AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
506

F31 335 bromsskivor slår sej

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har problem med bromsarna på min F31 335d -14. Bromsarna fram vill vibrera. Bytte först skivor, hjälpte inte. Provade olika standardbelägg utan framgång. Fick tips här på Autopower att det troligen är beläggen som kletar och att lösningen är vassare belägg. Köpte trackday belägg (stop tech?) och då blev det bättre. Men skivorna vibrerar fortfarande. Kör nu Brembo 2-delade skivor, men de vibrerar lik förbannat. Mer när de är riktigt varma.
Funderar på att uppdatera till performance bromsarna som är lite större, men det är en bra slant och jag är osäker om det skulle hjälpa.
Bilen är en bruksbil och ser ingen bana, men kan hända att den regelbundet får smaka hårdkörning ändå.
Tips, råd, ideer eller rent av erfarenheter, någon?

///Kör så det ryker///
Visa användare
8.321
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror det finns något annat fel än skivor och belägg som strular, som kärvande ok som leder till för mycket värme och därmed slitage eller slitet chassi i övrigt. Hur långt har bilen gått och hur är allmänna tillståndet?

Så länge du inte kör riktigt brutalt och gör dumma saker, som att belasta bromsarna rejält och sedan stå med bromsen nedtryckt i 10 min så ska den inte slita ut bromsar så snabbt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Hade gått 15400 mil när jag köpte den för några år sen, nu 28700. Problemet visade sej redan vid provkörningen innan köp. Ett par, tre hårda inbromsningar eller en enda från 200+ så vibrerar det duktigt. Bilen har i övrigt gått helt fantastiskt, klart bästa bilen jag har haft (av typ 50st). Går som tåget! Men bromsvibrationerna är irriterande. Sätter jag dit nya skivor och håller mej på mattan så går den vibrationsfritt (med nuvarande belägg) men så fort jag börjar använda bromsarna ordentligt så...
Detta är enda bilen jag har detta problem med. Visst har jag bromsat skivorna krokiga på flera andra bilar, men inte återkommande på detta sättet.

///Kör så det ryker///
Ma
1.192
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med grelle, det luktar bromsok som kärvar.
bl
2.048
blixten
325i -88
Det kan även vara så att de skivor du köpt, som ej är original, inte är härdade på rätt sätt. Lämna in skivorna på svarvning när de börjar vibrera. Nytt är inte alltid bäst...Kör du in dina skivor när du köpt dem?
Hur skruvar du fast dina hjul, är det gummiverkstaden som drar dem med mutterknackare? Hjul som är dragna för hårt, vilket de alltid blir på gummiverkstäder, gör att bromsskivor slår sig när de utsätts för lite mer belastning.
Förr hade jag ofta problem med skivor som blev sneda, när jag började dra dem (korsvis!) med momentnyckel 140 Nm, har det inte hänt. I Tyskland där farterna är väsentligt högre än här, drar man regelmässigt hjulen med momentnyckel.
Det kan ju även vara hjullager som är slitet, märks det mer på någon sida?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Kör nu Brembos 2-delade skivor, andra paret. Satt original när jag köpte bilen. Oken är fasta, så de kan inte kräva. Är 4-kolvare och beläggen slits jämt så jag tvivlar på att någon kolv kärvar. De är lätta att trycka in nör jag byter belägg. Jag gör allt själv på mina bilar. Jag använder iof vanligtvis inte momentnyckel när jag drar hjulen, men jag drar dem manuellt på samma sätt som jag gjort på alla bilar jag haft genom tiderna (30+ år). 335d har 14mm hjulbultar.
Jag ska prova att få skivorna svarvade, men jag gissar att det inte hjälper eftersom de vibrerar mer med högre värme. Värt att prova dock.

