AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
400

Däcktips BMW X3, 3.0D, F25, 2017.

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Måste byta sommardäck, börjar närma mig slitagevarnarna. Visste att det är dyrt, men ändå chockad!

Har Michelin Pilot Sport 4 som jag senast bytte för 5 000 mil sen. Med avdrag för körning vinterdäck kanske 3 500 mil.

Dimension fram 245/45 R19 på 8,5X19 ET38, bak 275/40 R19 på 9,5x19 ET 48.

Nuvarande däck har fungerat, men är spårkänsliga. Antar att det beror på bredden. Dessutom är framdäcken ordentligt slitna på insidan. Ny hjulinställning behövs (gjordes vid förra däckskiftet).

Mina krav är lång livslängd och säkra egenskaper vid vått väglag.

Mina frågor: 1: Är Michelin bästa val, eller skall jag titta på andra premiummärke Continental tex? Eller skall jag välja billigare däckmärke?
2: Kan jag ha smalare däck för att få mindre spårkänslighet. Jag ligger ju ändå inte och pressar i kurvorna.

st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag upplever också att bilen är spårkänslig men att det bitvis beror på för lågt lufttryck i däcken. Jag har nu högre tryck i framdäcken än det som står på skylten i dörrstolpen.
Då jag bytte sommardäck förra året så valde jag Michelin Primacy och de fungerar bra. Kan dock inte svara på hur mycket dom slits ännu.

Att gå ner i däcksbredd på så breda fälgar skulle inte jag göra.
bl
2.190
blixten
325i -88
Att du upplever att bilen är spårkänslig beror sannolikt på att din hjulinställning är felaktig, vilket även slitagebilden på framdäcken visar. När däcken är slitna förstärks ofta spårkänsligheten. Bra däck är dyrt, men man kan ofta spara rätt mycket genom att köpa dem på "rätt" ställe. Var köper du dina däck? Visst, du skulle kunna gå ner till 265/40-19 och 235/45-19 det verkar funka omkretsmässigt.
Continental brukar vara billigare än Michelin och är minst lika bra ofta bättre. Good Year har ofta ännu lite bättre pris och är ett bra däck. Om du vill spara mer påtagligt så är Bridgestone eller Hankook nästa alternativ helt ok däck.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för bra svar! Ja jag har köpt på lokal Däckverkstad. Jag vet att det är billigare on-line, men så skall dom monteras och sedan hjulinställning som partner-verstäderna oftast inte har utrustning att göra.
Intressant att spårkänsligheten kanske mest orsakas av hjulinställningen. Är det normalt att hjulinställning behövs efter 5 000 mil, jag tror inte jag kört på trottoarkant eller kan det vara så att förra hjulinställningen var ett dåligt jobb?
Jag skall ta mig en titt på Continental och dom andra alternativen.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Skall bara tillägga att jag bor i västra Skåne om någon har tips om några bra däckverkstäder.
bl
2.190
blixten
325i -88
Det kan skilja tusen kronor per däck mellan nätet och däckverkstad, speciellt på dyrare däck. Du behöver inte gå till en partnerverkstad.
Jämför priset på däck med tex dackleader.se på continental sport contact 7 som anses vara det bästa däcket just nu enligt ledande motortidningar.
245/45-19= 2357 kr, 275/40-19= 2583 kr
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Det blev Hankook K127 S1 Evo-3. Till att se till har dom ett öppnare mönster än Michelindäcken som jag hade innan. Får se hur länge dom håller?

Vill särskilt berätta att efter hjulinställning är X3an som en ny bil, ingen spårkänslighet, inget parerande med ratten. Hade faktiskt inte trott det skulle ha så stor effekt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.