AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
309

Kopplingen tar längre ner?!

Au
5
AutoMpower
M3 1997 E36 Cab Manuell
325 1995 E36 Coupe Manuell
Hej

Har lite bekymmer med m3an 6 Växlad manuell låda, får trycka pedal i botten och typ lite till för att den ska gå in växel inte alltid men ofta och värre blir det när den blir varm jätte svårt att få in/ut växlarna, slirar absolut inte eller så men upplever att något är knas med pedalen cylinder eller va tror ni?.
Hej,
Slavcylindern är ju lättast stt byta, men min nu väldigt gamla erfarenhet pekar på huvudcylindern.

Hjälper det med att pumpa med kopplingspedalen för att få till ett bättre uppförande?

/Lennart
bl
2.065
blixten
325i -88
Detta sker när hydraulikvätskan som är den samma som bromsvätskan, blir för gammal och innehåller för mycket fukt och luftbubblor. Märks speciellt bra vid höga yttertemperaturer. Bromsvätskan och vätskan till kopplingen finns i samma burk men vanligtvis byts endast vätskan som gå till bromssystemet. Byte av vätska till kopplingen och luftning tar ej mer än ca 10 minuter.
Au
5
AutoMpower
M3 1997 E36 Cab Manuell
Har ni möjligt vis någon guide länk även artikel nr på delar?
Ska byta koppling och lagret för säkerhets skull.
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du luftat systemet än eller går du direkt på kopplings och lagerbyte?

Ska du göra det själv eller anlita någon?
Au
5
AutoMpower
M3 1997 E36 Cab Manuell
jag byter och även ny olja så får det bli har tillgång till hjälp och delar.
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, jag hade nog snarare gjort det i ordningen

1) Bytt vätskan och luftat systemet
2) Sett över slav och huvudcylinder och antingen köpt nya eller renoveringskit till dem
3) Bytt kopplingen och om man ändå gör det så kan man ju byta urtrampningslagret när man ändå håller på. Att jag då måste fylla vätska en till gång ser jag som en detalj i sammanhanget.

Men kör på du! Den som ska hjälpa dig med jobbet borde väl veta hur den ska göra/alternativt hitta informationen som behövs. realoem.com är ju en bra sida för sprängskisser och annars finns mycket för den som söker på youtube.
Au
5
AutoMpower
M3 1997 E36 Cab Manuell
Tack för dina ord!
Jadå vi löser nog detta är mek kunniga båda 2
Har du möjligt vis oem nummer på delar jag behöver
bl
2.065
blixten
325i -88
Intressant med folk som väljer att byta koppling och urtrampningslager, när det sannolikt räcker med att pytsa ut en deciliter bromsvätska ur kopplingscylindern och fylla på ny i bromsvätskebehållaren... Jag hade en e36 M3 i ca 20 år och 25 000 mil så jag har lite koll.
Au
5
AutoMpower
M3 1997 E36 Cab Manuell
visst är det :)
Visa användare
8.368
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du fick ju en hemsida, där plockar du fram alla nr du behöver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.