AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.129

Byta olja fram/bak differential och fördelningslådan

Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej
Jag har tänkt byta olja/filter växellådan samt olja fram/bak differential och fördelningslådan på en BMW 520d xdrive 2016.
Jag undrar vad har ni användt för olja till fram/bak differential och till fördelningslådan? Olja/filter till växellådan har jag redan köpt.
Jag har kollat lite på realom.com. Ska man använda den olja som som står där eller finnas det något annat.
Mvh
Edin
Visa användare
ProPro-medlem
13.121
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det en F10 LCI eller en G30?

För FrontDiff och Transfer är det i och för sig samma mellan F10 LCI och G30:
FrontDiff = BMW G2
Transfer = BMW DTF1

För FrontDiff skulle jag köpt BMW Original (de dessa lite nyare kan vara ganska finicky med vad som används). Kostnaden för materialet är helt försumbart (priset är således helt irrelevant och det är mycket viktigare istället att det blir rätt olja) och dessutom gör man detta troligtvis bara en gång under bilens livslängd.

För Transfer skulle jag också försökt köpa BMW Original (alternativt något som med säkerhet är mycket likt BMW DTF1 formuleringen från ett kvalitetsmärke). Men även här är kostnaden för materialet helt försumbart (priset är således helt irrelevant och det är mycket viktigare istället att det blir rätt olja) och dessutom gör man detta troligtvis bara en gång under bilens livslängd.

För RearDiff däremot skiljer det sig:
RearDiff (F10 LCI) = BMW G1
RearDiff (G30) = BMW G3

För RearDiff (F10 LCI) som vill ha den mindre komplicerade G1 är det enklare då denna är egentligen en direkt fortsättning av den gamla Castrol SAF-XO (BMW G1 tillverkades ju enligt Castrol BOT 448 specifikationerna).
En kvalitetsolja med API GL-5 med 75W85 eller 75W90 (både viskositeter finns med bland godkända av BMW) kommer att fungerar fint för en F10 LCI.
Exempelvis denna fungerar fint (vilket är ersättningsprodukten för den gamla Castrol SAF-XO 75W-90):
* Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90

För RearDiff (G30) så är det en 4218 specifikation som ska följas (även här gäller att ju nyare desto mer finicky är det med rätt typ av olja).
Här är det antingen BMW Original eller Fuchs Titan Sintopoid EG 4218 70W-80 man bör välja för säkerhets skull.
Men jag undrar om det är någon större skillnad mellan BMW G1 (Castrol BOT 448) och BMW G3 (Fuchs Titan 4218) mer än att man sänkt viskositeten ännu en gång (man gick från 90, till 85 och nu till 80). Största anledningen är nog att finputsa den 6:e decimalen i förbrukningssiffrorna. Samt att Fuchs är en av huvudleverantörerna numera.

Nu har jag inga konkreta belägg för att även en helt vanlig högkvalitativ API GL-5 75W80 / 75W85 / 75W90 skulle fungera precis lika bra även här i G30, men jag är relativt säker att det inte är några problem. Men eftersom jag själv inte har några erfarenhet av detta, så vill jag inte säga något med säkerhet.

Däremot har man en F90 eller G80 (eller modell med M Sport Differential) så är det såklart en helt annan story. Då är det BMW G4 som gäller.

Även nyare bilar (typ från 2020 och framåt) ska ha den nyare BMW G5 (Fuchs Titan 4399).
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej
Det är en F11 byggd 2015/12
Visa användare
ProPro-medlem
13.121
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, en F11 LCI.
Det ska vara exakt samma krav (mig veterligen) på en F11 LCI som för en F10 LCI, så i mitt inlägget ovan kan F10 LCI läsas som F10/F11 LCI.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Tack för svaret!
Räcker det att köpa 1l av varje, eller finns det någonstans hur mycket olja går det åt vid bytte?
Visa användare
ProPro-medlem
13.121
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För FrontDiff får du nog köpa två flaskor (2x0.5L).
Det uppges att man ska fylla den med en förbestämd mängd (0.6L).
Här ska man alltså INTE fylla upp tills det rinner över ut ur fyllningsplugghålet, då har man för mycket olja i enheten.
På denna drivkomponent finns faktiskt en dräneringsplugg, så här bör man kunna få ut det mesta.

För Transfer ska en flaska (1x1L) räcka.
Du bör ha en ATC 35L och den har totalt 0.62L, men vid byte sägs det endast behövas 0.44L.
På denna drivkomponent har de tagit bort dräneringspluggen så man får aldrig ut all olja och således kommer man aldrig att behöva fylla upp med dess totala volym.
Här ska man tydligen demontera hela transfer box och dränera ut genom transmission breather hålet (och inte genom fyllnadsplugghålet) för att få ut så mycket olja som möjligt.
Man monterar sedan tillbaka transfer box och fyller upp tills det börjar rinna över ut ur fyllningsplugghålet.

För RearDiff bör två flaskor (2x0.5L) räcka.
Dels så har du den mindre differential (205'an), dels finns inget bra sätt att få ut all olja.
Denna rymmer totalt 0.8L, men samtidigt uppger de att vid byte behövs 0.8L (vilket är lite ambitiöst men jag gissar att de menar vid byte av differential för de har ingen procedur att byta olja i bakdifferentialen).
På denna drivkomponent har de tagit bort dräneringspluggen så man får aldrig ut all olja och således kommer man aldrig att behöva fylla upp med dess totala volym.
Här får man försöka suga ut så mycket olja det går ur fyllningsplugghålet och nöja sig med det man får ut eller demontera differentialen och hälla ut oljan genom fyllningsplugghålet eller demontera bakre kåpan och få ut all olja på det sättet.
Man fyller upp tills det börjar rinna över ut ur fyllningsplugghålet.

Glöm inte köp nya fyllpluggar för RearDiff och Transfer (packningen är integrerad i pluggen).
Dessutom köp ny fyllplugg och ny dräneringsplugg för FrontDiff (packningen är integrerad i pluggen och det är samma reservdelsnummer för fyllplugg och dräneringsplugg).

Insåg det är samma plugg till alla tre enheter (äntligen en vettig konstruktion)!
Så du behöver 2+1+1 = 4 st pluggar (33 11 7 525 064)
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Tack för alla svar! Känner mig trygg nu!

Mvh
Edin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.