|
|
---|---|
Hej! Det här är kanske vardagsmat för Er, men jag har nu för första gången under mitt 39-åriga bilinnehav kört med släpvagn, dessutom med en elbil som dragare. Jag köpte min I4 med ett paket som innehöll dragkrok, men det är först nu jag har haft anledning att prova den. För ett par helger sedan skulle jag hämta hem en omgång möbler från västra Blekinge till Helsingborg. Jag hyrde därför ett 9 kubikmeters-släp på Circle-K. Med fulladdad bil åkte jag och hämtade släpet på lördagsmorgonen. Efter pappersexercis och betalning var personalen inte så intresserade av att hjälpa mig att ens hitta släpet -det var viktigare att vända korv och ta betalt. Nåja, jag hittade släpet och backade till. Jag hade tittat på en instruktionsfilm på Circle K´s hemsida, så jag försökte koppla till själv. Det gick så där, men med lite hjälp av en annan bilist som också hyrde släp så fick jag till slut kopplingen att låsa, kopplade upp elen, kollade belysning och blinkers och sedan bar det av mot Blekinge via E4, väg 21 och E22. Jag brukar köra de 16 milen ganska ofta och förbrukningen med lätt momsning av hastigheten brukar ligga mellan 1,6 och 1,8 kWh/mil. Nu var jag förberedd på att förbrukningen skulle öka ganska kraftigt. Släpet hade en tjänstevikt på 1000 kg med högsta tillåtna last 450 kg, så jag utgår från att tomvikten var 550 kg. Med hastigheten på max 80 km/h (GPS-hastighet) gick förbrukningen upp till 2,8 kWh/mil. Det innebar också att när jag kom fram och skulle börja lasta så hade jag förbrukat 51 % av laddningen. D.v.s. jag skulle vara tvungen att ladda på tillbakavägen. Körningen i sig var okomplicerad. Bilen presterade som vanligt och jag kände inte att jag hade ett släp bakom vid accelerationerna. Det var bara när jag tittade i den inre backspegeln som jag blev påmind om släpet med dess vägg bakåt. Man fick hålla uppsikt bakåt via de yttre backspeglarna som tack och lov satt utanför släpets bredd. Med hjälp av brorsan som var på plats lyckades jag till slut också backa in släpet mellan två stenstolpar, Check! Har backat med släp.... Efter lastning bar det så småningom av tillbaka mot Helsingborg med 250 till 300 kg möbler i släpet. Men så var det det där med laddning. Ionity i Kristianstad ligger bra till längs vägen, men här står laddarna i kanten av asfaltplanen så man får back in på plats. Det var bara att backa in släpet på en parkeringsplats, brösta av. köra bort och backa in på laddplatsen och ladda. Sedan tillbaka till släpet och brösta på igen. Tyvärr med viss svårighet men till slut fick jag kopplingen på plats och kunde fortsätta hemåt. Med lastat släp gick förbrukningen upp till 3,2 till 3,4 kWh/mil, alltså i princip dubbelt upp! Det gick ju bra att komma hem i alla fall. Lasta ur och återlämna släpet. Nästa helg var det dags igen, denna gång envägshyra upp till Linköping med en del av möbellasten. Samma typ av 9 kubik-släp men nu vägde nog inte möblerna mycket mer än 200 kg. E4:an hela vägen upp, fortfarande i 80 KM/h i GPS-hastighet. Nu vet jag hur det känns att bli omkörd av långtradare.... Förbrukningen låg denna gång på 3,2 kWh/mil. Laddning krävdes. Denna gång på Ionity i Värnamo, där det gick att ladda med släpet tillkopplat - en klar fördel. Detta hade vi kunnat göra i Ljungby och Lagan också på Ionity, och I Mjölby har det kommit till en lokal snabbladdare som också tillåter laddning med kopplat släp. Så visst går det att dra släp med elbil, det kräver bara lite planering av laddningen. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Antar att du har B96 eller BE körkort? Annars är det lätt att missa då totalvikten för bil och släp ganska lätt överstiger 3,5 ton med tung elbil och man begår ett trafikbrott som är så grovt att man blir av med körkortet och får dagsböter om man saknar rätt körkort. |
Igelkotten, alla personbilar får dra ett släp med totalvikt om 750kg så tågvikten kan bli 4250kg med vanligt B-kort. Länk I detta fall så hade ju släpet ett totalvikt om 1000 kg och då är det gränsen 3500kg som gäller på B-kort. Så Rule Germania, hyr ett lättare släp, Max 750 nästa gång! |
|
Hej! Med en tjänstevikt för I4 Edrive40 på 2 150 kg och ett släp på 1000 kg tjänstevikt så blir min matematik totalvikt 3 150 kg vilket är mindre än 3 500 kg. Så B-körkort skall räcka i detta fall. |
|
