Sida 2 av 3
|
|
---|---|
Grattis till nya bilen. När min bil är inställd på svenska är inte röstasistan tillgänglig alls . Så tråkigt | |
Grattis till nya bilen, jaha då får det bli utan då för oss med ID7 och kanske finns till ID8.x bara. Lite tråkigt men tar hellre RSU än Röstassistenten. Tack till er båda för uppdateringen från er sida med. 🤩🙌🏼 |
|
Tack ska ni ha! Såg att fruns X3 hade väntande RSU nu men det verkar bara vara headup-ändringar som ni var inne på. Men det kanske är på ingång för iDrive7 också snart med lite tur. | |
Hejsan. Detta fick jag idag av Connectdrive, då jag efter fråga och undra. ” För att bilen skall kunna nyttja den nya uppdateringen av språket krävs det att bilen har "Servicepaket 21" samt en huvudenhet av typen "MGU22". Enligt vårt system har din bil "Servicepaket 18" samt en annan huvudenhet än "MGU22". Bilen kan därför inte nyttja denna nya uppdatering av språket. Vi beklagar detta. Förhoppningsvis kommer en uppdatering att släppas till din bil inom kort. ” |
|
Kunde tro det, att första svaret du fick från support var lite optimistiskt :( | |
Fick min nya 330e i förra veckan och den levererades med svensk röststyrning som ändå hade en hel del funktioner. Smidigt att stänga av stols- och rattvärme t ex utan att behöva kladda på skärmen | |
Styra stols- och rattvärme kan vi med iDrive7 med knappar, men det är rösttolkning av svenska namn och adresser som hade varit riktigt bra att ha. Men BMW har fokuserat på annat. Bra att BMW får en tumme ur, i alla fall. (I min förra bil, en Audi A4, hade jag rösttolkning av svenska namn och adresser. Det var en årmodell 2014! ) |
|
Jo fast den tar svenska adresser utan vidare nu. Har inte behövt nyttja namn ännu, men nog borde den ta det också då. | |
Re: Danni Under tiden du väntar på ev uppdatering kan du snabbt gå in på Android auto eller Carplay och tala svenska, funkar väldigt smidigt att bara växla över igen efteråt till Bmws system. |
|
Måste ställa den kanske korkade frågan.... :-) Använder ni verkligen detta ofta? Har det i min vardagsbil, ej BMW, och tycker det är en totalt menlös funktion. Kanske är implementeringen i den bilen inte lika bra som den i BMW (uppfattar trots allt att det verkar finns rätt många utmaningar) men använder det aldrig. Känns enklare att trycka på skärmen eller motsvarande fysiska knapp för att navigera hem, ringa frun eller sätta på rattvärmen. Det senare är då en knapp, liksom värmen i sätena :-) Niklas Fransosen |
|
Re: Fransosen Är väldigt smidigt då man skall svara på sms under tiden man kör vilket man ej skall göra med telefon i handen. :-) |
|
Passo222, är det i BMW du (fortfarande) kan tala in ett SMS-svar? Det kunde jag för något år sedan i iDrive7 (då förståss bara på engelska). Tidigare i år togs den möjligheten bort i min bil, med förklaringen av kundtjänst (Connected Drive) att det inte är tillåtet i Sverige ..!? Går det fint nu på svenska i din bil? |
|
Fransosen, jo det jag oftast kommenderar finns på de 8 snabbknapparna (fysiska i iDrive7), men att prata in en svensk adress, eller en svenskklingande kontakt från bilens telefonbok hade ju varit mycket smidigare än att skriva bokstäver med fingret på skrivplattan. (Kontakter går ju hyffsat att tala in med mobilens Google assistent, även utan AA, så länge som det bara blir 1 träff). |
|
Sms-svar upplästa och inlästa på svenska fungerade klockrent redan med min gamla g31 med id7 via carplay | |
Re: bm Jag måste ju gå in i android auto, men det är bara en knapptryckning, sen pratar jag svenska...typ Hej google osv, perfekt även för att ge adress till vart jag vill åka så läggs det in i google maps i AA :-) |
|
I vår iX så är kort tryck på mikrofon-knappen för att styra BMWs röstassistent och långt tryck för Siri i Carplay, jag tycker det är rätt smidigt. Nu när inte genvägsknapparna finns så är genvägarna ett steg jobbigare att få fram, så då tycker jag att genvägar via båda sätten ger en bra lösning. Kort tryck (BMW-assistenten): Navigationshjälp (kör hem, kör till jobbet, viss adressinmatning), sätta på massage/värme, etc Långt tryck (Siri): Ringa kontakter, byt låt eller playlist på Spotify, etc. Tycker fortfarande att röstassistenten är lite svajig ibland, men just för navigation är den oftast effektivare än att mata in adresser eller resmål. |
|
Ok, min tolkning är att ni som använder detta inte verkar ha fysiska knappar för t ex stolsvärme och sånt. Då kan jag kanske förstå att man vill "prata" med bilen istället för att trycka runt på skärmen. Men nånstans måste ju ändå en faktiskt knapp vara att föredra :-) Tycker det fungerar riktigt bra i mina gamla BMWs. Niklas Fransosen |
|
Jag måste säga att den automatiska styrningen av rattvärme och stolsvärme i iX fungerar så bra så jag nästan aldrig ändrar på den manuellt. Men just dom rätt enkla kommandona fungerar också bra med röst. Jag hade kanske ändå gillat en fysisk knapp, men man vänjer sig. :) Och behovet är klart mindre nu när den styr det på ett smart sätt. | |
Nu när den faktiskt fungerar så pass bra är det faktiskt en riktigt bra funktion, bättre och mer användbar än vad jag egentligen kunde tro från början. | |
Trådlyft ! Någon som vet när nästa RSU kommer ? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.