|
|
---|---|
Efter att jag haft felkoder på ABS givare höger fram så den byttes mot en ny BMW original. Felkoderna rensades och allt var frid och fröjd. Men säg den lycka som varar. Under provkörningen efter ca 3 mils körning så tändes gul ABS lampan igen. Läste ut följande felkoder: 5DA3 5E43 5E38 Dom två första indikerar på sensor höger fram medans den sista på styrvinkelsensor. Har kollat kontakten till ABS sensorn om den hade glappat men allt sitter som det ska. Dessa felkoder går ej att radera. Bilen är en 325 automat, 2001. | |
Hej, Även solen har fläckar. :) Jag tycker mig tidigare ha läst om originalsensorer som lagt av efter kortaste tid. Elektronik är väl särskilt utsatt för den varianten. Går sönder ditekt eller håller i evigheter. BMW är nog inte förskonat, särskilt inte som ”alla” pressar kostnader och börjar tumma på kvaliteten. Hundra procent är inte lönsamt. Hur du skall leda det i bevis, utan att satsa på en ny sensor, vet jag inte. Det finns naturligtvis möjligheter via oscilloskop, men det blir knappast billigare om du måste anlita någon. Styrvinkelsensorn tycks kunna ge felkoder när den känner för det. Använder du INPA? Då borde det gå att göra en synkning (det heter nog något annat, men det handlar om en sorts nollställning, som jag själv gjort någon gång men glömt detaljer om). /Lennart |
|
När sensorn var sönder så lös bromsvarningen rött och gick att släcka men den tändes efter 50-100m. Nu lyser den gult och går absolut inte att släcka. Använder inte INPA utan Carsoft. |
|
När det lyser permanent har du just ett permanent fel, givaren eller nått annat mäter fel även fast bilen inte ens rullar. Tidigare mätte givaren rätt, men gav fel signaler när hjulet snurrade. Jag kan inget om de där äldre, men dålig krans är ju vanligt på de nyare. Ta ur givaren och titta på den, kolla om den är sliten på ytan, om den är det är kransen dålig och tar i givaren, vilket kan förstöra den. Men som sagt, det är bara en gissning då jag inte vet hur det ser ut på din bil. |
|
Ska ta ut den imorgon men när jag bytte den idag så var det inga skador på den gamla, den hade bara givit upp. Som sagt, jag körde nästan 3 mil med den nya givaren innan den tände upp varningslampor och lade felkoder. | |
När jag tänkt efter, kanske styrvinkelsensorn ändå har med fallet att göra. Gul ABS-lampa skulle ju kunna betyda tok med DSC, där väl styrvinkelsensorn är med i leken? [Många om och väl. ;) ] I så fall vore det ett sådant där nästan synkroniserat dubbelfel som verkligen kan skicka ut en i det blå. Men fortfarande vill jag inte tro att det ett ”hårt” fel på styrvinkelsensorn. Ett försök till kalibrering (om det heter så) borde vara första åtgärd. /Lennart |
|
![]() 23.260 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
DSC är ju. en del av ABS systemet. När det är varmt och lamporna lyser. Spruta kylspray på ABS elektronikdel. Slocknar lamporna är det fel på den Har du kransar fram så ger det felaktig signal som felkod om den är sprucken . Då är inte sensorn trasig iom att den läaer signal |
Har en E92 -07. Problem som jag har som genererar ABS o DCS larm är att ABS-pumpen´s kol fastnat. Har knackat till pumpen som sitter i motorutrymmet så att kolen lossnar. Sedan funkat något kvartal till. Tyvärr fått göra om det 2 gånger. Larmat på morgonen. Larmade oftare och oftare. För mig funkade att knacka till den. | |
Har nu varit ute och testat om det finns ström till sensorn samt rengjort givaren och kransen. Kopplade även upp datorn och körde en runda för att se om sensorn gav någon signal och om den stack ut mot dom övriga 3. Alla ABS givare ger samma signal. Även styrvinkelsensorn gav rätt värden. Men nu återstår bara en felkod och det är 5e38. Dvs fortfarande fel på signalen från abs givaren. När man väl får bort någon felkod så dyker det upp nya. Misstänker vacuum läcka någonstans. Fick följande felkoder idag. CA - fuel trim bank 1 control limit. CB - fuel trim bank 2 control limit. E3 - fuel trim bank 1 permissible range exceeded. E4 - fuel trim bank 2 permissible range exceeded. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.