AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
225

5e20 felkod på BMW E46 320i från 03

Hejsan alla,
Har fått upp två varningssignaler som indikerar på att DSC systemet är felaktigt,
de lyser däremot lite från och till men på senare tid har de börjat lysa allt mer, men inte under varje åktur.

Har använt INPA för att felsöka och får då upp felkoden 5E20 (Pressure sensor 1 electically defective) Någon som har någon aning om var man ska börja kolla innan man tillexempel skaffar nya trycksensorer etc? I och med att de inte lyser hela tiden tänker jag om det kan vara glapp någonstans eller så.

Tack på förhand
MVH
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Om jag minns rätt så har även Teves DSC III MK60 systemet (som på E46 ersatte det äldre Teves DSC III MK20 EI systemet från och med produktionsmånad 09/2000) externa trycksensorer - precis som du nämner.

Har för mig att de fyrhjusldrivna modellerna (325xi, 330xi, 330xd) fick det lite modernare DSC III Bosch 5.7 - men irrelevant här.

Värt att noera att MK60 här i E46 skiljer sig en hel del från efterföljare såsom MK60E1 och radikalt från efterföljare såsom MK60E5 (så man måste vara försiktigt när man säger MK60).


I det här fallet så sitter det mig veterligen två externa trycksensorer (direkt på BMC'n).

Yes, glapp kan man inte utesluta.
* Det kan vara glapp internt i DSC-styrenheten.
* Det kan vara glapp i kablaget mellan sensor och DSC-styrenheten.
* Det kan vara glapp i kablagekontakten till sensorn.
* Det kan vara glapp i kontakten i själva sensorn (och inuti sensorn) - det försvinner ju isåfall vid byte.

Intermittent glapp är lite klurigt.

Kretsen i sig är inte särskilt avancerad.
* DSC-styrenheten skickar en 5V referenssignal ut till sensorn.
* Sensorn skapar sedan ett spänningsfall internt som är proportionellt mot trycket.
* DSC-styrenheten läser sedan av den kvarvarande spänningen.


Om jag minns rätt är det två exakt likadana sensorer som sitter där.
Om jag minns rätt en gång till så har den olika felkoder för sensor 1 och sensor 2 när det kommer till elektriska defekter (0x5E20 är sensor 1 och 0x5E21 är sensor 2). Däremot finns det bara en felkod, tror jag, för "implausible value" (DSC-styrenheten jämför hela tiden värdena från sensorerna och skulle någon sensor visa högre än 5 bar när Brake Light Switch inte är aktiverad så kommer den att sätta denna kod).

Om ovanstående stämmer så skulle du kunna göra en swap-a-roo (swappa de två sensorerna).
Behåll (och koll koll) på vilken kablagekontakt som sitter i den främre sensorn och vilken kablagekontakt som sitter i den bakre sensorn.

Om samma felkod dyker upp så indikerar det på att sensorn är ok (problemet är istället kablage och/eller styrenhet).
Om den andra felkoden dyker upp så indikerar det med 99.99% säkerhet att det är sensorn som är trasig (och det är bara att byta den).

När du gör swap-a-roo'n så passa på att göra en visuell inspektion av kontakterna (inga green goblins, inga böjda pinnar, inga pin fitment issues, inga böjda pinnar, inte massa skräp eller smuts och så vidare).
Tack för svaret,
Nu är det ju bara Pressure sensor 1 electrically defective som kommer fram när jag felsöker, och inget om "implausible value", det kommer heller inte fram någon felkod om själva styrenheten heller (om de kommer felkoder för den ens?)

När jag kollar livedata på INPA ”read DSC-Sensors” sticker ”offset Print brake circuit 1[bar]” ut som man kan se på bilden Länk
Kan detta ge någon ledtråd på vad felet kan vara?

Efter ett tag när bilen stått still går den ner till det gröna området och då släcks lamporna.
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där är ju intressant.

Offset Pressure Brake Circuit 1/2 antar jag är det värde som läses av när den inte registrerar att bromspedalen är nedtryckt (Brake Light Switch är dekativerad).

Tittat man på gränserna så verkar det rimligt att anta att systemet vill att denna offset inte går utanför 5 bar när bromspedalen (Brake Light Switch) inte är aktiverad - som jag nämnde ovan. För det indikerar ju något onormalt i systemet / sensorerna.

Nu tycker jag att systemet borde sätta felkoden för "implausible value" istället men det är mycket vanligt att det inte är helt logisk i de interna programmen för dessa styrenheter. Så man kan inte hänga upp sig alltför mycket på själva felkoden utan istället vägledas av egen insamlad fakta och data och sin egen analys av denna information.



Dess värden är riktigt bra att titta på och använda för att göra en enklare utvärdering om hur datan ser ut som kommer in (istället för att sitta och vänta på felkoder och lampor som har femtioelva ytterliggare steg och en ganska komplicerad tillståndsmaskin som stegar sig igenom multipla körcykler och annat).

@Erik004 : Så värdet på "Pressure Brake Circuit 1" ser någorlunda normalt ut hela tiden - eller hur?

Två saker dyker upp i huvudet:
- defekt sensor vars offset skewas lätt av värme (har tendens att visa för hög offset när det blir varmt under motorhuven och som sedan försvinner när det kylnar av)
- ovanligt högt residualtryck i brake circuit 1 (denna circuit 1 brukar ofta vara kretsen för bakaxeln vilket gör det lite extra intressant)


@Erik004 : Jag skulle prova två saker här.

