AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
187

E38 750-95 börjar växla lite sämre, 5hp30, renovera ventilhus?

94
2.106
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tycker min 7:a börjar växla lite sämre i störta allmänhet (man har börjat märka växlingarna i större utsträckning) och den har något trams för sig när man motorbromsar kring 70-80 km/h och den ska växlar ner till lägre växel kring 1000 rpm. Den håller på och kan inte bestämma sig riktigt utan det känns som att den går i och ur lock-up på nästa lägre växel och varvräknaren åker upp och ner några hundra varv tills hastigheten sjunkit till under 70 km/h.

Sammantaget så börjar jag tror att det kan vara dags för översyn. Den fick ny olja och filter för 6,5 år och 2000 mil sedan, och funkade bra efter det, så det är inte där skon klämmer tror jag. Läcker inte någon olja, har inte några felkoder. Men den är nästan 30 år gammal och har 28000 mil på mätaren.

Eftersom den i övrigt funkar bra, inget slirande eller missljud, så lutar jag åt att det är ventilhuset som behöver ses över. Någon som tänker annorlunda?

I USA ser man ut att kunna få ventilhuset renoverat och uppdaterat för rimliga $600. Är det någon som har koll på alternativen i Sverige eller Europa? Jag slipper helst krångla med tull och strul till USA.

// Magnus

Hej,

För egen del tycker jag att närmare 8k är lite för stor insats på ett lotteri.

Visst, ventilpaketet kan naturligtvis vara slitet, men det gäller ju också för hela lådan. Många grejer som kan bli slitna.

EGS och DME:na kan kanske också spela in?

Om lådans uppförande stör så mycket att njutningen med glidaren försvinner, varför inte konsultera en automatfirma? Bara för att få en ”second opinion”?

Det går ju knappast att objektivt diagnostisera lådan, så det blir bara känslan hos ett proffs att gå på. Men den bedömningen kan väl åtminstone bli kostnadsfri.

Om du har bestämt dig för ventilpaketet, kanske detta kan vara något?

Länk

Edit: Nu ser jag att säljaren finns i USA, så ”lotten” skulle ändå komma att kosta runt 5k.

/Lennart
94
2.106
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för tipset!
Hur som helst, detta får lite lägre prio en stund. Vattenpumpen har gett upp.
Skulle köra hem från jobbet i fredags och hörde något skumt ljud när 12:an vaknat till liv och jag funderade på valet av musik för hemfärden. Låter lite av och till, svagt metalliskt. Öppnade huven för att kolla efter orsak, såg inget totalt knasigt men vänta på att fläkten skulle sluta driva med och fånga den när viskokopplingen släppte. Kände skumma vibrationer i fläkten medan det började ösregna. Lyste med mobilen för att se något mer elände, men såg inget. Tänkte att jag får försöka rulla hem 2 mil på drygt tomgång, det gick bra.

Men nu efter helgens alla andra bestyr var det dags för djupare analys, det gick fort, men kan se att vattenpumpens axel glappar när man puttar lite på fläkten med handen (motorn avstängd). Med maskin igång och bättre belysning ser man hur axel och remskiva och fläkten rör sig lite. Så ska det inte vara... dags för en ny vattenpump.

// Magnus

Alltid är det något…

På min bil var operationen ganska rakt på, men ändå mycket att lossa och hålla reda på.

Vibrationsdämparen var nog den hårdaste nöten. Centrumbulten, en ca M20, eller grövre, sträckbult, krävde ett rejält mothåll. Köpte ett originalverktyg från BMW efter att - nästan - ha lyckats med ett hemgjort.

Lycka till! :)





/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.