AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
379

E38 750-95 börjar växla lite sämre, 5hp30, renovera ventilhus?

94
2.110
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tycker min 7:a börjar växla lite sämre i störta allmänhet (man har börjat märka växlingarna i större utsträckning) och den har något trams för sig när man motorbromsar kring 70-80 km/h och den ska växlar ner till lägre växel kring 1000 rpm. Den håller på och kan inte bestämma sig riktigt utan det känns som att den går i och ur lock-up på nästa lägre växel och varvräknaren åker upp och ner några hundra varv tills hastigheten sjunkit till under 70 km/h.

Sammantaget så börjar jag tror att det kan vara dags för översyn. Den fick ny olja och filter för 6,5 år och 2000 mil sedan, och funkade bra efter det, så det är inte där skon klämmer tror jag. Läcker inte någon olja, har inte några felkoder. Men den är nästan 30 år gammal och har 28000 mil på mätaren.

Eftersom den i övrigt funkar bra, inget slirande eller missljud, så lutar jag åt att det är ventilhuset som behöver ses över. Någon som tänker annorlunda?

I USA ser man ut att kunna få ventilhuset renoverat och uppdaterat för rimliga $600. Är det någon som har koll på alternativen i Sverige eller Europa? Jag slipper helst krångla med tull och strul till USA.

// Magnus

Hej,

För egen del tycker jag att närmare 8k är lite för stor insats på ett lotteri.

Visst, ventilpaketet kan naturligtvis vara slitet, men det gäller ju också för hela lådan. Många grejer som kan bli slitna.

EGS och DME:na kan kanske också spela in?

Om lådans uppförande stör så mycket att njutningen med glidaren försvinner, varför inte konsultera en automatfirma? Bara för att få en ”second opinion”?

Det går ju knappast att objektivt diagnostisera lådan, så det blir bara känslan hos ett proffs att gå på. Men den bedömningen kan väl åtminstone bli kostnadsfri.

Om du har bestämt dig för ventilpaketet, kanske detta kan vara något?

Länk

Edit: Nu ser jag att säljaren finns i USA, så ”lotten” skulle ändå komma att kosta runt 5k.

/Lennart
94
2.110
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för tipset!
Hur som helst, detta får lite lägre prio en stund. Vattenpumpen har gett upp.
Skulle köra hem från jobbet i fredags och hörde något skumt ljud när 12:an vaknat till liv och jag funderade på valet av musik för hemfärden. Låter lite av och till, svagt metalliskt. Öppnade huven för att kolla efter orsak, såg inget totalt knasigt men vänta på att fläkten skulle sluta driva med och fånga den när viskokopplingen släppte. Kände skumma vibrationer i fläkten medan det började ösregna. Lyste med mobilen för att se något mer elände, men såg inget. Tänkte att jag får försöka rulla hem 2 mil på drygt tomgång, det gick bra.

Men nu efter helgens alla andra bestyr var det dags för djupare analys, det gick fort, men kan se att vattenpumpens axel glappar när man puttar lite på fläkten med handen (motorn avstängd). Med maskin igång och bättre belysning ser man hur axel och remskiva och fläkten rör sig lite. Så ska det inte vara... dags för en ny vattenpump.

// Magnus

Alltid är det något…

På min bil var operationen ganska rakt på, men ändå mycket att lossa och hålla reda på.

Vibrationsdämparen var nog den hårdaste nöten. Centrumbulten, en ca M20, eller grövre, sträckbult, krävde ett rejält mothåll. Köpte ett originalverktyg från BMW efter att - nästan - ha lyckats med ett hemgjort.

Lycka till! :)





/Lennart
94
2.110
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Dags för en liten uppdatering.
Vattenpumpen och ett antal slangar i området byttes med lite slit, skruven till dämparen släppte förvånande nog med batteridrivna mutterknacken efter en lång körning med den. (Makita, 700 Nm, blev bra varm)

Växellådan har efter att jag skrev det här växlat mestadels normalt, det är fortsatt nedväxlingar kring 60-80 km/h som det inte riktigt lirar. Jag köpte på chans en beg. ecu till växellådan från Tyskland (€81 inklusive frakt) för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde inte någon skillnad.

// Magnus

Drog du åt centrumbulten med mutterknackaren också?

Det vore i så fall emot regelboken.

Jag är ingen ordningsman ;) men det skulle ju vara sk-t om vibrationsdämparen lossnade.
(Spec: Ny bult, 100 Nm + 2x60 grader vinkeldragning.)

Beklagar lådans uppförande. Jag vet inte alls. Lock-up-en?



/Lennart
94
2.110
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tillverkade mig ett verktyg för att låsa vevaxeln och började dra. 100 Nm och 60 grader gick utan problem, sista 60 kom jag inte riktigt i mål med innan det kändes som att bilen skulle trilla ner från pallbockarna eller något skulle gå sönder. Kanske går det enklare med en ny skruv. Men jag har mycket svårt att tro att det inte sitter tillräckligt. Time will tell...

Men jag har kollat på att renovera hela lådan, det finns företag som gör det. Men det kostar en vacker slant plus jobbet att plocka ner avgasrör och lådan. Får suga lite på den karamellen.

Lock-up är misstänkt, eller snarare styrningen av den. Den funkar dock normalt i alla andra lägen.

// Magnus

Jo
62
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Hej!
Har du fått ordning på växellådan?
Det kan vara en solenoid i ventilpaketet som spökar.
Dom ska gå att mäta upp solenoiden,
och se om den är okej.
94
2.110
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hejsan,
Tyvärr inga genombrott på växellådsfronten. Problemet är ju inte jättestort så jag har inte släppt allt annat i livet för att felsöka utan har det bara lite i bakhuvet i väntan på tid att gräva djupare i det. (jobb, familj, hus, renovering, etc. tar sin tid)

Den dagen jag samlar mig för att ta tag i det så känns det som att det gäller att hitta något som gör att felet bara visar sig när man motorbromsar ner från landsvägsfart och sjunker ner i området mellan 80 till 60 km/h. Därunder tror jag växellådan inte längre försöker lägga i lock-up utan rullar bara i converterläge tills man stannat eller ger gas igen.

Annars börjar jag tror att begagnade ecu jag köpte är lite bättre än den förra på andra vis. Skiljer någon siffra på revisionen och jag börjar känna mig säker på att den växlar bättre än den äldre revisionen.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.