AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
315

X5 45e räckvidd på el? Bensinförbrukning? Erfarenheter

Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Kikar lite på denna bil efter några år med Volvo XC90t8 (hade BMW tidigare..:).
Det står 80 km på de som är gjorda -20 och framåt, hur stämmer det?

Jag förstår att det är lite av "hur långt är ett snöre", men med några svar om hur långt man kommer med olika typer av körmönster brukar man ändå få en hyfsad bild....

Har idag en XC90 som kommer 35 km med mitt körmönster med 70-90 km/h landsväg t o r till jobbet, vilket räcker precis och känner att jag vill ha lite mer marginaler. Volvon drar även upp mot 1.0-1,1 vid vanligt (120 km/h) typ motorvägskörning när batteriet är tömt. Hur är det med X5an?

Finns det funktionen att bilen själv räknar ut när elmotorn ska puffa in el vid långkörningar?

Ngt annat man bör titta efter om man kolla begagnade typ -20 eller -21 under 10000mil ?

Tacksam för svar

Hi
196
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Kollade vad det skulle kosta att försäkra den som privatperson 50+, full bonus egen uppfart…
Herre😆 2000:- mån som minst

Inte lika intressant längre🙈
Visa användare
8.321
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stockholm är en tråkig ort att bo på gällande försäkringar…

Jag tror en X5 45e kommer nära dubbla sträckan mot din xc90.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Vi bytte upp oss från en X5 G05 40i till en 45e och är mycket nöjda - drivlinan känns mycket mer modern tack vare eldriften som kompletterar bra. Typiskt räckvid på sommaren på el inkl. 1-2 klimatiseringar för att kyla ner kupén är 70 - 80 km. Kortare på vintern såklart, uppskattningsvis 55 - 65 km inkl. klimatisering/uppvärmning vid runt 0 grader. Säkert lite kortare om det är riktigt kallt men den går imponerande långt på bara el :-) Ingen uppfattning om vad den drar på bensin då vi har ett körmönster som innebär 90-95% på el, bara en halvtank bränsle har gått åt hittils på 350 mil...men ungefär samma som en 40i känns det som, bromsregenereringen ger en viss fördel samtidigt som den högre vikten såklart är en nackdel. Vi har kört lite längre ett par gånger och den verkar portionera ut elen under färden om man ställer in var man ska på navigationen. Finns även ett körläge så att man kan "målsätta" vad batteriet ska stå på när man är framme, så man har energi för att kyla/värma innan start. Mycket nöjda med modellen - känns mer som en elbil med tillhörande bensinmotor än tvärt om! Inga direkta svaga punkter jag hört om, vår 40i hade rullat 15000 mil när vi sålde den utan några väsentliga reparationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.