AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
576

Hur montera damask broms ok e91:a

Sida 1 av 2
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Jag håller på att renovera bromsoken bak på min bmw 320d årsmodell 2010 e91. Hur fäster man damasken i oket? Alltså den yttre delen och inte den i kolven. Det är endast en slät kant och inget som fäster damasken i oket. Det följer heller inte med någon låsring utan ddamasken är styv på den sidan så jag antar att den är ingjuten i damasken. Jag har köpt ett renoveringskit från frenkit med kolv och allt. //Micke
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har inte själv renoverat denna typ av bromsok, men jag vill minnas att det sitter en typ av metallring ingjuten i damasken på den sidan som ska fästas mot bromsoket.

Du ska känna att damasken är styvare på den sidan som ska fästas mot bromsoket (precis som du beskriver).

Först måste man se att man fått bort metallringen/metallkanten från den gamla damasken (så den inte sitter kvar på bromsoket). Det ska vara en fin och rak kant på ett par millimeter där på bromsoket där du ska fästa damasken.

Sen är det bara att försiktigt trycka på damasken så den bottnar (ingen glipa ska finnas). Man får nog gå runt ett par varv och försiktigt trycka på damasken lite i taget (gissar jag är bästa approach).


Ok, blev nyfiken nu och var tvungen att flukta i TIS.
Jodå, verkar vara som jag misstänkte.
Länk
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. jag tog bort den gamla damasken och ringen som håller fast damasken hade rostat fast i oket. Nu var det så pass rostigt på oket där damasken suttit så jag jag tog 5-56 och en skruvmejsel för att rengöra. Använde också lite sandpapper så jag kunde omöjligt se hur det sett ut från början där. Ska det vara något spår där som den inre klämringen i damasken går in i för att hålla sig kvar eller ska den vara lite konisk åt fel håll om ni förstår hur jag menar? Jag har kanske slipat för mycket för damasken känns för stor och vill absolut inte stanna kvar där. Finns ingenting att trä fast den i över något spår utan bara en slät kant. Jag hade inget val än att rengöra den noga för det var så pass mycket gravrost där att den nya damasken aldrig förslutit tätt där.
Visa användare
272
Remo
320d Touring -11
Jag har gjort precis som bmw-slangen beskriver, då jag renoverade mina bromsok (2011 E91).

Det är en rak kant (utan spår) där damasken träs på enligt bild i länk.

Jag skulle även gissa att Youtube innehåller flera videor gällande renovering av bromsok, för den som vill söka/kolla.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fullt möjligt att det korroderat såpass mycket att en hel material försvunnit och man har inte längre någon press fit (precis samma fenomen med ABS-kransen på drivaxlarna på 1- och 3-serierna).

Om det är Kinesium så är det mycket vanligt att passformen är totalt skräp. Men i det här fallet tror jag det är helt ok produkter (har personligen haft goda erfarenheter av produkter från Spanien).


Du har dock gjort helt rätt, den där kanten ska vara noga rengjord och torr.


@svepit : Har du köpt rätt reparationskit?
Är bromskolven och den fyrkantiga packningen exakt likadana (med avseende på dimensionerna) som det som satt på din bil?
Vilket artikelnummer var det på det reparationskit du köpte?
Varifrån köpte du?
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Jag blästrar kanten för damasken med kolven i botten, gamla kolven om jag har en ny. Skrapar o slipar om man inte har tillgång till bläster.
Grundar och lackar (bara tunt) (med kolven i)
Monterar kolv och tätning
Lägger en sträng silikon i diket och trycker dit damasken, den ska som sagt bara tryckas dit.
Den kommer sitta kvar och det blir 100% tätt, problemet att det rostar under den är borta.
I kolven, kanten och diket lackar jag med högtempsfärg.
Diket för damasken i kolven drar jag en sträng ATE Plastilube.
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Reparation kitet jag använder heter frenkit 742202 där allt ingår. Kolvens diameter är 42mm. Det är inköpt på trodo där de extra kollat att det är just till min bil. Det lät som en väldigt bra ide det där med att lacka då det skyddar bättre mot rost. Men i mitt fall bygger det nog inte nämnvärt för att gummit ska sitta kvar. Ser nog ingen annan utväg än att köpa nya ok tyvärr. Ser nog ingen annan utväg än att köpa 2 nya ok. Trisst att man har betalat för 2 reparationskit som blev över.

Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen, håller med, det där verkar vara helt rätt kit.

Det kan annars bli lätt fel här då det finns en del varianter här och många onlinereservdelsåterförsäljare är inte speciellt bra på hantera detta (Trodo tillhör dock de bättre).

Jag fluktade även lite snabbt i Frenkit's egna katalog och det ska stämma (se nedan).
Länk



Ett mycket tunt lager flänstätning borde ju dock fungera (som Isåkare nämner). Här finns två stora huvudgrupper; anaerobic och RTV (room temperature vulcanizing).

För den här applikationen fungerar båda produkter lika bra.
Anaerobic används där det är mycket liten spalt och mycket lite rörelser samt inget plast.
RTV används där spalten är större (typiskt upp till 1 mm) och som kräver att fogen kan röra sig.

Anaerobic har en dock mycket högre styrka än RTV - se uppgifter längst ned på typiska anaerobiska och RTV produkter.

Säkrast är nog dock att välja RTV för jag vet inte hur den anaerobiska hanterar den där gummikanten (troligtvis bra men är det "fel" typ av gummi så kan det fästa sämre). Den lägre styrkan bör dock inte vara något problem i denna applikationen (såvida inte den där damasken sitter mest och flapping around in the breeze så att säga).

Som namnet avslöjar så härdar de på olika sätt (har såklart även andra skillnader) där anaerobic härdar genom avsaknad av luft och kontakt med metall medans RTV härdar genom kontakt med fukt (som i sin tur triggar en kemisk reaktion som varierar mellan olika produkter).
Klassiska anaerobiska produkter är Loctite 518 och Loctite 574.
Klassiska RTV produkter är Loctite 598, Loctite 5699 och Loctite 5970.

Eftersom det är bakbromsarna så är det inga problem med temperatur (de flesta RTV har en kontinuerlig arbetstemperatur på runt 200°C). Men finns annars högtemperatur RTV som klarar typiskt 300°C kontinuerligt.

Loctite 518 har en skjuvhållfasthet på 7.5 N/mm2 och Loctite 574 har hela 8.5 N/mm2.
Loctite 5699 och Loctite 5970 har däremot bara en skjuvhållfasthet på 1.7 N/mm2 respektive 1.5 N/mm2.
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej och tack för ditt långa inlägg och djupdykning åt mig. Är dessa produkter av limmande karaktär eller ska man smeta på och låta det härda innan man drar på damasken tänkte du. Låter man det härda är det nog svårt att få en jämn kant. Fäster det på gummi tro? Hade annars en ide att klippa en cyckelslang tvärs över i ca 5mm och trä över för att bygga upp mellanrummet. Vet dock inte om det är särskilt hållbart.
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Kan röd sikasil fungera. Klarar upp till +260c. Vet inte riktigt hur limmförmågan är?
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Eller scotch 3M vulktejp?
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Fick tag på loctite 406 idag. Kan det klara uppgiften tro? Ska limma bra mot metall och gummi. Står dock inget hur mycket värme den ska tåla? //Micke
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det jag (och Isåkare) nämner är olika varianter på flänstätningar (finns många olika varianter bereonde på applikationsområde).

Det är något som alla mekar med bilar har i alla möjliga varianter och i varenda låda så att säga :-)
Det och gänglåsningsmedel! :-)

Sikasil "Röd" är inte dess namn, utan det heter väl Sikasil Gasket? :-)
Länk
På beskrivningen så bör detta vara en RTV (dessa brukar ofta avge ättiksyra vid härdning) och mycket riktigt så står det i produktdatabladet att härdningssättet är "luftfuktighet".
Länk
Vidare ser man i säkerhetsdatabladet den klassiska triacetoxyetylsilan (silane-modified polymers dvs ett sätt att hänga upp sina silikonmolekyler på). Yepp, ättiksyran är med där också.
Länk
Du har den långa organiska kedjan i mitten som termineras med en (modiferad) silikonmolekyl som du hängt fast tre grupper på (de kan vara av samma sort eller en blandning). Du har trimethoxy, triethoxy och triacetoxy och så vidare. När man har polyether som backbone och dimethoxy/trimethoxy i ändarna brukar produkten till vardags kallas "MS Polymer" (fast detta är ett trademark från Kaneka). Har man istället polyurethane som backbone brukar den ofta kallas "SPUR Polymer".

