AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
547

[E93] Cigarettuttag slutat fungera

Sida 1 av 2
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Cigarettuttag i mittarmstöd konsol har slutat att fungera vilket vidare innebär att jag inte kan spela musik via bluetooth. Jag får ingen ström i USB laddare!

Vad jag har testat/felsökt utan framgång:
- säkring nr 8 MINI , 20Amp, den är hel (mätt med voltmeter)
- bytt säkring nr 8 Mini till ny
- uteslutit fel på min USB laddare genom att ladda min mobil i min andra bil
- bilen har varit igång när jag har testat

Verkar som att problemet har uppkommit efter batteri byte (?) , för allt har fungerat i höstas när bilen ställdes av...

Vad är nästa steg?
Jag blir galen med dagens radio spelande, måste få rätt på det här!

Setup som jag har ser följande ut:
Cigarettuttag -> USB Laddare -> Trådlös USB Bluetooth 5.0 Ljudmottagare 3.5mm AUX = musik via mobiltelefon
Hej,

Du skriver inte vilken (motor-)modell eller årsmodell det handlar om, men när jag tittar på en 320i -98, finns det minst ett laddningsuttag där bak och ett i bagaget. De går på samma säkring.

Om jag nu valt rätt bil, är de andra också strömlösa? Om JA, blir det knepigt.

/Lennart
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Hej Lennart,

Bilen är en E93, 325i 2007.
Jag har enbart cigarettuttag i armstöds konsolen.
Jag undrar om du är på rätt säkring?

Fram till 2007/09 (då ÅM -98 börjar) anges F30 i mina underlag. Fr o m 2007/09 är det F8. Kan din bil ha hamnat så där dumt i skarven, då lösningarna ibland kan bli icke-standard? Dvs att BMW skickat med ett felaktigt säkringsschema (eller var du nu har hittat att det skall vara F8)?

Det anges f ö också bara ETT cigarettuttag. De övriga kallas laddningsuttag, antagligen för att de inte är bestyckade med tändare. Men de borde vara av samma utförande som cig-uttaget.

/Lennart
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Jag skall gå till bilen nu och ta en bild på säkrings schema och bifoga här. Det var där jag kunde se symbolen för cigarettuttag och att det var nummer 8.
Bilen är tillverkad 2007/05 så det kan mycket väl stämma att den har hamnat "dumt i skarven".

Skall prova med säkring 30 bara för att se om den är hel!

Och du har rätt Lennart, jag har ett cigarettuttag utan bestyckad tändare så den heter förmodligen laddningsuttag

Återkommer inom kort...
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad jag kan se så bör det stå artikelnummer 61 14 9 128 990 på säkringskartan du gräver fram.
Det ska vara säkringskartan för en E93 325i från och med 03/2007 och fram till 09/2007.

Yes, det är en annan säkringskarta om samma bil är tillverkad från och med 09/2006 och fram till 03/2007 (61 14 9 144 488).

Och som lenwib nämner så är det även en annan säkringskarta för MY2008 (71 23 9 232 904).
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, som lenwib säger så bör det vara F30 (20A) som gäller - men det finns alltid felaktigheter, avvikelser och annat i all denna detaljinformatin. Man skulle behöva hyra in Maxwell's demon för att hålla reda på varenda detalj korrekt :-)


Värt att notera att F30 i sig styrs av ett relä som i sin tur styrs av CAS.
Det där reläet sitter internt i den enorma "junk boxen".

Men att det skulle vara något fel kring detta relä (eller dess styrning) är inte troligt, för då hade du tappat stora delar av terminal 15 railen och det hade man märkt...


Det hade dock varit bra om det var möjligt att komma åt bakåt uttaget (eller iallafall inte förlita sig till 100% att uttaget fungerar rent mekaniskt). Det har hänt att dessa gått sönder mekaniskt och att allt i övrigt fungerar (men att sladdkontakten inte får något kontakt med ladduttaget helt enkelt).

Där är det enklare att verifiera både spänning och jord dessutom.


Tillägg : Kan kanske vara krångligt att komma åt (eller onödigt krångligt med inredningen), då kan man som alternativ åtminstone kolla att det finns spänning på den lilla mittenplattan. Har man testprober med endast en mycket liten del är exponerad så behöver man inte oroa sig för att kortsluta något. Annars bör man tejpa testproben man sticker ned där för säkerhets skull (då det är lätt att kortsluta).

Det är bara en testprobe du behöver sticka ned där (förenklar samt reducerar risken för att av misstag kortsluta). Så sätt en testprobe mot den lilla plattan i bottens mitt (plus) och den andra testproben på valfri känd god jord någonstans i bilen (var mycket noga med att det är en fungerande jord och kolla detta innan för annars kan du bli totalt vilseledd).
Är det ingen spänning där i uttaget så är det denna sidan man får börja felsöka först.
Om det är spänning där så ska man kolla att jorden från uttaget fungerar (men den biten berättar jag mer om först om denna situation uppstår).
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Ber om ursäkt men jag har syftat hela tiden på säkring nr30 och INTE nr 08. (har läst en massa på forum där vissa har haft den som säkring till ladduttagetdärutav missförståndet)

Bild på säkringsschema:
Länk

Säkring nr30:
Länk

Bild på säkringen som jag har bytt:
Länk


Jag funderar på att ta bort säkring nr30 och felsöka med multimeter på dessa pinnar i säkringslådan.
Att jag tar MINUS på voltmätare till jord på bilen och sedan med PLUS på voltmätare se ifall det finns 12v på varje pinne. Låter det som en god ide ?
Visst kan du testa i säkringshållaren. Men du lär bara ha +12 volt på ena stiftet, om säkringen är borta.