1) Känn på dina båda bakfälgar efter att du kört en runda (gärna en gång då lampan lyste en del eller större delen av färden). Är någon bakfälg (eller båda) ovanligt varma?

2) Swappa sensorer (men ändra INTE hur kablagets kontakter kopplas in - den kontakt som nu sitter i den bakre sensorn närmast bromsservovakuumbehållaren ska fortfarande sitta på samma plats även efter swap-a-roo'n).
Kolla nu på värdena (och då främst offset).
Är det nu circuit 2 som har en out-of-spec offset eller är det fortfarande circuit 1?
Om det nu plötsligt är circuit 2 så är vi 100% säkra det är sensorn som är defekt och behöver bytas.
@bmw-slangen antar att du menade ”print brake circuit 1”? Den till vänster av den som sticker iväg så att säga? O nej den brukar va högre nör varningslamporna går igång, ska ta en bild när det visas👍 just nu är lamporna inte igång så får se under dagen när de tänds, har inte heller känt någon skillnad på värme på bakfälgarna, men dsc har ju heller inte varnat.
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, syftade på "print brake circuit 1" - men skippade att använda den sjasiska automatövesättning som en stackars kines tvingats göra :-)

Jo, "Pressure brake circuit 1" och "Pressure brake circuit 2" ska ju självklart vara högre då de indikerar bromstrycket - det är ju det normala.
Vad jag tänkte på med "ser någorlunda normalt ut hela tiden" för "Pressure brake circuite 1" var mer om det värdet till exempel bara lågoch fladdrade runt 20-25 bar även när man bromsar. Eller om det fladdrar hej vilt mellan 0 och 100 bar när man håller konstant högt bromstryck. Eller om det spontanvisar höga värden. Eller om det då och då ligger kvar på runt 0 bar även om man applicerar bromsarna och sedan sticker iväg mot höga värden. En sanity check, man gör en rimlighetskontroll helt enkelt.


Ok, extra varma bakfälgar var bara ett vilt shot in the dark så att säga (tänkte kärvande bromsok och ett litet residualtryck men vet inte ens om det blir på det sättet då).
Men håll gärna koll med INPA på den där "Offset pressure brake circuit 1", fullt möjligt den ligger högt (kanske även utanför gränsen) och felet finns där - men att det krävs vissa steg i tillståndsmaskinen för att lampan ska börja lysa.
Så håll mer koll på INPA än att titta på lampa eller felkod (eller rättare sagt kolla alltid på INPA och därefter kan du enkelt korrelera när/var/hur lampan tänds).


Göra en swap-a-roo på trycksensorerna är nog ändåså den enklaste vägen framåt som (om man har tur) kan ge konkreta och raka uppgifter vad som ska åtgärdas.
Jaja okej då förstår jag va du menar, när jag inte trycker in bromsen ligger de på följande:
brake circuit 1 på 8-10 bar ungefär.
Brake circuit 2 på 1-2 bar ungefär.

Trycker man ner bromspedalen ordentligt lägger de sig på följande:
Brake circuit 1 på 100-103 bar ungefär.
Brake circuit 2 på 95-100 bar ungefär.

De hoppar heller inte några större hopp från säg 100 till 10 bar etc utan de ser stabila ut tycker jag.

Men då får det bli att testa byta plats på sensorerna och se om värdet på ”offset print brake circuit 1” går till 2an.

Om jag förstår det rätt är det sensorerna som sitter under bromsvätskebehållaren?
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp, det där är typiska värden jag förväntar mig att se.

Förutom då värdet på brake circuit 1 när bromsen inte är nedtryckt - det är onormalt högt.
Kanske är helt enkelt så att sensorn har en defekt och har en kraftig bias vid avsaknad av tryck eller väldigt låga tryck.
Därför som en swap-a-roo skulle vara intressant - om denna bias (onormalt högt tryckvärde vid ej nedtryckt broms) plötsligt nu dyker upp på brake circuit 2 så vet vi direkt att det är sensorn som är defekt och det räcker att byta den för att åtgärda problemet.

Yepp, det är de två som sitter fastskruvade i BMC (brake master cylinder) som i sin tur har bromsvätskebehållaren ovanpå sig.

Sensorn närmast bromsvakuumservobehållaren bör vara för "brake circuit 2" och den längst ifrån för "brake circuit 1".
Men för att vara säker så bara koppla upp INPA och koppla ur en av kontakterna så ser du med säkerhet vilken som är vilken.
Är ju inget som man behöver veta för att göra en swap-a-roo men kan alltid vara bra att ha noterat (förr eller senare lär man vilja veta det).
Okej, Ska se hur man byter dom så får vi se om problemet förs över till 2an.

Tack för svaren!!
Hur är det när man börjar lossa på saker gällande bromssystemet osv?

Om man plockar bort vakuumslangar o andra rör osv, måste man då lufta systemet?

Tänker när jag ska dra ut sensorerna måste jag dra ut någon vakuumslang mm för att komma åt, hur fungerar detta? Går de att göra med INPA tillexempel?
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem att lossa vakuumslangar, insugsrör och allt som det flödar luft i (glöm bara inte någon vakuumslang eller liknande).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.