|
|
---|---|
Hej Sitter sådär en tisdag kväll som denna o funderar på vad individual speccade bilar är värda idag. Är dem värda något extra överhuvudtaget? Gentemot en "vanlig" speccad M bil. Vet att många har extra sug efter m3 f80 mot m4 f82. Vad tror ni? :) | |
Jag ser inget extra större värde i dem, mer än lite kul detalj. Det är ju inte så många individual-bilar som är det på ”riktigt” i mina ögon. Dvs att man kommer med en Lamborghinifärg och ber om den. Att välja andra färger exteriört eller interiört från en dyrare lista (dvs individual) ändrar ju inte bilens fundament för mig, men då är jag inte så super utrustningskåt heller. |
|
Precis. Vad som är "individual" behöver inte vara så speciellt. Beror alltså på. Som så mycket annat. | |
Ibland tycker jag att det kan vara en nackdel också. Tex när någon valt en färgkombination interiört som man själv tycker är smaklös och ful. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
När det gäller individual på F80/F82 så utgår jag ifrån att det framförallt handlar om exteriör kulör du tänker på och då av den sorten som inte gick att speca i utrustningslistan. Dvs individual manufaktur utrustning som manuellt behöver hanteras genom att återförsäljaren frågar Bmw M om det är möjligt att beställa den önskade kulören. Det finns även lite andra individual manufaktur val man kunde göra såsom beställa läder fler delar av inredningen såsom mittkonsolen, dörrarnas nederdel, sportstolarnas baksidor, stolinställningen och runt radio och klimatanläggningen. Även alternativ som att sätta personligt namn på nackstöd, dörrtrösklar eller fjäderbensstaget i motorrummet. Fanns även möjlighet att välja mellan 26 olika läderklädselkulörer med 17 kontrasttrådkulörer om än till väldigt höga priser. Dessa val är ytterst sällsynta nuförtiden. På 90-talet var det dock mycket vanligare och det finns en del mindre lyckade exmpel som blixten säkert tänker på. Gällande de valen som inte rör exteriörfärgen är de otroligt sällsynta och okända för spekulanter att jag inte tror de påverkar priset i någon högre grad. Exteriörkulören kostade runt 45 tusen extra såvida det inte var en färg som fanns som tillval till en annan modell. Beroende på vilken kulör det är tror jag det kan påverka priset till viss del. Ju mer det syns att det är en individual färg desto större mervärde. Har du valt Gun-metal som är en väldigt grå färg och omöjligt att upptäcka utan att kika under motorhuven betingar det ett lägre värde jämfört med Speed Yellow eller Oxford Green där det direkt syns att det inte är en standardfärg eftersom det varken fanns gröna eller gula färger i utrustningslistan. Personligen hade jag hellre köpt en individualspecad bil om jag står och väljer mellan flera begagnade. Och jag hade nog varit beredd att betala de 45' mer för en F80 i en kulör jag verkligen hade gillat som var individual. Men jag är nog inte representativ som vid båda mina Bmw-köp gått loss med individual manufaktur detaljer... Bland Porsche bilar verkar dock PTS(paint to sample)-specade bilar betinga ett högre pris begagnat jämfört med bilar i standardkulör |
![]() 118 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Det viktigaste för mig är att jag tycker bilen är snygg, sen om det är Individual eller inte spelar inte mig så stor roll. Något som är viktigt för min del är att bilen inte är "snålutrustad" eftersom det i dom flesta fallen är negativt den dagen man ska sälja bilen. Vissa individualfärger är jättesnygga och vissa är väl roliga i några dagar, sen tröttnar man på dom. När jag skulle köpa M4 fick jag leta ett tag innan jag hittade rätt och under det letandet dök det upp en del med väldigt konstiga specar. Om det var Individual vet jag inte men mörkbrun metallic M4 competition med träpaneler och kritvitt skinn var väl ingen favorit t.ex. |
Jag blir lite nyfiken på den bruna. Kan nog vara lite coolt. :) Hellre det än nåt lila eller liknande som bara känns 90-tal. Säkrast är ju svart förstås. Det blir liksom aldrig fel. |
|
![]() 118 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ja, han som beställde den ny tyckte nog att det var coolt med träpaneler i en brun manuell Competition men det var inget för mig i alla fall :). |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Smaken är verkligen olika och det är ju tur för annars hade väl alla bilar haft samma färg. Tycker mörkbrun metallic med träpaneler och vit läderklädsel låter skitsnyggt! Undviker gärna svart både i exteriören och interiören. Måste det vara svart så gärna med någon färgton i det som carbonsvart med lite blått i färgen eller Den individualfärgen jag har svårast för är mintgrön som jag inte tycker passar på någon av alla Bmws modeller. Rosa färg är kanske inte heller något jag skulle trivas att köra runt i men hade inte haft någonting emot att ha en daytonaviolet bmw oavsett modell. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.