AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
837

Personliga assistenten - "Ej tillgänglig"

Sida 1 av 2
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Hejsan,

Jag undrar om jag har missat nåt här men ska inte den personliga assistenten ingå som standard, jag har knappen och allt men står bara att den är "Ej Tillgänglig", har läst manualen och följt detta enligt vad det står.

Gissar det är nåt som ÅF måste göra för att aktivera det, för står nåt om att det ska ske automatiskt efter köp av bilen.

Nån som har några tips?, G31 LCI är min modell.
Jag antar att du har systemspråket inställt på svenska. I beskrivningar från BMW har de översatt standardtexten med en not på några ställen men det är otydligt att det inte gäller svenska.
Med systemspråket inställt på t.ex. engelska fungerar vissa funktioner (men BMW stängde av diktering av SMS i Sverige tidigare i år.

Jag tycker det är mycket svagt att BMW inte brytt sig om rösttolkning på svenska. Engelska är inte användbart till adresser eller namn som bara fungerar med svenskt uttal. (Kunde min förra bil Audi årsmodell 2014 redan!).

Nåväl, dessa workarounds använder jag:
Navigationsdestinationer: Leta upp destinationen på mobil och skicka till bilen med "My BMW"-appen. "I My BMW-appen kan man prata in adress eller sökningar på svenska. (Det är väl mobilens assistent som används.)

Ringa någon i Kontakter: Långt tryck på "tal-knappen" på ratten aktiverar mobilens assistent. Det fungerar även om inte Android Auto/CarPlay används. Utan AA/CarPlay är begränsningen att jag måste ange namnet inkl "mobil"/"hem" så att det inte blir flera träffar (eftersom jag inte ser mobilens display).
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Tackar så mycket, så är det säkert. Ja, för CarPlay funkar med Siri så knappen funkar för nåt.
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Hejsan BMW21,

Vet inte vilken bil du har men fick detta från BMW Group Sverige.

Med Remote Software Upgrade (RSU) 24–07 kommer svensk röstassistans gälla för denna bil.

Därmed kan du förvänta dig ha funktionaliteten från och med Juli månad.

Hoppas du oxå får ta del av detta, 😊
Wi
2.040
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Oj det var ändå positiva nyheter att dom fått tummen ur äntligen!
Mycket bra!
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Det var trevliga nyheter .
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
DanniZqo

Har du hunnit få uppdateringen ? Jag har en g30 Lci men har inte fått något ännu.

Mvh
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Hejsan Catch_me,

Jag tog kontakt med BMW Sverige igen som via (Connected Services) hänvisade mig till min ÅF då de såg nån återkommande felkod som var relaterad till batteriet som blockerade uppgraderingen.

ÅF besöket sluta i att de vill byta mitt batteri utanför Nybilsgaranti/Premium Selection, jag ska ditt nästa vecka för en dialog.

Återkommer hur detta slutar, men är nyfiken på om det finns fler inom samma generation som inte fått sin heller.
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Jaha ok återkom gärna, nu är jag iof utomlands och har ej connectad till bilen kanske har kommit senaste veckan men man borde få det till appen också tycker man .
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Håller med dig, Appen borde inte vara kopplad till bilen utan borde få den till sig och sedan blockera om det är nåt som inte är kompatibelt anser jag som lekmanna i logiken.

Men återkopplar som sagt när jag vet mer, håller tråden uppdaterad.
Har ni fått 2024/3 via RSU, då? Det brukar väl vara några månaders eftersläpning tills uppdateringar skickas remote. Men verkstäder borde nog ha tillgång till 2024/7.
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Hejsan bmw21, nej ingen uppdatering via appen eller via bilen än så länge.
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Jag har 2024/3 , bilen var inne på första service i Juli men fick ingen uppdatering.
Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Läste lite väl snabbt, jag har version 03/2023.60 enligt appen och har första service planerade runt Q4 2024.
BMW-verkstäder uppdaterar inte SW utan "anledning".
Fr
1.017
Freude am Fahren
520 dT Xdrive -20
Ingen information på hemsidan heller om att RSU 24-07 skulle innehålla svensk röstassistans:
Länk

Da
14
DanniZqo
530d Xd G31 -23
Jag fick idag bytt mitt batteri under Garantin (2år), vi får se hur RSU ser på saker de kommande dagarna.
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Fick RSU nyss och håller på installerar men verkar mest ändring på head up för nyare bilar inget mer än så.
Visa användare
3.954
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Ingen förändring alls iaf vad jag kan märka
Wi
2.040
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hämtade ut vår nya iX igår och den har svensk röstassistans. "Sen ett par veckor" enligt deras Genius. Testade lite idag och det är väl inte så att jag tappar sockorna av hur bra det fungerar direkt, men lite för tidigt att döma ut den helt. :) Rätt smidigt att kunna säga "kör hem" så navigerar den direkt hem, så det gäller nog att hitta rätt saker som den förstår bra och som underlättar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.