Du har rätt Grelle. Tycker själv det är ganska få hyrsläp som har totalvikt under 750 kg. Särskilt skåpsläp verkar ligga på 1000 kg hos exempelvis Preem. När jag nu kollar på exempelvis Preems hemsida så har de bara varnat för problem med körkortsbehörighet på släp som har totalvikt på mer än 1000 kg. Tycker de borde varnat på alla släp som ligger över 750 kg. |
Rule Germania: Du ska räkna på bilen och släpets totalvikt och inte tjänstevikt. Dvs 2605 + 1000 = 3605 kg vilket innebär att du gjort dig skyldig till olovlig körning. |
Japp, helt rätt att det är summan av totalvikterna som inte ska över 3,5 ton för bil+släp med vanlig B-behörighet. Det finns en rätt smidig släpvagnskalkylator på Transportstyrelsen om man är osäker: Länk | |
2605 kg är tillåten bruttovikt för bilen. Det intressanta är väl faktiskt vad vågen visar om man väger bil och släp med den faktiska lasten. I mitt fall utnyttjade jag varken bilens eller släpets fulla lastpotential, så totalt bör ekipaget ha vägt in åtminstone 200 kg under 3 500 kg. Jag kan inte förstå att det skulle vara straffbart! | |
Wiberg… läs mitt inlägg ovan. :) Du kan med rätt kombination köra en tågvikt om 4250kg på B-kort. | |
Det finns ett problem med släpvagnskalkylatorn. Man måste ha ett regnummer på släpet. Hur tusan får man tag på det inför att man skall hyra ett släp??? | |
Rule Germania, det är bilens och släpets totalvikter som är intressanta för dig. Att du tycker faktiskt vikt borde råda ändrar inget. Lagen tar ingen hänsyn till dina åsikter, tyvärr. :) | |
@Grelle. Jag köper vad Du säger. Jag försökte trots allt läsa in mig på flera sidor på nätet inför körningen, inklusive trafikverkets egen, men uppfattade inte att det handlade om totalvikt för bilen, inte tjänstevikt. Mea culpa! |
|
Använd HHS718 som gäller ett släp som har totalvikt på 1000 kg så kan du kolla släpvagnskalkylatorn. Det är många som missar detta. En god vän köpte ett släp med totalvikt på 2,5 ton han trodde han kunde använda och även gjorde innan polisen stoppade honom. |
@igelkotten; Tack för tipset om REG-nummer Kollade runt på Circle K, Preem och OKQ8. Det ser ut som att man är rökt om man behöver ett täckt släp. Alla täckta släp hos dessa tre har totalvikt 1000 kg! Någon som har tips om var man kan hyra ett lagligt täckt släp med totalvikt max 850 kg? |
|
Freetrailer som finns lite överallt i olika samarbeten med varuhus verkar ha täckta släp med totalvikt om 750 kg. De verkar kunna lasta 340 kg. |
@igelkotten; Tack för tipset! | |
Bra tips igelkotten! Men nu när det där är avklarat. Kul för dig Rule Germania att du fick upp ögonen för att dra släp. I4 är nog en utmärkt dragbil med sin effekt och tyngd. En tung bil påverkas ju mindre av släpet än en lätt dito. Just att ladda med släp är ju lite speciellt och innebär ju ofta att man får extra övning i till och frånkoppling. |
|
Sorry Grelle, var för snabb där. Var egentligen mest ute efter att länka kalkylatorn som jag tycker är bra, men jag slängde ur mig nåt i farten. ;) Sen kan jag hålla med om att reglerna är rätt märkliga, och dessutom rätt olika beroende på vilken behörighet man har. När man har BE-kort kan man plötsligt börja använda bruttovikt istället för totalvikt i vissa beräkningar, vilket är mer rimligt. Men konstigt att det skiljer.. |
|
Reglerna är nog utformade för att de ska gå och kontrollera utan våg. Dvs, polisen kan direkt avgöra om en kombination är laglig eller ej med hjälp av dokumentation och slipper vara låsta till fasta vågar och resten av landet är ”laglöst”. Wiberg, du menar att man med BE kan lasta ett släp till bilens maximala släpvikt, även om släpet är typat för mer? Dvs, min Audi som får dra 1800kg kan dra det på ett släp med totalvikt om 2500kg så länge jag inte lastat det så det väger över 1800 kg, men det kräver BE såklart. Eller avser du något annat? |
|
Exakt, med BE så spelar inte totalvikten på släpet lika stor roll utan du får lasta upp ett släp till bilens max dragvikt även om släpets totalvikt är högre än så. Så man går på bruttovikten på släpet, vilket ju egentligen är det som spelar roll, hur mycket ekipaget verkligen väger och inte vad det har för specar på papper. Finns en bra broschyr här, också via transportstyrelsen: Länk BE-behörigheten med "lilla bilen" i den visar att man får dra även rätt tunga släp (t.ex. nr 4), men bara om man lastar dom som mest upp till bilens dragvikt. Med B-behörighet får man inte köra släpet alls. Men man ser att det inte är helt självklara regler när man ser hur komplicerad den broschyren är. :D |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.