AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
216

116i går dåligt. Inga felkoder

Goddag gott folk!
Hjälper exet med hennes 116i 2006 med 21xxx mil på mätaren.
Den har mycket dålig tomgång och vill ibland lägga av.
Bytte stift igår samt mätte upp tändspolarna och inga konstigheter med dom.
Felsökt med dator och inga felkoder på nånting än så länge.
Har ni något tips på vad jag bör kolla?
Vid tidigare sökning fick jag upp felkoder:
2EFE
-Aktivering, elektrisk kylfläkt ⁃ Intermittent
29CC
⁃ Tändningsmiss flera cylindrar, med cylinderfrånkoppling Intermittent
29CD
⁃ Misständning cylinder 1 ⁃ Intermittent
2A83
Okänd felkod
2A88
⁃ Okänd felkod

Hur viktigt är de att stiften ser exakt likadana ut som de tidigare?
Tänkte de stift som ägaren fått hem har endast en "bygel" över stiftet och de som satt var med 4 byglar eller va dom nu heter.
bl
2.051
blixten
325i -88
Det viktiga är att du sätter dit de stift, fabrikat och beteckning, som bmw säger skall sitta där. Inte ett stift som någon verkstad säger är "motsvarande" fast av annat fabrikat.
Har nu fixat en dator för att komma in längre i systemet.
Får upp lite felkoder så som
2EFE Elflakt Ledningsavbrott
Elektronikcentral EC förarsida 2.0
9CCE Batteriladdning Djupurladda batteriet Förarinformation Förarinformation Audioreglage 3.0 ABCC Antenn på radion Kortslutn_ mot forsorjningsspanning ABDO Kommunikation Felaktig Inbrotts-, stöldlarm Stöldlås Larmsystem/lutningssensor 2.0 9D12 Nodbatteri_ (lågspanning) (Larmhom) Felaktig 9D47 Stoldlarmsystem Larmutlosning Systemet saknas/ar inte monterat 9D44 Stoldlarmsystem Larmutlosning Spanningsforsorjning avbruten 9D44 Stoldlarmsystem Larmutlosning Spanningsforsorjning avbruten.

Ja nu är de lite kladdigt då jag kopiera från ett foto.
Batterispänningen ligger på 12,2v.
Hej,

”Batterispänningen ligger på 12,2v.”

Alldeles för låg! Inte lägre än 12,5, helst uppåt 12,7 på ett vanligt batteri, 12,8 för ett AGM.
Eventuellt har batteriet nu tagit skada och bör bytas.

Jag föreslår att du laddar batteriet ordentligt, minst över natten.

Sen raderar du alla felkoder och kör (en längre) sträcka/stund och ser vilka koder som kommer tillbaka. (Många av de nuvarande kan vara gamla och inaktuella.)

Nu passar det med en ny mätning av batterispänningen för att se om batteriet behåller laddningen.

Därefter kan det bli dags att nysta vidare.




/Lennart
Laddade batteriet över natten och därefter låg spänningen på 12,2 och i nuläget 12,0 - 12,1v.
Får bli byte av batteriet.

Har något rassel vid start oxå som oroar mig. Kan man själv kolla kedja samt spännare på ett enkelt sätt?
Bilen är provkörd och går bra så länge man rullar men blir orolig på tomgången när man står still.
När du köper ditt nya batteri, be säljaren testa det. Många batterier står alldeles för länge på hyllan och självförstörs.
Är batteriet ok, ge det ändå en extra laddning innan du sätter in det i bilen. Det är alltid en bra åtgärd.

Sedan är det det där med registrering. Vet inte om det behövs på en -06, men kolla det.
Antagligen finns det någon här i forumet som vet och kanske kommer in?

Vad gäller tomgångsproblemet har jag ingen riktig aning.

Det gäller även rasslet i motorn. Där kanske du kan beskriva ljudet närmare? Bara vid start, fram eller bak på motorn, vid tomgång när varm, mm mm?

Att lyssna via en träkäpp kan funka som stetoskop, om du inte råkar ha tillgång till ett riktigt.



/Lennart
Nytt batteri är inhandlat och står nu på laddning över natten.
Låter från framkant på motorn. Endast vid start i ca 2 sekunder. Svårt att förklara hur de låter men är metalliskt iaf.