///Kör så det ryker///
bl
2.048
blixten
325i -88
Det är den höga värmen som framkallar problemet. För ett antal år sedan så hade ford problem med att skivorna slog sig. Det visade sig att leverantören inte lät skivorna svalna tillräckligt mycket mellan olika moment i tillverkningen. Det innebar att inbyggda spänningar i materialet fanns kvar när de monterades på bil. När de sedan blev upphettade av bromsning frigjordes spänningarna och skivorna slog sig. Man ville spara tid/pengar. En "lösning" var den gången att svarva skivorna tills de inte längre slog sig.
Visa användare
8.321
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har 335d fyrkolvsok fram och bak? Fram kanske, men inte bak va? Är problemet på båda axlar eller bara en? Dvs bara fram?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bara fram. Bytte faktiskt skivorna bak först, nu sist, för att bekräfta att vibrationerna bara är fram.
Vänster skiva är förresten på väg upp i svarven i detta nu.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Slår 3 hundradelar. Ingen mening att svarva. Det är för klena bromsar för min användning helt enkelt. Trist. Men det är ju en tung bil som går bra hårt. Får leva med vibrationerna.

///Kör så det ryker///
Om den har gått 30k så kan det ju vara nåt i hjulupphängningen som är slitet? Det kan den ha varit redan efter 15k när du köpte bilen.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Förvisso, men inget som hörs eller känns iaf. Och det har inte blivit sämre med milen. Stötdämparna känner jag har blivit sämre, men det är allt. Och det känns bara i orimligt hög fart. Jag är så sjukt imponerad av denna bil! Dels av prestandan förstås, men främst på driftsäkerheten. Smälte hål på insuget pga EGR-möket och det var ju tur att det inte tog eld. Men det stod BMW för, kostade mej bara transport till dem. Det är det enda anmärkningsvärda som hänt på snart 15000 mil. Dock servar jag var 1500e mil, men det är självklart kan jag tycka. Samma med oljebyte i låda, fördelningslåda och diffar var 10000e mil.

///Kör så det ryker///
Jag tror att det är de nedre länkarmarna som är dåliga. De håller mellan 7500 till 12 000 mil för mig. Byter alltid alla länkarmar vid dessa miltal och då blir bilarna som nya igen. Bromsskivor håller kortare med automatlåda än manuell men för mig i cirka 10-15 tusen mil fram och längre bak
Kan tillägga att jag kör mina bilar hårt men är noga med att kyla ner bromsarna sista milen innan jag kommer fram. Är viktigt på Autobahn då man bromsar hårt i hög fart 😂
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har faktiskt nya länkarmar liggande. Får nog prova byta dem. Har inte gjort det eftersom jag inte märker några tecken på att de är dåliga. Utöver bromsvibrationerna då...

///Kör så det ryker///
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Glapp/flex i bussningar kan göra att det vibrerar, även göra så att skivor slår sig.
En klassiker är Ford Sierra där skivorna slog sig hela tiden oavsett vilket märke man använde. Klena bussningar i den bakåtriktade bärarmen (som egentligen var del av krängningshämaren) gjorde att hjulen flaxade i längdsled när man bromsade, och skivorna slog sig av det.
Vissa bilreservdelsfirmor krävde att bussningarna byttes till förstärkta för att garantin skulle gälla på nya skivor. Bytte man till förstärkta bussningar slog sig skivorna inte.

Man kan ta 2 polare i en annan bil som åker bredvid och passageraren tittar på framhjulet när man bromsar, hur mycket rör det sig i längsled ??
Går väl även rigga en kamera om man är påhittig.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tycker bara att dåliga bussningar borde påverka hur bilen känns på vägen. Men jag ska byta bärarmarna eftersom jag ändå har dem på hyllan.

///Kör så det ryker///
ma
280
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
När ni skriver om länkarmar nedre, menar ni staget som går snett framåt eller det som ”pekar” på tråget/framvagnsbryggan?

Det är väl det staget som pekar snett framåt som belastas mest och har en mjuk oljefylld bussning….

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.