|
|
---|---|
Hej, som jag förstått är det en djungel bland däck. Jag skulle vilja ha feta däck men då blir komforten sämre, så jag antar att 18 tum till min BMW 5 serie bör vara bästa kompromissen? Har just nu 18tum och det ser bra ut. Men angående gummi, har ni någon prisvärd att rekommendera? Med bra väghållning, komfort och rullar tysta. Gärna någon mellanklass. Just nu har jag tittat på gummihuset där de verkar ha bra pris, några sommarsulor där ni rekommenderar eller har erfarenhet av? Så vilket gummi bör man titta efter? | |
Jag gillar Michelin och tycker det ha en bra kompromiss av det du nämner. Men de kanske inte är mellanklass direkt. Du vill nu ha egenskaperna från de dyrare däcken, men priset från mellanklassen. Lite svårt att veta vad som väger tyngst för dig? Pris eller prestanda? |
|
Tack för ditt svar, vilken modell? Alltså komfort/prestanda är viktigast. Var ligger prisklassen på dessa? Så jag kan betala mer om man verkligen känner skillnad. |
|
Pilot Sport 4 eller 5 är de med mer väghållningsfokus, men ändå 100% för vanlig väg. | |
Jag gillar Michelin, tycker de ger mest pang för slanten även om de är dyra. Alternativet i mina ögon är GoodYear, nästan lika dyra men inte fullt lika bra. | |
Du vill ha tysta bra däck och komfort/prestanda då gäller det högre segmentet tex Michelin sport 4 eller 5, Continental PC 7 men då blir det inte mellanklass pris. Jag kan rek Hankook ventus S1 Evo 3, tanke på priset får du bra prestanda dock lite högt däckljud tyckte jag. | |
![]() 13.099 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla däck är ju numera märkta med en standardiserad bullernivåtest, så det är den bästa ledljuset du har när det gäller att hitta däck som är tysta. Yes, detta test mäter "fly-by" så är mer en mätning av hur omgivningen drabbas. Nu är det dock en viss korrelation mellan ljudet som sprids utåt och ljudet som sprids och uppfattas och upplevs av föraren - men det finns samtidigt många variabler här. Således inte exakt vad man är ute efter men är samtidigt den enda jämförbara parametern du har och som är på något sätt meningsfull att använda - så det är det enda du har att välja på. Ännu bättre är att läsa/köpa så många (seriösa) däcktester du kan, där mäter de ofta uppmätt buller inuti bilen och eftersom mätningarna är gjorda oftast samma dag (eller iallafall sammanhängande dagar utan några större externa förändringar), under samma väderleksförhållanden, samma vägunderlag, samma testbil och samma konfiguration etc etc etc - så är dessa användbara också. Men du kan bara jämföra inom varje test - du kan inte jämföra mellan olika tester. Så jag tog ett typiskt 18" som sitter på en G30 dvs 245/45R18 och knapplade in det på Gummihuset och bland sommardäcken fanns från 68 db till 72 dB. Nu ska man inte överdramatisera skillnaderna här, men om ett däck är i de lägre regionerna såsom 67-70 dB medans ett annat däck är i de övre regionerna såsom 72-77 dB, då ligger det nog något bakom den där siffran trots allt. 68 dB HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117 69 dB GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 HANKOOK VENTUS PRIME 4 K135 HANKOOK VENTUS S1 EVO3 K127 RUNFLAT MICHELIN PRIMACY 3 70 dB BRIDGESTONE TURANZA 6 BRIDGESTONE TURANZA T005 CONTINENTAL ULTRA CONTACT GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5 GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 HANKOOK VENTUS S1 EVO2 K117 RUNFLAT MICHELIN PRIMACY 4 MICHELIN PRIMACY 4+ NOKIAN HAKKA BLACK 3 PIRELLI PZERO PZ4 PIRELLI PZERO PZ4 RUNFLAT PIRELLI CINTURATO P7 VREDESTEIN ULTRAC VORTI+ 71 dB BRIDGESTONE POTENZA RE050A CONTINENTAL SPORT CONTACT 5 CONTINENTAL ECO CONTACT 6 GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 RUNFLAT HANKOOK VENTUS PRIME 3 K125 KUMHO ECSTA PS71 RUNFLAT MICHELIN PILOT SPORT 4 S MICHELIN PILOT SPORT 4 RUNFLAT PIRELLI POWERGY PIRELLI CINTURATO P7 RUNFLAT 72 dB BRIDGESTONE POTENZA SPORT BRIDGESTONE T005 TURANZA RUNFLAT CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 7 CONTINENTAL SPORT CONTACT 7 DUNLOP SPORTMAXX RT2 GISLAVED ULTRASPEED 2 GOODYEAR EAGLE F1 SUPERSPORT GOODYEAR EFFICIENTGRIP HANKOOK VENTUS S1 EVO3 K127 KUMHO ECSTA HS52 KUMHO ECSTA PS71 KUMHO ECSTA PS91 MICHELIN PILOT SPORT 5 NOKIAN NORDMAN SOUTH PIRELLI PZERO UNIROYAL RAINSPORT 5 |
Michelin har alltid varit bullriga för mig. Särskilt de dyrare lite sportigare däcken blir bullrigare eftersom de har styvare däckstommar osv. Har köpt Hankook iOn EVO till min Tesla nu då den är känslig för buller och det har blivit ett riktigt lyft. |
|
Tack för ditt svar. Hankook EVO hur är dom i väghållning och prestanda? Kanske ska kolla på hankook. Michelin sport känns inte lockande ifall de bullrar mer. |
|
Så det verkar vara 18 tum hankook överlag som ger mest komfort? Som sagt komfort och sen prestanda är prio. 18 tum med svarta fälgar tänker jag, bör se rätt bra ut på en 520 svart. |
|
Någon här som haft riktigt bra däck som är bra komfort och tysta? Är det hankook man ska kolla på? | |
Det är mkt subjektivitet när det kommer till däck. Som så mkt annat så är det så att man får det man betalar för. Köper du något av Michelin/Continental/goodyear/pirellis toppdäck så kommer du garanterat bli nöjd. Själv köpte jag sportcontact 7 till min e39a. Överdrivet? Ja men gillar att ha bra däck. | |
Sant, men har hört av några att sportdäcken är styvare och därav låter mer? | |
”Sportdäck” är styvare ja. Men just det inverkar nog mer på komforten än ljudnivån om jag får gissa. En 5 serie är väldigt ljuddämpad jämfört med kia/tesla/vw så jag tycker inte du ska stirra dig blind på ljudnivån. | |
Sant, just nu har jag dubbfria däck, och jag antar att allt annat i sommarväg däck är bättre än det? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.