AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
262

Adblue problem, bytt matarledningen men 1 felkod kvar

Har en 530d F11 -2015

Hade felkoder på matarledningen från adblue tanken till injectorn så bytte den. Dom felkoderna som var relevanta för den försvann men det är kvar en som triggar felmeddelande i bilen. 2C3000. Det är en generell felkod som visar att något är fel med SCR systemet. I Ista+ är instruktionerna att gå in i SCR control unit och arbeta sig igenom felkoderna där. Hur gör man det?

Hittade någon med liknande problem och då hade det löst sig med att köra "Adapt SCR" vilket jag provat men ingen lycka. Vad kan jag prova? Inte till någon större hjälp av en generell kod som bara säger att nåt är fel.

Blir tokig på det där Adblue systemet men är inte sugen på att koda bort det eller lämna in den för att koda bort det.
Svarar mig själv eftersom jag hittat fletalet forumtrådar med samma problem på andra sidor som också varit olösta. Förhoppningsvis så kan det hjälpa nästa som Googlar på samma problem.

För att radera felkoden 2C3000 måste man köra testprogram i ISTA+ som testar motståndet i uppvärmda tanken och den nya slangen. Man gick helt enkelt bara vidare i felkodslistan och följde anvisningarna. Sen 3 minuter tomgångkörning och radering av felkod.
Hej!

Ett STORT PLUS för din återkoppling med LÖSNINGEN!

(Dessutom utan ha fått någon input härifrån. Därigenom utmärker du dig dubbelt upp. Majoriteten av dem som får hjälp eller förslag här återkopplar tyvärr aldrig.)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.