AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
225

Spolarvätska/motor trasig?

Yo
27
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Hej, har en BMW 520xdrive från 2020. Det märkliga är att ingen spolarvätska kommer, så jag tänkte att det inte fanns något i tanken, så jag hällde i och det svämmade över, så det fanns tillräckligt. Kan jag ha fyllt för mycket?

Borde inte bilen varna om något är trasigt? Är det något man kan prova?
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inte helt ovanligt att pumpen lägger av, men är nog numera ännu vanligare att kablaget eller styrenheten blivit skadat (brukar dock uppstå när bilen blir lite äldre men på moderna bilar så börjar denna typ av fel krypa nedåt i åldrarna).

Är det bara spolningen för vindrutan som inte fungerar?
Fungerar spolningen för strålkastarna?
Fungerar spolningen för bakrutan (förutsatt du har en Touring)?
Fungerar vindrutetorkarna (BDC kan stänga av spolarvätskefunktionaliteten om den detekterar att vindrutetorkarna inte fungerar så därför är detta viktigt att ta in som förundersökningsmaterial)?

Inte helt omöjligt det finns ett fel lagrat i sstyrenheten (BDC i detta fall).
Men då måste du läsa ut felkoder med en felkodsläsare som kan läsa BMW-specifika felkoder.
Sen kommer felkoden inte säga särskilt mycket (blir något generiskt i stil med "open circuit / short to voltage, no current detect <yada> <yada> <yada>), så vanlig hederlig traditionell felsökning måste ändåså göras.

Om jag minns rätt så styrs allt av BDC (Body Domain Controller).
Visst, det går ganska ofta fel i den (det är en av Beelzebub's kreationer och är extremt komplex och gigantisk) men man behöver ju inte måla fan på väggen redan.
BDC styr pumpen för strålkastarna, pumpen för vindrutan, uppvärmningselementen på sprutmunstyckena, läser av nivåsensor i spolarvätsketanken samt styr vindrutetorkarna (dvs allt som har med spolning och vindrutetorkare att göra).
BDC'n är ju ett monster med över 400+ pinanslutningar fördelade på typ 8-10 maffiga kontakter.

Normalt felsökningsförfarande är att först kolla felkoder (det kan finnas en felkod om för hög ström detekterad och då kan styrenheterna stänga av den funktionalitet som dragit för mycket ström - BDC sitter och övervakar hur mycket ström som förbrukar och vad spänningen är på in- och utgångarna och stänger av funktionaliteten om inte något stämmer - den triggar en lockout på systemet om man går över typ 30A).
Därefter lyssnar man om man kan höra pumpen gå.
Om det är helt tyst så är normalt felsökningsförfarande att man kollar man har bra spänning/jord ute i kontakten vid pumpen (man kopplar in en 12W lampa som då lägger en last på ca 1A på systemet - vissa styrenheter som exempelvis bränslepumpstyrenheter har även ett tröskelvärde på för LÅG strömförbrukning och sätter felkod och gör lockout på systemet om strömförbrukningen är lägre än exempelvis 1A - så därför är det bättre att använda en 21W lampa dvs typiskt bromslampa som testlampa för att lasta systemet lite mer realistiskt).
* Lyser lampan så är det 100% garanterat att det är fel på pumpen och det är den som behöver bytas.
* Lyser inte lampan så bör man kolla om det är spänning eller jord (eller både och) som man tappat (BDC förser pumpen med båda jord och spänning), därefter får man fortsätta upstream och se var någonstans man förlorar detta.
Yo
27
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Fantastiskt fint svar av dig, ska kolla igenom alla delar du skrivit och titta närmare på. Vindrutetorkarna fungerar som det ska, men ingen vätska kommer ur någonstans.

Gjordes en felsökning på BMW för 2 mån sedan, och då fanns redan detta problem som jag glömde nämna. Inget syntes på felsökningen
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Möjligheten "blockering i slangarna" finns redan med i mitt resonemang som en tänkbar orsak (fast det står inte direkt utskrivet då det täcks in av de andra felsökningsstegen) - utifall någon saknade den möjligheten.

Men har man inte tillgång till att läsa ut BMW-specifika felkoder och om nu utgående slang (från spolarpumpen för vindrutan) skulle råka vara helt blockerad så kan det trigga en power overload lockout i DBC och då kan den vägra aktivera just den spolarpumpen - det kan göra att man kan bli rejält vilseledd i sin felsökning.

Så man kan exempelvis manuellt mata spolarpumpen direkt vid dess kontakt (med spänning/jord) och bypassa alla komplexa styrenheter med in- och utberoenden och notera hur spolarpumpen beter sig då. Har man allt som behövs (god spänning, god jord, spolarvätska, spolarpump snurrandes men låter ansträngd och allt annat fungerar och inga felkoder) då pekar mycket på igensatt slang (att alla tre munstycken skulle vara totalt igensatta är osannolikt men kan ju hända om det kommer massa skräp) och då börjar man undersöka detta.
Däremot om pumpen låter fast den låter som den totalt frihjular och mer som en jetmotor så kan impellern skadats eller gått av eller liknande (och då kommer den ju inte kunna pumpa en enda droppe spolarvätska).

