|
|
---|---|
Hej, Ber på förhand ursäkt för långt inlägg, men vi är desperata. Kort bakgrund. Sonen köpte en BMW 318 Touring 2001 i slutet på februari i år, som A-Traktor. Bilen funkade (trots sträng vinter) perfekt i ca 2 veckor. Sedan började det…först tjuvstannade den ibland, för att senare inte starta alls). Till slut kunde man få den att starta, kanske gå lite på tomgång, men inte köra. Till slut lämnade vi den på Mekonomen, som har varit OTROLIGT duktiga (vår mekaniker jobbade tidigare på BMW), bjudit på mycket arbete etc. men idag fick vi tillbaka den efter att dom inte kan göra mer, det senaste var en kloning av DME. Vi ber nu om ALLAS hjälp att lösa detta. Sonen har givetvis haft en tuff tid under hela våren med detta. Mekonomen har mer eller mindre gått igenom hela bilen, visa delar flera gånger. H-reggen har varit bortkopplat så den har mekats som vanlig ”bil” Dom har bl a: - Tätat vevhuset (NY: Fläns, Slangar, Packning, Vevhusventil) - Kontrollerat varvtalsregulator - Bytt tändstift - Utfört kompressionsprov på cylindrarna - Kontrollerat bränslesystem - Kontrollerat bränsletryck, ledde till byte av bränslefilter & bränsleregulator - Kontroll av EWS så inte stöldläge aktiveras – OK - Spridare öppnar inte ordentligt, tömt railen – byte till 4 nya spridare - Kontrollmätt ström till spridare som får konstant PLUS, skall öppna via DME utav JORD - Kablar mellan spridare – DME OK - Vevaxelsensorn ej bytt, så man får signal Nedskrivna kommentarer från mekanikerns arbete (inte allt) - Kompression 130 - Gnista stark, nya tändstift - Vevaxelgivare bytt – får varvsignal - Initierat EWS -DME - Bränsletryck ca 4 bar - Startar ej med startgas, MEN om drar ur bränslepumpen startar den med startgas - Dragit ut oljenivåkontakten - Extra jordat motorn - Får dålig jord på spridarna - Klonat bytt DME + initierat EWS – DME (igen) - Kontrollerat att nyckeln ej är spärrad - Kontroll kablarna Spridare till DME – OK - När man kör spridarna så låter bara 2:an cylinder. - Nyckel eller ”antennringen” ej bytta med får OK vid avläsning - Jag bogserar hem bilen idag, sen vet jag inte vad man kan göra. Det är ju med allt tydlighet något elektroniskt som spökar…Alla tips mottages tacksamt, tyvärr är jag ingen mekaniker. Om inte får vi sälja den som reservdelsbil till BRAKFÖRLUST ☹. Stort tack Tyngd Pappa | |
Välkommen! Självklart löser det sig! Och ditt långa inlägg är precis det som behövs här. Ett marigt problem kräver ju så mycket information det bara går. Visserligen verkar Mekonomen-killen ha varit på allt möjligt tänkbart, men det är säkert långt kvar till skrotläge. Hur mår batteriet och generatorn? Om nu inte allt det där som du nämner redan kollats, hade de initiala symptomen lett mig till just bränslebrist (pumpen) eller vevaxelgivare. Eller, som redan kollats, oljenivåsensorn, även om jag tror att just det problemet hör till senare modeller. Håll ut! Hjälp kommer! :) (När man äger en gammal bil -särskilt en BMW - är det inte fel att ha tillgång till diagnosutrustning. Brukar kunna sätta en på spåret, åtminstone.) /Lennart |
|
Hej Lennart, Tack för ditt svar och att hålla hoppet levande :-). Verkstaden har koll på batteriet som (säkerligen) behövt laddats under dessa månader. Han tog även hjälp av en erkänt bra BMW mekaniker från Kista och dom jobbade efter stängning till 01:30... Andra idéer jag fått från en Facebookgrupp (som också ledde mig hit) var igensatt grenrör och/eller katalysator. Jag drog det med min mekaniker och det kunde uteslutas pga XYZ (minns inte vad) som dom kollat. Jag hoppas verkligen det kan lösa sig, och inte för dyrt heller. Tror dom 2 veckor sonen körde sin älskade BMW kostat 70000 nu... Har liksom inte råd att chansa på olika lösningar. |
