AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
819

Dubbla bilbatterier i 530d

Mi
4
Micman
530D Xdrive
Syfte:
Driva elektronisk utrustning på fritidsbatteri (95A ATM) i några dagar för camping i vildmark

För att parallellkoppla batterierna och säkerställa att generatorn kan ladda dem effektivt:
1. Parallellkoppla de två batterierna (positiv till positiv, negativ till negativ).
2. Använd en batteriseparator eller laddningsrelä för att skydda startbatteriet. CHECK, hittade en på Amazon med 150A säkring
3. Se till att använda kablar och säkringar av rätt storlek. FRÅGA OM KABELDIMENSION NEDAN
4. Överväg att använda ett deep cycle batteri för din campingutrustning. Check, Biltemas 95A ATM
Med dessa åtgärder kan du effektivt använda två batterier i ditt fordon för att driva extra elektronisk utrustning utan att riskera att få slut på ström för att starta motorn.

FRÅGOR:
1. Hur tjock kabel behöver man använda. Tänker att detta det behöver dimensioneras för att klara laddning från generatorn, så frågan är kanske hur många ampere generatorn laddar som mest.
2. Kan elektroniken ta skada i bilen?

Chat GPT berättade detta, men tror ni vet bättre:
Val av Kabeldimension
För att välja rätt kabeldimension måste vi ta hänsyn till följande faktorer:
1. Maximal ström som kan passera genom kablarna.
2. Kabellängd (1 meter i ditt fall).
3. Spänningsfall och temperaturklassning för kablarna.
Här är en generell riktlinje för kabeldimensioner:
Ström (A) Kabelarea (mm²) AWG (Amerikansk standard)

50-100A 16 mm² 5 AWG
100-150A 25 mm² 3 AWG
150-200A 35 mm² 2 AWG

För att vara på den säkra sidan och för att hantera både kortvariga strömtoppar och kontinuerlig belastning från elektronisk utrustning, rekommenderar jag att använda minst 25 mm² kabel (3 AWG). Detta säkerställer att kablarna kan hantera upp till 150 ampere utan problem.

Säkringar
Installera säkringar nära varje batteris positiva terminal för att skydda mot kortslutning. Säkringarnas storlek bör anpassas till kabeldimensionen, till exempel:
• För 25 mm² kabel kan du använda en 150A säkring.

Sammanfattning
För att parallellkoppla två 95Ah batterier med en kabellängd på 1 meter:
1. Använd minst 25 mm² (3 AWG) kablar för att säkerställa säkerhet och tillräcklig strömkapacitet.
2. Installera 150A säkringar nära varje batteris positiva terminal.
3. Kontrollera att alla anslutningar är ordentligt åtdragna och skyddade mot korrosion.
Med dessa specifikationer kan du vara säker på att ditt system är säkert och effektivt för att driva din campingutrustning.




Du kanske får bättre svar från någon båt-, eller husbils-ägare, men kamping i vildmark låter som att du tänker bära med dig ett 95Ah 12V blybatteri. Jag hade löst det enklare (men dyrare) med en Ecoflow 1kWh powerstation. Den kan laddas från 12V biluttag och har inbyggda uttag för 230V, 12V och USB.
Den väger typ hälften av blybatteriet.

Ett blybatteri i denna klassen skall väl inte laddas med mer än omkring 20A, men säkringar behöver dimensioneras för lastströmmen också. Du skall nog inte sätta 150A säkring på kretsen för startström, för då brinner väl den pga startströmmen till din bilmotor.
Ka
5.663
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Svar på fråga i mitten av texten;
1. Det är inte generatorn som bestämmer laddströmmen, det gör mottagande batteri. Så 16 mm2 kabel räcker.

Avsäkra extra batteriet med 50A vilket är bra nivå för skydd mot överbelastning av 16 mm2. Detta skiljerelä används flitigt på sjön, Länk
Och inte plus till plus och minus till minus vid inkoppling. Plus till plus och minus till "jord".
Mi
4
Micman
530D Xdrive
Tack för svaren.
Jag satte detta skiljerelä mellan det primära och sekundära batteriet:

Länk
Ka
5.663
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det där är inte ett skiljerelä. Mycket bättre att skaffa ett skiljerelä mellan batterierna.
Ett sånt här?

Länk

/Lennart
Ka
5.663
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@lenwib: Biltemas är enklare eftersom det är spänningsstyrt.
Förlåt! Missade din länk där…

/Lennart
Mi
4
Micman
530D Xdrive
Bra input, jag insåg också när jag mätte upp händelserna med tomgång av/på att den brytare med 150A säkring jag länkade ovan inte var ett skiljerelä! (Hade beställt den tidigare och mindes fel).

Nu har jag iaf kopplat in med biltemas skiljerelä enligt nedan:

1. Startbatteri (+) → 150A säkring
2. 150A säkring → Skiljerelä (+ röd skruv), Biltema 25-219
3. Skiljerelä (+) → Sekundärt Batteri (+) via brytare med 150A säkring
4. Skiljerelä (Jord) → Chassi Jord
5. Sekundärt Batteri (-)→ Chassi Jord
Mi
4
Micman
530D Xdrive
Bild: Länk
Ka
5.663
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, då skall du klara dig från att dra ur startbatteriet när du använder förbrukningsbatteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.