Så som servicetekniker så har man alltid en massa olika verktyg och angreppssätt för att felsöka och vad man väljer och hur beror helt på problemet, situationen, möjligheter för åtkomst, tidsaspekt, kostnadsaspekt samt viktigast av allt vad för ny information som framkommer under felsökningens gång.
Yo
27
Yoakimbit
BMW 320xdrive
Sant, väldigt tacksam för dina bra svar. Det finns inget jag kan göra själv då med andra ord? Grejen är att jag hör ingenting, varken något motormässigt, väldigt märkligt. Måste nog lämna in den på verkstad!
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det är ju felsökning som behöver utföras som nästa steg.

Om du känner dig bekväm med och förstår de tidigare nämnda inledande felsökningsstegen (och har de diagnostikverktyg som krävs) så kan du fortsätta en bit på vägen själv och se hur långt du kommer.

Men om du inte gjort detta innan och inte förstår fullt ut vad jag menar med allt, då är det precis som du skriver att du ska lämna in bilen för felsökning på en bilverkstad.
Här är det mycket viktigt att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Notera att auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner.
Det är ju lite övermaga att lägga mig i här, när bmw-slangen redan omsorgsfullt rett ut saken.

Men när TS nu bor rätt långt norrut, och när bilen är en ungdom, tycker jag att en trasig spolarpump borde vara det första att kolla närmare.

TS’ nordliga hemvist skulle ju kunna ha medfört att pumpen fått sig en törn någon extra kall vinter/vårdag och att skadan sedan utvecklats.

Om jag minns rätt, sitter spolarpumparna på moderna bilar inte så lätt åtkomliga. Innanför plastskärmen HF kanske?

Så förslaget att direktkoppla ström på pumpen är ju rätt. Men knöligt att genomföra.


/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har så rätt så lenwib, den sitter självklart där bakom höger fram skärmflygel (var måttligt irriterad när man även måste ta bort sidoblinkers på en E87 för att få ut tankfanskapet - men i det här fallet så behöver man inte ta bort tanken då spolarpumparna sitter där fram ganska lätttillgängligt efter man monterat ned halva bilen).

Precis som du beskriver så finns i mitt näst sista inlägg ett förslag för hur en mekaniker (och inte en servicetekniker) kan gå vidare och iallafall kolla om det är något så enkelt som en trasig spolarpump (eller blockering i slangen/munstyckena).

Så flukta gärna på mitt näst sista inlägg där för ett sådant förslag.

Men nu utgår jag ifrån att trådskaparen redan läst mitt förslag där och dömt ut denna väg framåt (men annars är bypassa hela förbannade centralkalkylatorn en standardprocedur numera på alla de här krångliga moderna bilar för att snabbt se om det upstream eller downstream av en misstänkt komponent som felet ligger - samt har fördelen att det ofta inte kräver några avancerade diagnostikverktyg).
Men man måste alltid tänka på möjligheten att komponenten kanske gick sönder av en extern orsak som fortfarande ligger kvar och styrenheten stängde av komponenten och monterar man bara en ny så kanske det inte fungerar för att styrenheten vägrar slå på komponenten eller att den nya delen också går sönder efter ett tag - så man måste ha dessa scenarios i åtanke när man gör lite enklare tester.
Ok. Men igensatta slangar, eller munstycken, hur sannolikt är det på en nästan nybil?
Om så vore, måste ju någon nästan ha hällt långmjölk i behållaren. :)

Håller fortfarande på död pump.



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp - trasig spolarvätskepump är troligt.

Men verkar finns en hel del kablage som inte verkar må bra av spolarvätska (eller rättare sagt så är det kontakterna och ledningarna inuti som oxiderar sönder om jag minns rätt). Är väl X3 som är en av de ledande i branschen att skvätta spolarvätska på dyrt kablage vill jag minnas...
Fast på X3 är väl spolarvätskebehållaren högre upp och kan därmed läcka på kablage (på min 1-Serie och även på denna 5-Serie så sitter behållaren bakom höger framskärm och finns inget under behållaren).

Men defekt kablage är dock något man inte kan utesluta (men än en gång märks det omedelbart om så är fallet med en klassisk felsökningsprocedur).


Så är man bekväm med att driva pumpen direkt från en 12-volt källa (och montera ned "halva bilen" för att komma åt fanskapet) så är det som sagt bara tuta och köra!

Och är man bekväm med att hänga en 21W-lampa i kablagekontakten när man ändåså är där så är det ännu bättre (för då verifierar man även hela BDC'n och all gucka upstream inklusive kablage) - så bara tuta och köra om det känns bekvämt!

Som sagt - finns "oändliga" möjligheter i inläggen ovan - bara att välja nivån man är bekväm med :-)


Fast jag har sett det en hel del märkligheter i spolarvätskebehållare :-)
Har själv klantat mig en gång då jag (nog hade lite för bråttom och lite mörkt) och tog den där dunken med blåaktigt innehåll jag trodde var spolarvätska och hällde i min spolarvätskebehållare - tog inte så lång tid innan både lukt och syn började skicka larmsignaler - yepp det var färdigblandad kylarvätska jag hinkade ned i spolarvätskebehållaren...
Väldigt OT, men det kan man väl få kosta på sig så här i midsommarens efterklang. Apropå att fylla fel.

Min gamle chef brukade hjälpa sin son med att köra hem sonens importerade bilar från Tyskland. De såldes sedan vidare till beställare.

Sonen hade ett gott rykte, bl a därför att han alltid levererade sina bilar fulltankade.

Så när chefen en gång kommit hem med en husbil, ville han hjälpa till lite extra. Så han tankade bilen med dess diesel.
Fast i vattentanken…


/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.