|
Jag tycker det verkar märkligt att den startar till på startgas om bensinpumpen "är urdragen" men inte annars... Hur har man "dragit ur" pumpen när den startar? Har man haft möjlighet att prova med annan pump? Annan kabeldragning till pumpen? | |
Javisst finns det en osäkerhet här! Den uppgift som ”jsn” pekar på verkar nästan osannolik. Men nu har det mixtrats så mycket med bilen, att ingen riktigt längre (kanske) har överblick. Kanske allra minst trådskaparen, som säger sig inte vara mekaniker men som ändå, baserat på info från Mekonomen +), måste försöka beskriva fallet. Det blir en variant på visk-leken. (Min förra 7:a, en -95 med 33k mil, tvärdog under körning. När jag hade lyckats klara mig genom en rondell och hittat ett ställe att stanna på, försökte jag starta motorn. Den startade men dog direkt. Nya försök gav allt sämre resultat och till sist noll. Bensinpumpen hade lagt av, vilket jag anade och sen kunde bekräfta. Lång parentes, men bara för att dra en - kanske helt felaktig - parallell.) Gamla E46:or, och även många andra modeller, har en sadelformad tank, där den vänstra halvans innehåll transporteras över till den högra (där den elektriska huvudpumpen sitter) med hjälp av en s k sugstrålepump. Den är en känd bov. När den dör, visar tankmätaren att det fortfarande finns ca 15 liter kvar, fastän dessa inte alls finns tillgängliga för huvudpumpen (och motorn). Ett scenario liknande det i parentesen ovan hade absolut varit det första att undersöka. Gammal bil, många (?) mil. Huvudpump eller sugstrålepump? Är de friska? ”Keep it simple.” Att bränsletrycket räckte är en uppgift som kanske bara stämde tillfälligt, när bilen råkade stå plant på verkstadsgolvet? Och, igen, den där konstigheten som ”jsn” påpekar, borde verkligen undersökas närmare. Men kanske av någon med friska ögon. /Lennart |
|
Tack för återkoppling Lennart/JSN. Jag har som ni kanske förstått fått mycket återkoppling, och jag låter det vara osagt om jag ev. misstolkat mekanikers redovisning avseende bränslepumpen. Finns det något sätt att kontrollera detta utan ny pump? Jag tror fortfarande egentligen att det är ett "immobilizer" problem i någon av de komponenter som är inblandade (typ nyckel, antenn ring, ECU, DME osv...). Om det finns något kunnig i norra Stockholm så är ni välkomna :-) |
|
Hej Pappa, Nu har ju det mekats en hel del med bilen sen den dog på vägen, så det är inte självklart vad som behöver göras. Bakgrunden med mycket mek och många påhitt är kanske ett skäl till att det inte blir så många svar i tråden. Men för att svara på din fråga om hur man testar pumpen. Jag kan berätta hur JAG gjorde. Jag var som sagt inne på bränslebrist men hade inget enkelt sätt (eller utrustning för) att testa trycket framme vid motorn. Så först lyssnade jag om pumpen gick. Det skall den göra i följande fall: 1. Precis när man vrider på tändningen. Men bara ett par sekunder för bygga upp trycket. 