Trycker du ner din USB-laddare eller cig-tändaren i uttaget bör du kunna mäta 12 volt mellan säkringens båda stift.

Om jag minns rätt, måste tändningen eller åtminstone radioläget vara på.

Men jag hade nog först provat om det finns spänning i laddningsuttaget där bak. Stoppat in USB-laddaren där ist f i cig-uttaget. Uttagen ligger på samma säkring, som sagt.

Blir det noll också i bakre uttaget, får du söka dig mot ”junk boxen”. Det kan ju i så fall vara fel på den gemensamma kabeln (kablarna, kanske; jag minns inte hur jordledningen var kopplad).

Eller så kan det vara nåt spök i ”junk boxen”, men det tycker ju bmw-slangen verkar mindre sannolikt.

Eller, som bmw-slangen föreslår, ett mekaniskt fel i cig-tändaruttaget. T ex någon böjd flärp som gör att det inte blir kontakt.

Som sagt, enklaste test för att kunna fortsätta i rätt riktning måste vara att prova din plugg i det bakre uttaget.



/Lennart
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Jag har inte inget laddningsuttag bak utan enbart i armstöd konsolen.

Känner lite nojjig att fibbla i uttaget, funderar på att ta något plastigt och försöka se om något är löst.
Har läst någonstans att uttaget kan behövas rengöras, jag kan ta ut säkringen och ta lite sandpapper utan att kortsluta något?
Har du kollat säkring nr 8 också, för säkerhetsskull?
Har du med voltmetern konstaterat att det inte finns +12V i uttagets mittpol (alltså mätt direkt i uttaget med voltmeterns (-) mot bilens metall för att säkerställa att problemet inte beror på att din laddar-plugg har svårt att göra kontakt?
Har du inget cigarett-uttag i fram och inget 12V uttag i bagaget?
Om du tar bort säkringen och har motor igång så skall det finnas spänning på det ena kontaktblecket i säkringshållaren.
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Säkring nr 8 finns inte isatt.
Skall mäta med voltmetern men är osäker på om (+) är den centrala delen på botten och sidorna (-) ?

Jag har inte cigarettuttag inte fram, och inte heller i bakre säte. Osäker på gällande bagageutrymmet, isf vart brukar den ligga?
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@TRYe46 : Angående att mäta med voltmeter i uttaget - la precis till ett tillägg i mitt förra inlägg (då jag kom på att börja riva ned inredningen kanske inte är det lämpligaste att börja med).

Yes, plus är i mitten och sidorna är minus.
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Hej

Nu har jag mätt på uttaget och jag har ~13.3v med motor igång.
Satte voltmentern minus på dörrhasp och plus på mittersta/nedersta delen av uttaget.

Jag har provat med 3st olika usb uttag och inga funkar. Nu är jag lite förvirrad!
Kan det vara fel på jorden (mekanisk problem)?
Mät om du har 13V även mellan uttagets mittpol och uttagets sidor. Då är det ett "mekaniskt" problem för pluggen att göra kontakt. Om den mätningen inte ger någon spänning, så får du kolla uttagets jordanslutning. Kanske lossat/rostat.
13.3V låter ju lite lågt om motorn är igång och en voltmeter drar minimalt med ström så om anslutningar har ärgat så kan voltmetern visa spänning medan dina apparater inte får tillräckligt med ström (spänningen sjunker vid belastning). Om voltmetern visar spänning undersöker du det enklast om du offrar en förlängningskabel för 12V-uttag. Skala lite isolering så du kan mäta spänning med en 12V apparat inkopplad. Var bara försiktig så du inte kortsluter.
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Nu har jag mätt mellan uttagets mittpol och uttagets sidor och jag får....0v när jag håller probes stadigt. Rör jag runt med proben på uttagets sidor (jord) så börjar spänning variera mellan 0-8volt.

Behöver man plocka av hela mittkonsolen för att komma.åt uttagets baksida?
Gissar att man behöver koppla bort batteriet?
Verkar det som att du mekaniskt flyttar lite på uttaget när du "rör runt med proben" som gör att du misstänker jordsladden från uttaget?
Eller kan det vara mycket oxid i uttaget som hindrar bra kontakt?
Har du försökt skrapa rent lite för att få bra kontakt med minusproben?
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Uttaget är fast och flyttas inte utan när jag flyttar på min probe som spänningen börjar variera.
Innan jag börjar skrapa rent och känna av om det är mekaniskt problem, så bör det vara smart att plocka ut säkringen så att jag inte kortsluter något eller?
Om du skrapar bort ev oxid i överkanten på uttaget, så är det ju långt till +polen, eller skrapa med något som inte leder ström. Men att ta ur säkringen är ju den säkraste metoden (om du kontrollmäter i uttaget att du tagit rätt säkring:)
TR
37
TRYe46
320i E46 -03
Har plockat ut säkringen och skrapat lite med skruvmejsel. Fortfarande 0v

Kan man plocka ut uttaget utan att riva ner hela armstödet? Tänker ifall man kan trycka ut hela uttaget från ovansidan genom att trycka in de två stn"plastflärpar" som sitter i uttaget och lyfta ut allt...
Undersidan kommer du (ganska säkert) bara åt genom att lossa mittkonsolen, dvs "locket" runt växelspak mm.

Principen är ungefär som den för min egen bil, faktiskt bara lite enklare på din.

Den här killen jobbar på att plocka loss betydligt mer, men några minuter in i videon ger han sig på "locket".





/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.