AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
366

Motorn startar men dör efter nån sekund

Har en 525a som startar och stannar efter 2 sekunder. Om jag ger gas fortsätter den att gå men osäkert. Varvar upp för att sedan sjunka i varv och hålla på så. Så fort jag släpper gasen stannar den. Dock startar den genast men stannar eter nån sekund om jag inte ger gas. Bilen har stått i 4 år utan batteri.
Har ni tips på vad det kan vara?
Hej,

Du måste ge lite mer info om bilen.
”525a” är lite för löst.

Modell, motor , årsmodell, miltal osv.

/Lennart
2,5 liters sexa. 525a Årsmodell 2001.
2.5 liter bensin 525 I.
30000 mil
Bilen gick utmärkt när den ställdes av för 4 år sedan. Nu när jag sätter i batteri för att starta den uppför den sig så som beskrivits. Motorsymbollampan lyser INTE.
Tack för din komplettering! Den hjälper nog till för att locka fler till input.

De som kan sina saker vet nog VILKEN 6:a som sitter i. Också viktigt för fjärrdiagnosen.

Själv faller jag tillbaka på min käpphäst - bensinpumpen!
30k och lite gisten/svårväckt efter fyra års törnrosa.

Jag hade börjat med att byta den. Inga stora pengar och ändå snart dags. Om inte redan nu, som sagt.

/Lennart
Jag kan varva den och ligga på 5-6000 varv utan problem men så fort jag släpper gasen så dör den. Startar direkt varje gång, utan problem, men stannar om jag inte ger gas. Ibland kommer den inte upp i varv vid gas utan trilskas en stund innan den svarar på gaspådraget.
em
890
em3
M3 cab -03
Ingen expert, men beteendet verkar svallra om tjuvluft eller LMM-problem ( luftmassemätare) som gör att blandningen vid lägre varv blir alldeles för mager. Men det kan också vara ett problem jag haft, på en Volvo, att spjällhusets potentiometer är utslitet/skadat/ kanske korroderat efter avställning, och efter många mil ( vet inte om din Bimmer har potentiometer, glidbana, för öppning av spjällhuset vid "gasning")

..bara ett ganska amatörmässigt tips, andra kan säkert fylla på med bekräftelser och dementier, lycka till!

em3

.....skulle satsa på tjuvluft först, något sprucket gummi- eller plaströr, eller tätning mot komponenter i tilluften.....givetvis efter LMM och spjällhus....

Låter troligt att det kanske är lmm då.
Vid start behövs ingen info från lmm men genast efter start behövs info om luft för att styra bränslet. Finns det sätt att mäta upp eller diagnosticera lmm-en?
Jag tror att man brukar testa lmm genom att dra ur kontakten. Då går motorn på förinställda värden i DME.

/Lennart
Jag tror på tjuvluft. Förmodligen har insugsgummit torkat och spruckit under tiden bilen stått.
Jag drog ur kontakten och då gick den bättre men ingen tomgång. Kan man mäta upp motståndet eller tråden som mäter luftmängden. En ny lmm är inte så dyr men onödigt köpa om det inte är den.
En i övrigt frisk motor ska gå på tomgång även fast LMM är bortkopplad. Men om du ska köpa en ny LMM är den antigen BMW original eller Continental/VDO som du måste köpa. Kinagjorda LMM rekommenderas ej.

Testa rengöra tomgångsventilen (finns på youtube) också.
Ok, tack nusnas. Prover kolla upp tomgångsventilen.
Stort hål i insugningsgummit! Tack för alla goda råd! (Nusnas)
Mus-gnag? Ett påtagligt problem för några år sedan, då mössen hade lite för lite mat och provade att äta ”allt”.

/Lennart
bj
9
bjornklint
BMW 523 E61 2007
Kan vara så att du fått en massa skräp/fukt i spridarna, när bilen får fullgas då trycker bränslet undan skräp/fukt i spridarna, hade exakt samma fel på en bil, jag skickade i dubbel sats X1R i bensinen, startade bilen, satt och varvade lite i 10-15 minuter, sedan slog jag av bilen, startade ca 30 minuter senare och problemet var borta.

X-1R => Länk
Det var stort hål i insugningsgummit. Testade täta med silvertejp och vips så gick den på tomgång efter att datorn ställt in sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.