AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
164

Bensinpumpsrelä Z4 2003

Ha
4
HansM-64
Z4 -03
320d GT xdrive
Någon som vet var relät till bränslepumpen sitter? BMW säger i motorrummet eller bakom handskfacket där säkringshållaren sitter. Det sitter inte i lådan i motorrummet och det syns inga relän bakom handskfacket, bara säkringar. Måste säkringshållaren tas ut och hur får man isf ut den?


MNH
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag gissar på att du har en Z4 2.5i eller Z4 3.0i (med M54B25- respektive M54B30-motorn) då det är en 2003.

På en Z4 E85 (som inte har en EKPS dvs separat styrenhet för bränslepumpen) så sitter väl det där reläet bakom säkringspanelen (på baksidan så att säga).

Brukar vara ett mindre avlångt svart relä.
Jag tror det är det där svarta avlånga ovanför det fyrkantiga orange i bilden nedanför (det där fyrkantiga orange relä går förresten till secondary air injection pumpen om motorn har det - vissa M54 har det vissa har det inte).
Länk

Flukta här så tror jag du kan klura ut hur du får loss denna power distribution box och kan komma åt baksidan.
Länk
Ha
4
HansM-64
Z4 -03
320d GT xdrive
Tack för svar! Lyckades hitta det efter ytterligare Googlande. Lite trångt att få ner och byta men det gick. Tyvärr var det inte det som var felet.
Någon idé vad det kan vara när bilen startar som den ska men stannar efter en kort stund, olika länge varje gång? Misstänkte pumpen först men den har gått ca 45 minuter som längst utan problem. Bränsletryck stabilt 3,5bar när den går, sedan tappar den trycket och stannar. Startar dock alltid igen på direkten utan problem.

MNH
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man ska aldrig fråga sig "Vad kan det vara som är fel?" !
Man ska istället alltid fråga sig "Vad kan jag göra för att ringa in / begränsa felrymden?" !
:-)

Här är det riktigt bra att man vet att bränsletrycket sjunker och sedan stannar den! Det ger en direction i vilken ände man överhuvudtaget ska börja rota i! :-)

I det här fallet så applicerar man den gamla vanliga klassiska divide & conquer tekniken.
Rigga upp och mät spänningen till bränslepumpen i den där kontakten (backproba är nog enklast men finns andra varianter) ovanför bränsletanken.
Ännu bättre - samt det jag starkt rekommenderar - är att koppla in en testlampa parallellt till bränslepumpen (via samma kontakt som nämns ovan).
Välj en vanlig 21W glödlampa (en helt vanlig P21W 12V BA15s som är mycket vanliga som backlampa, dimljuslampa, blinkerslampa och bromslampa). På så sätt lastar du kretsen någotsånär (att bara mäta spänning kommer inte att detektera en halvtrasig anslutning som inte orkar bära ström), du lastar iallafall runt 1.5A (21/14) vilket är inte för mycket och inte för litet utan alldeles lagom.

Om lampan lyser men bränsletrycket faller => Ditt problem är south-bound om kontakten!
Om lampan slocknar när bränsletrycket faller => Ditt problem north-bound om kontakten!
Voila!

Tillägg : Om lampan slocknar så vet vi faktiskt inte om det beror på dålig spänningsmatning eller dålig jordmatning (teoretiskt kan det vara båda men lite ovanligt).
Så för att få reda på detta, utan att behöva göra en extra mätning, så kopplar man in en multimeter samtidigt som testlampan och mäter spänningen mellan spänningssidan på lampan och känd god jord (någonstans direkt mot chassit).
Om lampan slocknar men man ser fortfarande fin och bra spänning på multimetern så vet vi att det är på jordmatningen som problemet är.

Om problemet är north-bound så är nästa steg att kolla om styrsignalen till bränslepumpreläet slås av (när bränsletrycket börjar falla). Om så är fallet så är problemet DME-relaterat och då får man börja fokusera på om den bestämmer sig för att slå av reläet eller om signalen försvinner på vägen (relativt ovanligt men händer). Och så fortsätter man så här och halverar och halverar och utesluter sub-system för sub-system och komponenter för komponenter tills bara en återstår - där är felet!

Tillägg : Har man redan starka misstankar om att det är DME-relaterat / styrsignalrelaterat så kan man applicera snittet längre upp direkt från början. Man börjar då direkt med att mäta spänningen på bränslepumpreläets styrsignal.
Ser man att styrsignalen faller bort samtidigt som när bränsletrycket börjar falla så vet man direkt att det är DME och denna styrsignal man ska fokusera på och man kan hoppa över allt som har med bränslepumpreläer, bränslepumpar, dess jordpunkter och fan och hans moster :-)
Ha
4
HansM-64
Z4 -03
320d GT xdrive
Tack för ett klokt och utförligt svar! När jag väl hittade relät var det ett relativt enkelt och billigt test att börja med. Nu har jag fått bilen till en kompis med lyft så jag kan börja beta av felsökningen.
Ha
4
HansM-64
Z4 -03
320d GT xdrive
Tack för ett klokt och utförligt svar! När jag väl hittade relät var det ett relativt enkelt och billigt test att börja med. Nu har jag fått bilen till en kompis med lyft så jag kan börja beta av felsökningen.
Visa användare
ProPro-medlem
12.675
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skräp i tanken kan också ge liknande felsymptom.

Då blir det att det går bra att starta och bra bränsletryck i början, sen blir det sämre och sämre och till slut försvinner i princip helt.

Om det ligger massa skräp i tanken så kan det sugas upp och sätta igen det mycket finmaskiga förfiltreringen som sitter i änden av röret som suger upp bensinen.
Är det lite tyngre material (som rostflagor) så kan de falla bort från det finmaskiga nätet relativt snabbt efter sugkraften försvunnit och väntar man några minuter så är allt som normalt igen ända tills det finmaskiga nätet sätts igen. Och så repeteras cykeln.
Detta var vanligare förr när många bränsletankar var gjorda i metall. Nu när de är gjorda i plast så SKA dessa vara väldigt rena inuti. Om de inte är det så är det något som är allvarligt fel någonstans.

Men du verkar ha en aningens annorlunda felsymptom, så detta ligger inte särskilt högt upp på listan över misstänkta. Men man ska ha detta i åtanke. Samt inte bara tänka på huvudpumpen utan även om transferpumpen har problem (lätt att glömma bort den).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.