2. När man vrider igång startmotorn (inte så lätt höra själv då), och 3. När motorn går. Jag hörde inget, så jag lyfte baksätet och lossade täcklocket över pumpen (på bilens högra sida). Då kom jag åt den elektriska anslutningen, som jag lossade. I det kontaktstycke som kom från bilen stoppade jag in pinnarna till en multimeter för att kunna se om det kom fram spänning enligt punkterna 1 och 2. Det gjorde det. Kanske hade jag tur med att felet (pumpen slut) var så enkelt. Om ni skulle komma fram till att det verkligen är pumpen, finns det mycket annat än BMW original. Själva pumpen sitter i en hållare av plast. BMW säljer hela paketet, pump plus hållare, men det går mycket väl att bara byta ut pumpen i hållaren. Till slut: om ni byter pumpen, se då sedan till att tanken innehåller minst 20-30 liter bensin. Detta för att undanröja effekten av ett eventuellt dubbelfel - att ”hjälppumpen” i tankens vänstra halva (också) har gett upp. (Om den gjort det, blir ca 15 liter bensin kvar där och når inte den ”riktiga pumpen”. Men som förare tittar man ju på tankmätaren och tror att läget är lugnt. ”Bilen stannade plötsligt. Jag har kvarts tank, så det kan inte vara soppatorsk!” Men det kan det alltså. /Lennart |
|
Hej Lennart, Tack igen. Jag kan tydligt höra bensinpumpen när grabben sätter på tändningen. Vi har också i princip full tank. Idag testade vi igen och den startade upp, för att sedan dö efter 3-4 sek, och sen startar den inte igen. Ganska exakt så som det varit hela vägen. Kan det ha något att göra med immobilizer systemet trots allt? Jag har hittat begagnade paket som innehåller DME+EWS+Nyckel (med låsinsatsen). Täcker detta paket in allt som kan tänkas påverkas av stöldskydds funktionen? Eller innebär den lilla starten som vi trots allt får att nyckeln/EWS/DME är ok? |
|
Hej, Så kanske vi kan bocka av pumpen då. Men jag vill ändå få det till någon sorts bränslebrist. Får sova på saken. Men såvida inte ett alldeles otänkbart fel på EWS-systemet uppträtt, vill jag påstå att det är ok. Om det skulle ha aktiverats, hade ni inte fått till någon start alls. Det stänger både gnista och bränsle. Egentligen borde du och sonen nu vara tillräckligt motiverade till att skaffa (och lära att använda) en diagnosutrustning själva. Har ni en laptop (som jag själv föredrar) finns det en uppsättning användbara program och hårdvara för 1100 kr. De säljs av en medlem här i forumet. Han är mycket hjälpsam och tycker eventuellt att någon annan utrusting än dessa (som är mina favoriter) passar er bättre. Kontakta honom! Länk /Lennart |
|
Har ni möjlighet att mäta bränsletrycket? Även om pumpen lyckas bygga upp ett tillräckligt tryck när den fått vilat länge så är det inte säkert att den klarar av att leverera det trycket över tid och när bränsle konsumeras. Har ni möjlighet att prova själva med startgas? Bara för att verifiera / falsifiera mekens påstående... |
|
Bränslepump som slutar fungera är ju en av bmw:s paradgrenar. Köp inte en originalpump när du byter, finns VDO och Pierburg på nätet för kanske en fjärdedel av bmws pris och de håller bättre/längre enligt min personliga erfarenhet. | |
Kan det va någon, som pytsat vatten i tanken? | |
Hej alla och tack för svar. Jag gjorde en sista check med Mekonomen och de huvudsakliga frågeställningar jag fått här och på diverse Facebook grupper. Deras slutsats "Om det skulle vara igensotat i grenröret så skulle den inte gå på startgas. Bränsletryck är som det ska, inget fel i bränslesystem fram till spridarna, det är efter spridarna som vi inte får något bränsle. Vi har kollat reläer och säkringar, problemet är att vi inte vet varför den inte öppnar spridarna." Finns till salu nu iaf på blocket till vrakpris (mot vad vi köpt/lagt ner på den). Bra reservdels bil eller om man lagar den så tripplar man pengarna som såld A-traktor. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.