AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
753

M5 G90 presenterad

Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Länk

Finns i konfiguratorn, 1,6 milj i grundpris, 727 hk och över 2,4 ton. :)
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur kan den ha blivit så fruktansvärt tung mot föregående?! Ett hybridsystem väger inte 500kg.
Inte nog med att den blivit tyngre, den har blivit extremt ful med!
Visa användare
8.324
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror de hade haft mer att vinna på att behålla den som en ren förbränningsbil hos entusiasterna, men de är nog för få för att det ska bli lönsamt. Den behöver nog vara en laddhybrid för att locka de kaptialstarka köparna som vill ha det senaste.

Men ingen tvekan om att det är en bil med… bred benstomme.. 😇
Visa användare
305
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag tror kombin blir mycket snyggare och kommer antagligen att sälja mycket bättre än tidigare generationer. Blir framförallt spännande att se i Usa hur det går för kombin där då de inte säljer några kombibilar annars där.
MU
925
MUC
M240i - 2023
@Grelle, jag tror det mer hänger ihop med att miljö/utsläppsreglerna för förbränningsmotorer blir tuffare hela tiden.
Nu får man ju en ”miljöbil” ur vissa aspekter.
T.o.m. den renodlade sportbilen Porsche 911 blev ju elektrifierad nu när den uppdaterade versionen presenterad för några veckor sedan.
Visa användare
112
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320 2004.
BMW M3 E46 2002
Vilken koloss... Personligen tycker jag att BMW har tappat det sedan F-serien försvann ur produktionen. Både utseendemässigt, storleksmässigt och viktmässigt.
Denna bilen har ju ingenting med sitt motorsportarv kvar alls. Allting går åt fel håll med storlek, vikt, skärmar istället för instrument, driftmodes och allt dom stoppar i bilarna. Klart det blir en koloss när den har V8 med dubbla turbos, stora kylsystem, fyrhjulsdrift, massor med utrustning, batterier och allt som har med hybriddriften att göra, förstärkt drivlina, automatlåda. Sen ska man få stopp på den också och då krävs stora bromsar, hjul..
Säkert en jättefin bil att åka på familjesemester med men jag tycker att det har ballat ur, men dom har väl inget val i klimathysterin. Sen undrar man ju hur bra miljöbil en sånhär blir bara för att den har batterier. Släpa på den vikten, tillverka batterier och allt, sen ska ju hela bilen designas om och produceras om med allt vad det innebär men det är ju politiskt korrekt..
Visa användare
8.324
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
MUC, där har du nog en poäng. Det behöver nog se vettigt ut på pappret för att kunna säljas på alla marknader.
Visa användare
305
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Porsche 911 blev förvisso elektrifierad men den kan inte köra på bara el utan är elektrifierad med en eldriven turbo och en mycket liten elmotor monterad i växellåda liknande vad som finns i många mildhybrider.

Jag får känslan att Bmw bara tänker ekonomi med nya 5-serien. Man snålar in i materialkvalitet i framförallt interiören och när man ska göra en M5a så tar man befintliga komponenter på hyllan. I detta fall tar man en 550e och behåller elmotor och batteri och byter bara ut motorn. Visserligen fixar man till chassit och ökar spårvidden för att få bra köregenskaper. Men för mig känns det som fel väg att gå. Dock förstår jag att man måste satsa på en hybriddrivlina om man vill framstå som ett miljömedvetet företag.

Nackdelarna jag ser med nya M5an är:
- väldigt tung bil som kräver grövre dimensioner på allt som Johnny mycket riktigt påpekat
- elmotorn är bara på 197 hk. Dvs när man glider runt i elläge i stadstrafik och inte vill kallstarta bensinmotorn vid ett rödljus så upplevs bilen som ganska slö.
- Var man verkligen tvungen att ha en V8 i denna bil? Mervikten jämfört med 550e är 280 kg och då bör batterivikten vara lika.
- Den är långsammare till både 100 och 200 än tidigare M5 competition

