AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
221

Felkod 258400 330d f31

33
13
330_d
330d -14
Var ute och pressade bilen hårt för någon dag sen. Kring 200 km/h märker jag hur bilen inte längre får någon mer fart även fast jag har gasen i botten. Går ner till laglig hastighet och kör några km utan problem. Testar en fullgasacceleration från ca 110 km/h och bilen är märkbart slö. Sätter på "sportindikator" och noterar att mätaren stannar vid typ 180-200hk och typ 450-480 nm. Bilen har alltså gått in i något form av begränsat läge. Förstår att det där inte är ett exakt verktyg för att mäta saker men det säger ändå någonting.

Jag har en UniCarScan och bimmerlink. Mina kunskaper om felsökning och mekande är en aning begränsad, men jag har lyckats hitta något relevant i bimmerlink.

Felkod 258400: Exhaust temperature sensor upstream of the oxidation catalytic converter, signal: Signal too high.

En bra grej i bimmerlink är att det står vid vilken kilometer felkoden uppstod, och det var exakt vid det här tillfället då jag körde hårt. Så det är alltså inte någon gammal felkod.

Här får man mer info: Länk

Så jag testade idag att köra lite hårt igen, samtidigt som jag bevakade värdet på "Exhaust temperature sensor upstream of the oxidation catalytic converter" i bimmerlink. Körde först lagligt i ca 1,5 mil, sen blev det några fullgas accelerationer. Tog inte lång tid så var jag uppe i ca 730-740 grader i temp. Om jag tolkar det hela rätt så triggas felkoden om man når "Limit value: 749.96 deg C"

Så tolkar jag det hela rätt är det något som gör att jag får för höga avgastemperaturer vid en sensor som mäter innan dpf?

På bmwfault.codes finns det en "service plan" som säger:

Check function of throttle valve, swirl flaps and charging pressure controller.
Perform air-mass system test.
1. Check line and plug connections
2. If wires and plug connections are OK:
Replace exhaust temperature sensor upstream of catalytic converter.

Sista steget är ju rätt tydligt vad dom menar, att man helt enkelt ska byta ut en sensor. Men dom första stegen vet jag inte riktigt hur dom ska utföras. Mina tidigare erfarenheter av bilar är att byta olja och oljefilter, tändstift, kupé och luftfilter.

Så frågan är egentligen, har jag någon möjlighet att felsöka det här själv eller borde jag lämna in bilen och uppge den infon jag har? Någon som varit med om något liknande?

Bilen är en 330d f31 2014 med 218xx mil, utrustad med BMW:s officiella PPK sen ny. Det enda som bytts i år är EGR ventil/kylare (kommer inte ihåg exakt vad det kallades) hos BMW i mars. Bilen hade inte uppvisat några fel utan det var en gratis återkallelse eller vad man nu kallar det. Annars går bilen utan konstigheter. Hade jag inte varit ute och kört som en tok så hade jag aldrig noterat den här felkoden eller tillfälliga effektbegränsningen ;)



33
13
330_d
330d -14
Jag tänkte börja med att byta ut sensorn. kostar kring 1000 kr så var inte så farligt. Men jag skulle behöva hjälp och tolka vilken av sensorerna som syftas på med "Exhaust temperature sensor upstream of the oxidation catalytic converter"?

Länk

Är det nummer 14 eller 15 i bilden?
Visa användare
ProPro-medlem
12.614
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, så här tror jag det ligger till (ska tilläggas att jag kan ingenting om dieselmotorer - vilket betyder att jag inte kan något om de populäraste motorerna mellan 2008-2018 när diesel var all the rage i Europa).

Gissar på att det är en Euro5 och här brukar det vara två temperatursensorer (för många Euro4 försökte BMW med att använda endast en temperatursensor och låta DDE försöka estimera temperaturen för den andra mätpunkten istället vilket visade sig vara för opålitligt så man gick tillbaka till att anvädna två temperatursensorer för de flesta Euro5 och framåt).

Den här ljusgråfärgade burken i mitten av skissen här nedanför är vad jag förstår en kombinerad oxidation catalytic converter och diesel particulate filter:
Länk

Oxidation catalytic converter sitter först i flödet och därefter kommer diesel particulate filter.

Således kallas den första avgastemperatursensorn (i flödets riktning) för "exhaust temperature sensor upstream of catalytic converter" medans den andra avgastemperatursenson (i flödets riktning) för "exhaust temperature sensor upstream of diesel particulate filter".

Dessa två temperaturmätpunkter behövs för att kunna göra en korrekt bedömning om det är lämpligt att initiera en filter regeneration samt övervaka processen.


Den första avgastemperatursensorn (exhaust temperature sensor upstream of catalytic converter) brukar sitta vinklad precis vid ingången och är alltså detalj #15 (13 62 8 514 730) i skissen nedanför:
Länk

Den andra avgastemperatursensorn (exhaust temperature sensor upstream of diesel particulate filter) brukar sitta mer vinkelrätt rakt in i sidan och är alltså detalj #14 (13 62 7 805 606) i skissen nedanför:
Länk


Man kan även kolla kablagets färger (kontakterna kan vara förvillande lika och kan eventuellt vara lätt att blanda ihop).

Sensorn "exhaust temperature sensor upstream of catalytic converter" har med största sannolikhet gul/blå och brun/vit kablar i motorkablaget.

Sensorn "exhaust temperature sensor upstream of diesel particulate filter" har med största sannolikhet grå/vit och brun/grön kablar i motorkablaget.


Men jag misstänker att det inte är något fel på avgastemperatursensorerna och något byte lär med största sannolikhet inte hjälpa (liknar mer ett "don't shoot the messenger" scenario).

Såvida sensorn inte visar skewed values men det första steget här borde isåfall vara att logga temperaturen ut från de både avgastemperatursensorerna och leta efter abnormaliteter eller något som sticker ut eller avviker då man har avgastemperaturvärden både upstream och downstream av oxidation catalytic converter och kan göra en hel del sanity checks.

Men annars är rekommendationen att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
st
3.347
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är annars en förekommande felkod efter mappning av motorn och/eller EGR delete.
Hur långt har bilen gått?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.