AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
502

Uppdatera karta - måste åka in till verkstad

Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har precis köpt en Z4 -10 (alltså E89 och tror det är pre-lci) och kartan visade sig vara från 2018. "Jaja, men det är ju enkelt att uppdatera via nätet för 595 kr" tänkte jag men så visade sig inte vara fallet.

I modeller före 2013 så visar det sig att det inte går att göra genom att bara köpa på nätet och ladda ner på en USB-sticka utan jag måste tydligen åka till till verkstaden och göra det? Kan det verkligen vara korrekt? NÄr jag åker till verkstaden så visar det sig att de bara stoppar in ett USB och anger en start-kod så laddar kartan om, vilket ju är PRECIS samma sak som jag annars gör på nätet. På min 228:a så funkar det ju så? Naturligtvis så kostar det ju ca 2700 kr att göra det på verkstad, istället för bara 595 via Connnecteddrive på nätet.

Hur ligger det till egentligen? Någon som vet? Är det verkligen så på bilar före 2013? (För övrigt är jag inte intresserad av diverse pirat-kartor)
bl
2.146
blixten
325i -88
Ursäkta men vad är det för mening med att uppdatera navigatorn i en bmw, när den ändå inte klarar av att visa vägen lika bra som waze eller google maps? Eller för den delen saknar gator i sitt register som funnits i +50 år.
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Personligen så tycker jag att BMW:s kartor är trevligare att köra med, men du får ju göra på det sätt du tycker är bäst.
32ProPro-medlem
2.313
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Men är din navigator verkligen uppkopplad i en årsmodell 2010? Om inte, så går väl optionen connected drive bort?
Min E91 LCI som också är tillverkad sent 2010, men årsmodell 2011 har en hårddiskbaserad navi utan uppkoppling och den uppdaterar jag med USBsticka. Jag har köpt på BMW för 1200 SEK inkl stickan och kod (men updaterat själv) men finns billigare på nätet (ävne om du inte är intreseread så kanske andra läsare är) om man själv köper USB-sticka och laddar ner från nätet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Det var ju precis det som det handlase om. Den verkar ju inte vara uppkopplad via connecteddrive, så då verkar det ju stämma att det inte går att bara köpa kartan på connecteddrives internetbutik som för nyare bilar.
32ProPro-medlem
2.313
325cabrio
330iA Cabrio -03
Jag tror du har tre alternativ i fallande prisordning:
1 Boka tid hos BMWverkstad och be dem göra det åt dig - dyrast
2 Beställ en USBsticka och kod hos BMW och gör sedan uppdateringen själv genom att sätta USBstickan i bilen uttag, knappa in koden och kör omkring i cirka 30-45 minuter tills det är klart. Mellanpris.
3 Köp en egen USBsticka och beställ sedan nedladdningsacess och kod från en tredjepartshandlare på webben. Ladda ner, packa up filen och lägg över på USBsticka, sätt den i bilen, knapppa in koden och kör en runda på 30-45 minuter och så är det klart. Billigast.

Din bil och ditt val!

Du behöver inte köra runt. Sitt i bilen i garaget med tändningen på. Jag har batteriladdare inkopplad för att vara ultra safe. Har köpt på internet med lite time code. Har också connected drive med tyskimport så har inte orkat få den att fungera hemma
32ProPro-medlem
2.313
325cabrio
330iA Cabrio -03
@Stark Med motorn av slocknar min tändning efter 15 minuters inaktivitet (e91 årsm 2011) men kan kanske kan hålal den vid liv genom att höja eller sänka volymen på radion eller något annat. Har suttit och väntat i bilen och efter 15 min så tystnar radion och innerbelysning slocknar mm.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.