|
|
---|---|
Har försökt läsa runt i några dagar på forumet för att bilda mig en uppfattning om vilken optimeringsleverantör som bör väljas, men känns inte som att jag lyckas finna några trådar som inte har åtminstone några år på nacken. Startar därför en ny tråd i hopp om att få lite assistans med detta. De alternativ jag sållat fram är väl någon av följande (i bokstavsordning), samtliga avser steg 1: Leverantör | Pris | Effekt | Vrid AK-Tuning | 5 499 kr | +57 hk | +100 Nm Bluefin | 6 109 kr | +66 hk | +85 Nm BSR | 5 943 kr | 68 hk | +107 Nm GDM Performance | 4 000 kr | +87 hk | +143 Nm NMS Tuning | 5 900 kr | +47 hk | +70 Nm Svensk Motoroptimering | 5 900 kr | +47 hk | +70 Nm V-tech | 8 900 kr | +47 hk | +70 Nm Jag är främst ute efter en prisvärd optimering, naturligtvis med så stor ökning som möjligt av effekt och vridmoment utan att för den sakens skull äventyra bilens driftsäkerhet. Jag är inte särskilt priskänslig vad gäller detta, men någonstans i reptilhjärnan tar det emot att betala 5900-8900 kr för +47 hk/+70 Nm när andra alternativ förefaller ge mer effekt och vridmoment per spenderad krona. Sedan har vi naturligtvis frågan kring hur ärliga siffrorna som presenteras egentligen är, och enda sättet att verifiera ökningen vore självklart att köra bilen i dyno före och efter... När jag läst runt på forumet verkar många avråda från BSR av olika skäl. De jag oftast sett rekommenderas tenderar att vara SMO, V-tech eller ESS Tuning, även om jag inte hittar någonting för min bil-/motormodell hos de sistnämnda och därför har utelämnat det alternativet i listan ovan. GDM Performance ska vad jag förstått använda sig av filer från Celtic Tuning, men detta behöver ju inte nödvändigtvis tala emot dem. Beroende på hur länge bilen behålls så blir det kanske ytterligare uppgraderingar längre fram, men förutom steg 1 så är jag nog i första hand intresserad av en TCU-optimering så att jag får ut full glädje av ECU-optimeringen. Välkomnar all input i tråden, mycket gärna från de som har egna erfarenheter av någon av leverantörerna i listan ovan. Tack på förhand! Commodum Habitus Est | |
Kan lägga till TMchiptuning 52 hkr 100 Nm GDM sticker ut lite, men annars verkar det som de flesta ligger ganska lika på din bil. Jag har svårt att tro att du märker skillnad på 10 hkr hit och dit på nivån 350 hkr. Du kommer märka av ökningen av vridet. Oftast blir bilen mer varvvillig vilket är ett plus, det gör mycket för körkänslan. Har själv använt SMO på en 3205d och TM på en 530d GT med gott resultat. Har även en M47 där förra ägaren använt GDM. Funkar också bra. Välj ett ställe som ligger så du kan åka dit och få en känsla för företaget. |
|
Tack för inspelet! Kollade in TM Chiptuning och de verkar då också finnas som alternativ, dock listar de inga priser på sin hemsida vad jag kunde se. Har du egen erfarenhet av deras optimering? Commodum Habitus Est |
|
jag optimerade min dåvarande 530dGT hos en filial till TM. Han som gjorde det var en före detta bmw-mekaniker som också gjorde service på bilen. efter vad jag såg var han erfaren och duktig. optimeringen funkade bra. kostade bortåt 5000 kanske. minns inte, tycker inte priset är så noga med tanke på vad man får | |
Köpte en optimering från Superchips/Bluefin, men det verkar som de inte kan optimera bilen sedan BMW installerat ny programvara någon gång under de senaste två åren. Enligt de på Superchips går det inte att optimera en bil med den nya programvaran och enda alternativet ska nu vara en piggyback, vilket jag gärna hade velat undvika. Någon annan som hört något kring detta? Commodum Habitus Est |
|
Menar Superchips inte då att man inte kan göra optimeringen med en handenhet, alltså Bluefin? Det är många bilmodeller där man inte kan göra detta. En kunnig firma borde kunna optimera motorstyrningen på plats hos dem. Piggiback eller "trimbox" är jag också skeptisk till. Kan även tillägga att farsan låtit Tuningchip optimerat flera av sina Volkswagen och Audi, de går bra och har fungerat bra i många år. Han brukar passa på i samband med Custom Motorshow på Elmia under påsk, då har de väldigt bra priser. Länk MVH Christofer |
|
Så här skriver de ordagrant: "OK so this BMW has the new BMW software that they sneakily install onto their customers vehicles when they take it in for simple services etc. This means that the vehicle is completely unmappable." Commodum Habitus Est |
|
Tror det betyder att Superchips inte klarar av att uppdatera, medans vissa andra aktörer kan. Varför skulle man annars marknadsföra uppdateringar, i alla fall inte utan upplysa om detta? På samma sätt är det när biltillverkarna bygger in ECU-skydd från början, det tar ett tag innan trimfirmorna lyckas lösa detta och många modeller går aldrig att uppdatera genom OBD-uttaget. MVH Christofer |