Ooops, drog iväg på en tangent där...

Vad jag ville säga var att detta är en typiskt RTV och dessa produkter har generellt sett alla liknande skjuvhållfasthet - så Sikasil Gasket ligger i samma nivå som Loctite 5699 och Loctite 5970. Det borde vara tillräckligt mycket även för denna applikationen. Så denna hade fungerat också.



Loctite 406 är ett cyanoakrylatlim med etyl som kemisk bas.

Passar alldeles utmärkt för denna applikation.
Vi har ju passerat stadiet där vi vill enkelt kunna demontera detta utan skada. För behöver damasken någonsin demonteras och monteras igen så är det bara att skrapa och slipa bort alla rester och skiljer sig alltså inte så mycket från vad du fick göra nu ändåså. Jag menar, vi är ju ändåså bara ett snäpp från att skrota bromsoken, så nu handlar det om att förlänga livslängden på bromsoket med några år. För inom 5 år har ändåså ett eller flera elektronikfel uppstått på bilen som gör den till ett bojsänke (dess värde sjunker just som ett bojsänke då ingen längre kan/vill felsöka bilar eller så finns inte längre de elektroniska delarna att köpa eller så finns inte längre den nödvändiga diagnostikenheterna för att utföra alla komplicerade initieringar/programmeringar/kodningar och fan och hans moster).
Loctite 406 är speciellt bra för lite "udda/svåra" material (vissa plaster och gummivarianter), så perfekt här.
Dessa kontinuerliga arbetstemperaturområder är 120°C så det är good enough för bakbromsar på en ordinär daily driver.
Loctite 406 är gjort för små spalter och inte så mycket rörelse (vilket är precis det vi har i det här fallet - mycket liten spalt och väldigt små rörelser).

Hade man velat ha ett cyanoakrylatlim med mer flexibilitet så hade man valt Loctite 4850 (men det behövs inte här).

Tänk dock på att Loctite 406 har en mycket kort fixeringstid (2-10 sekunder), så du har bara en chans att sätta dit damasken där du vill ha den.

Så yes, Loctite 406 bör fungera fint (tänk dock på den korta fixeringstiden som sagt).
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Tackar åter igen. Ska göra ett försök i morgon👍
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Använder mycket 406 i jobbet, limmar gummilister även i -25 grader !! Helt fantastisk fästförmåga när det väl tar, drar jag i 2 ihoplimmade lister går listen av innan limmet släpper.
Men det bygger ingenting, det är bara för ytor tajta mot varandra.
Jag vill mena på att man behöver nått som bygger.
En stäng typ silikon i diket, på med tätningen, låt torka ett dygn eller 2, silikon limmar det med. Jag har gjort det flera gånger med vanlig byggsilikon (för att jag har det i bilen) och inte sett några problem för normal körning, även vanlig silikon tål värme bra.
Skulle man köra banracing där bromsarna typ brinner fick man nog ta nått annat.
Jag arbetar med portar o dörrar i kyl och frysrum.
Bakom karmar lägger vi en sträng silikon innan vi sätter de mot väggen (rostfritt/lackad plåt)
När man ska demontera tar man bort alla skruvar, karm/dörr/port ramlar inte ner för den sakens skull, utan man får ta fram kofoten och bryta bort grejerna, de sitter kvar i väggen med bara silikonet.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Och angående värme så limmar jag även värmekablar med silikon, ej självreglerande.
Bytt kablar som jag själv limmat för 5-10 år sen, silikonet är helt opåverkat av värmen.
Vet inte hur varma kablarna blir, men tagit i kablar som varit på och fått brännmärken i handen, de har en utvändig skärm/strumpa av metalltråd.
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Håller med och det är det jag lite tänker på. Damasken sitter inte fast alls och den där metall klämman som sitter i damasken är inte änns nära att klämma åt. Behöver nog lite som bygger. Sikaflexen är ju likt silikon. Tror mest själv på den. Alternativt att klippa av en cyckelslang i 1 cm bit tvärs över och trä över så att klämringen får jobba ev. I hop med silicon/sikaflex.
Is
2.250
Isåkare
Lexus IS250.
Jo, Sikaflex polyuretanfog limmar ännu bättre, tål nog inte lika mycket värme, men det är nog ingen fara där.
Tryck ner tätningen i det och vänta 2 dagar, tor torktiden är 1-2 mm per dygn, sen kommer den sitta och hålla tät.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, är det så mycket spel!?!

