AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
189

Personliga assistenten - "Ej tillgänglig"

Da
5
DanniZqo
BMW 530d Touring Xdrive G31 LCI
Hejsan,

Jag undrar om jag har missat nåt här men ska inte den personliga assistenten ingå som standard, jag har knappen och allt men står bara att den är "Ej Tillgänglig", har läst manualen och följt detta enligt vad det står.

Gissar det är nåt som ÅF måste göra för att aktivera det, för står nåt om att det ska ske automatiskt efter köp av bilen.

Nån som har några tips?, G31 LCI är min modell.
Jag antar att du har systemspråket inställt på svenska. I beskrivningar från BMW har de översatt standardtexten med en not på några ställen men det är otydligt att det inte gäller svenska.
Med systemspråket inställt på t.ex. engelska fungerar vissa funktioner (men BMW stängde av diktering av SMS i Sverige tidigare i år.

Jag tycker det är mycket svagt att BMW inte brytt sig om rösttolkning på svenska. Engelska är inte användbart till adresser eller namn som bara fungerar med svenskt uttal. (Kunde min förra bil Audi årsmodell 2014 redan!).

Nåväl, dessa workarounds använder jag:
Navigationsdestinationer: Leta upp destinationen på mobil och skicka till bilen med "My BMW"-appen. "I My BMW-appen kan man prata in adress eller sökningar på svenska. (Det är väl mobilens assistent som används.)

Ringa någon i Kontakter: Långt tryck på "tal-knappen" på ratten aktiverar mobilens assistent. Det fungerar även om inte Android Auto/CarPlay används. Utan AA/CarPlay är begränsningen att jag måste ange namnet inkl "mobil"/"hem" så att det inte blir flera träffar (eftersom jag inte ser mobilens display).
Da
5
DanniZqo
Tackar så mycket, så är det säkert. Ja, för CarPlay funkar med Siri så knappen funkar för nåt.
Da
5
DanniZqo
Hejsan BMW21,

Vet inte vilken bil du har men fick detta från BMW Group Sverige.

Med Remote Software Upgrade (RSU) 24–07 kommer svensk röstassistans gälla för denna bil.

Därmed kan du förvänta dig ha funktionaliteten från och med Juli månad.

Hoppas du oxå får ta del av detta, 😊
Wi
2.028
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Oj det var ändå positiva nyheter att dom fått tummen ur äntligen!
Mycket bra!
Visa användare
3.946
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Det var trevliga nyheter .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.