|
Tack för input! Har bokat optimering av motor och växellåda hos AK-Tuning på onsdag nästa vecka, återkommer med hur det går. |
|
Hittade tråden då jag själv går i tankarna att optimera min F11 530d och försöker urskilja vilka företag som är bra eller dåliga. AK-Tuning har fått rätt mycket dåliga recensioner på nätet, men då främst kopplat till hårdvara som beställts via deras webbshop. Vet inte alls hur de är med optimering. Men ville i alla fall dela informationen till dig Alecci så att du vet om det innan du lämnar över din dyrgrip till dem. Men som sagt så rör recensionerna nästan uteslutande hårdvara och inte själva optimeringen och mitt enda syfte är att dela informationen. Jag har själv ingen erfarenhet av AK-Tuning men har övervägt att optimera min bil där men har blivit tveksam efter alla recensionerna jag läst. Google Recensioner - Länk Facebook Recensioner - Länk Trustpilot - Länk |
|
Tack för info! Har inga sociala medier så har därav inte sett recensionerna på Facebook men hade däremot sett dem på Google och Trustpilot. Jag var med bilen hos dem igår. För min del rörde det sig endast om en optimering av motor och växellåda, ingen hårdvara. Bemötandet hos Denis i Jönköping/Taberg var ingenting att klaga på, mycket trevlig kille. Angående optimeringen har jag inte märkt någon vidare skillnad vad gäller motorn ännu. En viss mindre skillnad tror jag, men inte jättestor. Ska ge det några mil till så får vi se hur det yttrar sig. Optimeringen av växellådan verkar dock ha gett resultat, växlar mjukare i Comfort och snabbare i Sport. Till och med min fru märkte och uppskattade skillnaden. Får se framöver om man märker av större skillnad på motoroptimeringen, annars blir det kanske till att utnyttja ånger-/reklamationsrätten om de står fast vid den. Commodum Habitus Est |
|
Om nu optimeringen skall ge så pass mycket effekt och framförallt vridmoment så de anger, så borde det kännas en markant skillnad. Även om det är en i grunden stark motor. MVH Christofer |
|
Min tanke också, men jag ska som sagt ge det några mil så får vi se. Tycker dock att skillnaden borde vara såväl markant som omedelbar. | |
När jag optimerade min 530d GT så sa killen att det tar några mil innan styrboxen anpassar sig, typ. det blev klar skillnad på min: markant men inte omedelbart. | |
Nu har jag också varit hos AK-Tuning, Göteborg, med min 530d för Steg 1 optimering. Mekanikern sa att man skulle köra lugnt under de första 100km så att bilen hinner anpassa sig då optimeringen är adaptiv och det tar några mil innan full effekt uppnås. I garantibeviset står det dock att det tar 200-500km innan man uppnår full effekt. Har i skrivande stund kört ~80 relativt lugna kilometer och märker helt klart en skillnad även om jag inte gasat fullt än. |
|
Har väl kört cirka 70 km sedan optimeringen, men hade väl tänkt försöka öka på det lite grand under morgondagen. Som jag skrev tidigare så tror jag att jag märker en mindre skillnad, men inte så det motsvarar ökning av effekt med ~18% och vridmoment med ~16%. Jag dömer dock inte ut optimeringen ännu, fick också höra att systemet behöver ett gäng mil för att fullt adapteras, men hade nog förväntat mig mer skillnad redan från början. Har endast erfarenhet av piggyback och fullt mappade eftermarknadssprut sedan tidigare, och då är ju skillnaden markant och omedelbar. Återkommer längre fram när jag kommit upp i cirka 50 mil så får vi se. |
|
Har nu kommit upp i 500 km sedan optimeringen, och tycker mig nu definitivt känna en större skillnad. Är dock fortfarande osäker på om det motsvarar de utannonserade ~18% och ~16% i ökning av effekt respektive vridmoment. Att sitta i förarstolen och hålla i ratten kan sen kanske knappast kallas ett vidare seriöst mätinstrument... Det hade varit väldigt intressant att kunna jämföra bilen mot en av samma modell som optimerats annorstädes, men då det inte är den vanligaste modellen på våra vägar blir det kanske svårt att få till. Commodum Habitus Est |
|
jag tror inte du känner skillnad på optimering av olika firmor, även om du skulle kunna jämföra | |
Välj någon optimeringsfirma som gör egna filer, som loggar och kollar värden (gärna någon som kan visa upp det och inte bra prata) Med 98 i tanken så får man strax under 300hk Kolla in www.autotuninglkpg.se/ Hos oss kan du sitta med under hela processen. Obs rekommenderar även att optimera lådan på dessa. www.bmwretrofitsverige.com Eftermontering | Kodning | Optimering | el och mekaniska reparationer |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.