Jag trodde att damasken i princip låg emot men inte klämde emot så att säga.

Men då måste det vara fel reservdelskit eller så har det oxiderat bort rejält mycket material.
Gissningvis att det helt enkelt oxiderat bort en hel del material (inte helt osannolikt - jämför igen med exempelvis drivaxlarna med dess ABS-ringar).


Är spelet främst radiellt (dvs damaskens diameter är större än bromsokets diameter)?
Eller är spelet främst axiellt (dvs damasken inte bottnar - men det kan det inte vara då det är helt ologiskt)?
Jag gissar det är radiellt som det behöver "byggas upp".


Ja, är det ett sådant spel så är det RTV som ska användas - glasklart!

Här bör produkter som Sikasil Gasket, Loctite 598, Loctite 5699, Loctite 5970 och liknande produkter fungera alldeles utmärkt.

Alla de vanliga lim+fogmassa produkter är idag silanterminerade polymerer. Dessa har blivit all the rage de senaste 15 åren inom alla segment mycket tack vare de är i princip fria från VOC och isocyanater. Kallas ofta förr "hybrid" då dessa SMP'er (silane modified polymer) / STP'er (silyl-terminated polymer) kombinerar polyuretanens styrka med silikonets åldersbeständighet, temperatur- och vädertålighet och elasticitet (även i låga temperaturer).
En SMP med polyeter som backbone kallas ofta i "folkmun" eller ute i industrin för MS Polymer.
En SMP med polyuretan som backbone kalls ofta i "folkmun" eller ute i industrin för SPUR Polymer (silyl-modified polyurethanes).
Sen finns tusentals med olika variationer för att vara mer specialiserad (bättre) för olika användningsområden och krav.
Kaneka hade vispat ihop en intressant presentation där man kunde se hur man kunde variera terminalgrupperna i änden, hur man blandade raka och grenade, speciella terminaler (för hög styrka) och så vidare så man i princip fick oändliga antal varianter beroende på vilka egenskaper man prioriterade i produkten.
Dessa brukar dock generellt inte gilla att fästa så bra mot PE (polyeten) och PP (polypropen) och även ibland EPDM och neopren - men det bör nog inte vara aktuellt här.
Någon övermålbarhet, tork- och fästtider, kemikaliebeständigheter och massa andra parametrar behöver vi heller inte bry oss om.

Jag skulle säga att en produkt som Biltema Multibond (som ni ser i texten beskrivs denna smo en MS Polymer) skulle fungera fint.
Länk

Tror även till och med Biltema Karosseritätning skulle fungera (än en gång så ser vi MS Polymet ploppa upp)
Länk
sv
29
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej alla. Jag har haft lite tid att skruva men rengjorde bromsoket i dag med lite förtunning i kanten. Måste nog ha varit lite fett på kanten. Tryckte dit damasken utan kolv och tyckte den satt något bättre men om jag drar i den lite så åker den av. Kan nog fungera med något tunnare lim/gängtätning antar jag. Såg att jag har en flaska loctite 2400 i garaget. Är detta någonting som skulle fungera och inte löser upp gummit på damasken?
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Loctite 2400 är medium styrka gänglåsvätska upp till M36 gänga och det är helt fel produkt för denna applikation.

Yepp, kanten måste vara helt ren och torr.
Det påpekas även i instruktionerna från BMW : "The area between the dust sleeve and the brake caliper housing must be kept dry."
Länk

Men den ska sitta hårdare än att man kan dra av den så enkelt som du beskriver.
Att den sitter så löst är med största sannolikhet på grund av det oxiderat och därmed har material helt enkelt försvunnit och det behövs inte mycket för att pressfattning ska övergå till en glidfattning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.