|
|
---|---|
Det är nått vajsing med BMWn, den tappar kraft och varv vid gaspådrag. Har testat att rycka ur sladden till luftmassemätaren men den beter sig lika. Den går som den ska om man smyger med gasen så det verkar inte vara någon tändspole då den går på alla cylindrar vid smygkörning. Läst av felkoder och de visar Oxygen Sensor control/controller bank 1 och 2 samt signal characteristic map cooling short circuit to positive. I filmklippet gasar jag fullgas två gånger först sen varvar jag upp den sakta och gasar sedan fullgas när den kommer till 5000v/m och håller sedan fullgas ett par sekunder. Filmklipp: | |
Skulle gissa på DISA-enheten eller vakumläckage med tanke på din första felkod. Är den stabil på tomgång? Din andra felkod är termostaten. Kostar typ 600kr och är enkel att byta. Den har dock inget att göra med att motorn går som den gör. |
|
Tack för svar! Här är felkoderna: Länk |
|
Skulle det kunna vara bränslefiltret/bränslepumpen? Eller borde felkoderna ha varit ”lean” och inte ”rich” då? Är det lättast att kolla vacuumläckage genom att spreja startgas kring insugsbälgen och kolla om tomgången påverkas? Tomgången är oftast stabil men kan vandra upp och ner någon gång ibland, den har trots allt snart gått 37k mil 😉 Övrig åkomma är att den förbränner en del olja, luktar bränd olja efter den men så har det varit mer eller mindre under de 8 år jag haft den. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.