Ska byta batteriet imorgon så får vi se vilka felkoder jag får upp efter en provkörning.
Som vanligt räcker det numera inte att bara ange t ex 116i 2006. Men om jag får gissa, kan det handla om en E87.

Där verkar kamkedjespännaren styras av motorns oljetryck. Det kan ju faktiskt stämma med din iakttagelse; kedjan rasslar lite innan oljetrycket byggts upp.

Länk

I så fall ser åtminstone inte jag det som någon riktig kris, men där finns det säkert delade meningar.

Sannolikt bör något åtgärdas åtminstone.
Kanske går #7 lätt att byta? Eller är det kanske oljetrycket som är för lågt?


/Lennart
Blir galen på denna bil. Går dåligt på tomgång och inga felkoder. Går bra vid körning.

Hitta inte vad alla säkringar går till heller då instruktionsboken är borta.
När du skriver ”inga felkoder” tycks du mena att bilen inte själv larmar?

Du fick ju låna ett diagnosverktyg och hittade en hel svärm! Det var de som jag tänkte att du skulle nolla för att sen, efter en stunds körning, se vilka som kommer tillbaka.

Jag tror inte att problemet /-n har med någon säkring att göra.

Det vore illa om du inte har kvar diagnosinsrumentet och kan följa upp diverse åtgärder. Att chansa på olika grejer gör en lätt galen när inget hjälper.

Dålig tomgång orsakas inte sällan av tjuvluft. Symptomen dålig tomgång, men ok gång vid körning skulle kunna tyda på det. En diagnos skulle kunna bekräfta. Inte alltid lätt att upptäcka annars, men försök att kolla allt gummi efter LMM m a p sprickor eller dåligt åtdragna klämmor etc.


/Lennart
Har bytt till ett nytt nyladdat batteri.
Raderat alla felkoder, provkört bilen i ca 40 minuter och sen kollat felkoder igen utan några återkommande eller nya. Får felkod på elfläkten och sensor till bromsarna bak.

Anledningen till att jag vill veta vilken säkring som går till vad är för att kolla om den gått till elfläkten.
Har du tur, finns säkringskartan kvar innanför handskfacket.

Antagligen finns den avbildad på ett enkelt sätt på nätet någonstans.

Annars kanske du kan följa med i den här videon. Ganska bra, men -som vanligt - YT-tröttsam. (Det, som bara kräver en bild med några förklaringar, tillåts bli en långfilm.)





/Lennart

Edit: Du har inte bekräftat min gissning på en E87. Som dessutom finns i olika varianter. Så jag har gissat vidare…)
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@@__plunkan__ : Angående 0x2EFE (felkod på elfläkten) så är det mycket sannolikt att du har en sönderärgad styrenhet.

I min styrenhet hade green goblins haft party i många år...
Länk


I det här fallet går det snabbare att kolla om du har spänning i denna extremt lättåtkomliga (för ovanlighetens skull) kontakt:
Länk

Du har två utfall:
* Ingen spänning => Börja leta efter problem upstream (exempelvis säkringen är nog det första man kollar då).
* Spänning => Börja leta efter problem downstream (exempelvis green crusties vid styrenheten).

All diagnos och hur man gör och vad jag gjorde finns i denna tråden
Länk



@__plunkan__ & lenwib : Kylfläkten är säkrad av F69 (50A) som sitter i junk boxen...

Yes, lenwib jag själv sitter och gissar på att trådskaparen har en E87 (Non-LCI) 116i tillverkad 2006/04 och med N45-motor och manuell växellåda :-)



@__plunkan__ & lenwib : Symbolen på säkringskartan är en termometer! :-)
Länk

Och här ser ni var F69 (50A) sitter i junkboxen (osäker dock varför elschemat visar 50A medans säkringskartan visar 60A men det är inte ovanligt med dessa avvikelser på beskrivningarna av de komplicerade elsystemet som konstant ändras och uppdateras)
Länk



Säkringskartan (61 14 8 384 529) som jag länkar till ovan är för min E87 120i -06.
Men den gäller även för en E87 116i förutsatt den är byggd från och med 09/2005 och upp till 09/2006 (detta intervall av byggmånader brukar traditionellt oftast producera en bil av modellår 2006), så denna säkringskarta ska således även gälla för trådskaparens bil.
Sorry Lennart men missade din fråga. Det är en e87 som du säger 🙂

Ska sätta mig och kika igenom den videon och se om jag blir något klokare. Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.