istället för spolarvätskepumpen till strålkastarna.
Detta ändrades till F48 (30A) för LCI.

Så du har nog tittat på ett LCI elschema helt enkelt.
Det är därför det är så viktigt med att veta exakt modell och välja rätt (som jag nämnde i mitt första inlägg).
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men!

F48 (20A) används däremot på en Pre-LCI till bakre vindrutetorkarmotor!
Går via relä K91 innan det går ut via F48.
Notera att spolarvätskepumpen för bakruten inte går via F48, den spänningssätt internt av junk boxen och har ingen säkring tilldelad till sig.

Men F48 tycker man ju borde finnas på en E91.
Så det håller jag med om var lite mysko...

Samtidigt ska vi ha i åtanke att elscheman aldrig är felfria då det sker konstanta ändringar och uppdateringar i designen och produktionen.
Nj
30
Njansson
330i -00
Kollade säkringsschemat som följde med bilen, om inte tidigare ägare lagt i LCI schema… ska kolla säkring 43 först då.
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som nämnts ett par gånger tidigare så går F43 till spolarvätskepumpen för strålkastarna.
Det finns ingen säkring tilldelad för spolarvätskepumpen för vindrutan.
Det finns ingen säkring för spolarvätskepumpen för vindrutan.
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Notera att varken spolarvätskepumpen för vindrutan eller spolarvätskepumpen för bakrutan använder sig av något relä. Så att ett relä klickar är irrelevant för just dessa två komponenter.

Tillägg : Iallfall inget relä som är enkelt utbytbart. Fullt möjligt att det sitter ett mindre mekaniskt relä fastlött direkt på kretskortet (eller att styrs med en krafttransistor helt och hållet vilket är vanligare och vanligare). På sin höjd ser man på elscheman mekaniska reläer som är fastlödda på kretskort och liknande, men det blir generellt mindre och mindre detaljer kring hur det är kopplat inuti en större styrenhet och blir mer och mer en svar låda.
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns ingen säkring tilldelad för spolarvätskepumpen för vindrutan.
Det finns ingen säkring för spolarvätskepumpen för vindrutan.
Nj
30
Njansson
330i -00
Okej, men dom lär ju ha en säkring?
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, inte nödvändigtvis (i den traditionella formen).

Det mesta styrs och kontrolleras numera elektronisk och så även bortkoppling av komponenter vid för höga strömuttag.
Relativt vanligt numera att styrenheten kopplar bort spänningen till exempelvis spolarpumpen om den märker att den drar antingen för lite eller för mycket ström (och händer detta för många gånger så måste man ibland gå in med ett diagnostikverktyg och nollställa funktionaliteten).

Ibland kan även olika varianter av automatiskt nollställande säkringar användas - blir vanligare och vanligare. Titta exempelvis på "resettable fuses" så finns det en uppsjö och är ganska populära. Finns till och med som surface mounted och du kan klyddra ditt kretskort full med dessa. Dock dyra men kan ge en högre integrationsfaktor som delvis kan väga upp kostnaden.

Många reläer numera byggs bort och styrs med krafttransistorer inbyggda i styrenheten. Så när någon komponent för 10 öre går sönder där så måste hela styrenheten ersättas. Naturligtvis finns dessa inte längre till salu och bilen är värdelös och man kör den till kommunens återvinningsstation och knuffar ned den i containern för elektronikskrot och köper en ny bil. Bilar numera är ren slit-o-släng produkter som vilken hemelektronik som helst du köper numera.

Och ersätts inte reläerna av krafttransistorer så är det vanligare och vanligare att de löds fast direkt på kretskortet (jämför med förstärkare) och är således inte utbytbyra.

Junk boxen är såklart säkrad men det är mer i stil med en matarsäkring på ett par 100-250A säkringar.
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, junk boxen är säkrad med F108 (250A) och matas med 35mm2 kabel.

Men går den 250A säkringen så fungerar i princip ingenting i bilen :-)
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men du var på god väg där med felsökningen!

Jag skulle också börjat där och börjat oroa mig kring junk boxen och allt sådant skräp först när det behövs.


Så kör divide and conquer och avgör om felet är downstream eller upstream om junk boxen (och om pumpen överhuvudtaget lever)!

Så börja med att kolla om du har spänning vid kontakten ute vid spolarpumpen.

Prova sedan om du har jord samt god kabelintegritet, dessa två tester gör du i ett enda kombinerat test genom att koppla in en 21W glödlampa istället för spolarpumpen (21W ger ungefär 2A och är en lagom mängd ström för just detta test).
Lyser lampan så är allt kosher ända fram till denna kontakten.

Sista steget är sen att tvångsmata pumpen och se om den rör på sig (notera att bara för att den rör på sig betyder inte att den pumpar spolarvätska - men går den på tok för snabbt så har sannolikt impellern eller skaftet gått av och den bara frihjular).
Nj
30
Njansson
330i -00
Hittar inte ens behållaren, sitter bakom framskärmen antar jag….?
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp, redan vid dessa årsmodeller har de hunnit flytta det dit.

Även på min E87 120i -06 så sitter spolvarvätskebehållaren bakom höger framhjul.

Räcker med att ta loss höger framhjul och innerskärmen så har du bra access till allt.
Nj
30
Njansson
330i -00
Har 2.2 volt vid båda pumparna
Visa användare
ProPro-medlem
12.819
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att mät mot en känd god jord (bra ren chassipunkt eller liknande) - på så sätt utvärderar du ENDAST spänningsmatningen i detta första felsökningssteg.

För ofta kan det vara så att spänningsmatningen är bra men jorden är dålig (märks dock oftast bara först när man belastat den med en relativt hög ström).



Vid vilket scenario uppmättes 2.2 volt?
(Finns ju två intressanta scenarios där man vill mäta och det är när pumpen är inaktiverad samt när pumpen är aktiverad).

Mellan vilka mätpunkter uppmättes en spänningspotential på 2.2 volt (jag antar det var mellan de två anslutningarna i respektive kontakt men vill bara dubbelkolla)?



Pumpen med svart + brun kablar är för vindrutan.
Pumpen med svart/röd + brun kablar är för bakrutan.
Pumpen med svart/brun + brun kablar är för strålkastarna.

Den bruna kabeln är jord. I det här fallet går inte jorden tillbaka till junk boxen utan går direkt till ett gemensamt jordpunktsblock (sitter på insidan av motorutrymmet nära höger framskärm vid expansionskärlet).

Nj
30
Njansson
330i -00
Pumpen längst till vänster, som sitter högstupp eller som är ”längst” var de 0 på.
Pumparna som sitter brevid varandra där nere har 2,2 aktiverad och icke aktiverad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.