Vad hade alternativen varit:
- Fortsätta med ren V8 bensinmotor. Den hade dock säkert ändå varit långsammare då vikten och storleken på bilen ökat jämfört med föregångaren.
- Köra med elektrisk turbo som Porsche. Ser inga jättestora fördelar med det förutom att turbolag blir mindre
- Det jag själv hade gillat bäst är om man hade tagit en större elmotor från i40 med 340 hk och parat ihop den med S58 motorn med 480 hk. Samtidigt halverat batteripaketet för att ändå kunna köra stadstrafik på el med lite krut men inte köra så långa sträckor. Jag gissar nämligen att M5-känslan inte är så närvarande när man puttrar runt tyst med 197 hk. Med S58 motorn får man väldigt fint ljud. Det låga bottenvridet jag upplevt med den motorn försvinner tack vare en kraftig elmotor och samtidigt som den blir rolig då bensinmotorn ger bra fartökning på högre varv för en mer sugmotor liknande karaktär. Med hälften så stort batteri bör vikten kunna hamna en bit under 550e som väger 2230 kg. Eller så kunde man välja vilken batteristorlek man önskar i tillvalslistan. Hade man tappat några kunder på att bilen saknar V8 på samma vis som Mercedes gjort med C63 amg? Jag tror inte det. Dels för att prestandan är bra. Dels har 6an ett fint motorljud (vilket C63s fyrcylindriga motor saknar) och dessutom finns det en historia av 6-cylindriga M5or från 80- och 90-talet som man kan knyta an till.

Samtidigt tror jag nya M5an kommer vara kul att köra. Blev själv imponerad över XM som trollade bort både vikt och klumpighet på ett imponerande sätt. Och hur viktigt är det om accelerationen till 100 går på 3,5 sekunder som nya eller 3,4 som gamla. Det känns som att det är tillräckligt snabbt i denna bilklass.

Är det någon som förstått om bilen har fått en ny unik exteriörkulör benämnd efter en tävlingsbana som det brukar vara vid nysläpp av M-modeller?
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
Trots vikten, verkar de som provkört varit grymt imponerade.

ca
80
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Bra med dragkrok men det blir till att utöka behörigheten på körkortet!
Visa användare
112
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320 2004.
BMW M3 E46 2002
Som igelkotten säger så känns det som att det är mer ekonomi som styr än att bevara vad M står för med viktbesparing. Det är likadant med nya M2:an där man tar den stora G8x-plattformen rätt av, kortar den lite och gör en kaross som passar bottenplattan med jättebred spårvidd. Då får man den minsta M-bilen som väger 1,7 ton idag.
Jag hade velat se M5:an med V8.an kvar och ett minimalt batteripack, som Lamborghini har gjort. Pyttelitet bara för att klara kraven. Inte göra bilen större och tyngre utan försöka bygga den lättare istället. Det är utvecklingen på en performancebil för mig. Men, som sagt, det handlar om pengar i sista änden. Det började faktiskt redan på F-serien med M2 som i Competitionutförande väger över 1625 kilo. I stort sett samma som M4.
Jaja, nu ska vi inte gnälla mer. Igår var jag ute och körde på knixiga, lite ojämna vägar utanför Göteborg med min 320 Si. Den är som en liten lätt gokart på under 1400 kilo.. Ganska befriande när man sitter och ler och har skitkul bakom ratten med 173 hästar. Ingen turbo, ganska liten bil som man placera hur man vill, man kan ge full gas utan att en massa hjälpsystem går in och tar över min körning. Mycket roligt för pengarna :).

16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vikten är ju helt sinnessjuk när man sätter den i perspektiv. Bentley Bentayga är lättare. Maybach är lättare. Vad hände?
2,4t i krock i fullt blås, fyfan
ma
67
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Mina föräldrars bytte nyss en M550i 2020 till en M5 comp. 2023 med 300 mil på mätaren. De är MYCKET nöjda över att inte väntat på den nya...
Ska bli intressant att se vad den där fetknoppen presterar för tid på ringen. Den lär väl förhoppningsvis inte bli överhettad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.