AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
594

Hur montera damask broms ok e91:a

Sida 2 av 2
sv
31
svepit
Bmw 320d touring -10
Ok. Ska se vad nå kompisar har för loctite men det är nog av typ gänglåsning det med men med andra siffror om jag inte kommer ihåg fel. Ska kolla i morgon.
sv
31
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Det jag har tillgång till i loctite är dessa varianter. Loctite 2700, 6300, 5400, 2400, 641, 542. Är det någon av dessa som fungerar till detta ändamålet. Alltså inte förstöra gummit, klara värme och fästa bra?
Har också locktite 406 men det fäster för fort att jag inte hinner få dit damasken i rätt läge innan det hinner härda. //Micke
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Loctite 2400 är medium styrka gänglåsvätska ==> Nej
Loctite 2700 är hög styrka gänglåsvätska ==> Nej
Loctite 6300 är hög styrka cylindrisk fastsättningslåsvätska (spalter < 0.15mm) ==> Nej
Loctite 641 är medium styrka cylindrisk fastsättningslåsvätska (spalter < 0.1mm) ==> Nej
Loctite 542 är medium styrka gängtätningsvätska (för fingängor) ==> Nej
Loctite 5400 är medium styrka gängtätningsvätska med högre viskositet (för grovgängor) ==> Nej

Yepp, Loctite 406 har som sagt kort härdningstid (men nyper bra som Isåkare nämnt). Loctite har liknande produkter fast med längre härdningstid (tex Loctite 480 med härdningstid på 20-50 sekunder men är inte lika bra på att hantera knepiga gummi- och plastmaterial).
sv
31
svepit
Bmw 320d touring -10
Ok. Vilken tror du är bäst lämpad. Loctite 406 eller röd sikasil? Det är det jag har på hyllan idag. Kan förståss införskaffa loctite 480 som har längre härdtid och jag med all säkerhet får dit damasken. Loctite 406 känns i kortaste laget. Härd tid på 2-10sek. 2 sekunder tar det endast att få på limmet. 10sek kanske jag kan klara. Kan kanske förlänga tiden genom att lägga på lite tjockare
sv
31
svepit
Bmw 320d touring -10
Har även casco licuidsoul/rubberfix om det skulle va ett alternativ. Limmar kanske inte nog bra och är ju mer gummiaktig och töjer sig
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ta Sikasil Gasket.

Den ger dig gott om tid samt har förmågan att brygga en spalt om så skulle behövas.
Även om den inte är den starkaste så bör det hålla.

Bara dumt att köpa en flaska med cyanoakrylatlim med ovanliga egenskaper (och är inte så tokvanlig och dessutom är det bäst-före-datum på alla dessa produkter).
Du ska tänka på att en liten flaska med 20g med Loctite 480 kostar nästan 400 SEK (Kullagret tar 377 SEK och DUAB tar 419 SEK).

Och ni får inte säga "röd sikasil" :-) Det är lika hemskt som att säga "röd Loctite" eller "blå Loctite"! :-)
sv
31
svepit
Bmw 320d touring -10
Ok. Jag tar å provar med röd sikasil. Skojade bara. Sikasil gasket . Mellan rummet är egentligen obefintlig just nu när jag rengjort kanten. Men trots det sitter den inte jätte bra. Tack för din otroliga hjälp lust bmw-slangen!! All heder åt dig och alla andra också för den delen som engagerat sig och svarat. Nu kanske jag slipper köpa nya ok??.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi får hoppas det!

För kan man förlänga livslängden med ett antal år med relativt enkla medel så ska man definivt göra ett försök.

Angående styrka...

Om du inte har tokbråttom så skulle du faktiskt kunna prova att sätta dit en gummidamask (utan kolv) och låta det härda 1 dygn (då ska i princip det mesta vara genomhärdat men vill man vara säker så lämna 2 dygn), därefter prova hur hårt det sitter.

Silikonet på bromsoket bör du lätt kunna ta bort med aceton (eller bara skrapa/borsta bort rent mekaniskt), men sen undrar jag hur hårt silikonet sitter på den där gummidamasken (där vill man vara lite försiktig med vad man skvätter omkring med).

Hade ju varit bäst att prova på en gammal damask men de förstår är ganska trasiga.

Men du kanske har något liknande du kan prova och se hur hårt det fäster. Om det inte håller emot något alls så är det ju ingen mening att gå vidare med planen så att säga.

Men jag är säker på att styrkan bör räcka för den här applikationen (har använt liknande RTV till många saker och det brukar inte direkt trilla av när man ska ha loss det senare om man säger så).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.