|
|
---|---|
Hjälp, Efter att ha varit hos återförsäljarna för uppdatering för 18 månader sedan fick jag tillbaka bilen med massor av fel, efter en massa tjat tog de in den några gånger till utan att fixa något, för de säger att de är oskyldiga till alla fel. Senaste gången blev precis allt fel. Bilen larmar för ALLT. Ingenting fungerar längre utom växellådan…….. Vad göra. Har skrivit ihop allt och ska nu skicka till alla stora tidningar och tv-kanaler. Bilen: M520d-16 haft sedan ny. 7 år var den bäst. Nu blir allt bara värre och inget ansvar alls, what so ever. Aldrig mer en BMW här. | |
Lite svårt att hänga med ovan. Om du strukturerar upp det lite tydligare så blir det enklare för oss andra att förstå och sedan kunna rådge dig. När har bilen varit inne på verkstad, vad har då gjorts, vad har blivit resultatet? Lista varje besök ett i taget och var gärna specifik istället för ”larmar för allt”. |
|
Som sagt...väldigt svårt att hänga med. Men bilen är 8 år...så klart det blir fel. Problemet är att väldigt många tycker att alla fel uppkommit efter verkstadsbesök. "Bytte bromsar. Nu fungerar inte tutan...måste vara verkstaden som förstört" Tror intresset hos tidningar och TV är ringa. Är det verkstad som gjort fel kontakt ARN...men 18 månader är väldigt lång tid. |
|
Hur har felen som uppstått åtgärdats? | |
Så här: Vi köpte/beställde bilen helt ny. Det har varit världens bästa bil i 7 år. Då vill BMW att vi lämnar in bilen för en programuppdatering som de flesta märken gör. Vi har 2st lika gamla bilar (skiljer 21 dagar) lämnade in den ena på tisdagen, byter bil hos BMW nästa dag. Vid hämtning av varje bil fick vi samma fel efter uppdateringen. Vi hade inga felkoder vid inlämnandet (jag har bl.a ista , inpa , autocom och några till) då till en början var det bara ”fel ” på LMM, lambda, agr. De sa att jag måste laga/boka tid för detta. Bara där är det stort fel. Jag hade 2st felfria bilar som vi uppdatering blev trasiga. Borde vara tvärt om. BMW säger sig inte vara skyldiga alls, what so ever. Efter ett halvårs tjat börjar de med det ena och det andra och det blir bara värre. Tilläggas att batteriet var nyss bytt och inkodat. Exide AGM. Nu sista gången när jag får tillbaka bilen finns vid start ingen servo, ingen ABS, ingen parkeringsbroms, inget fotgängarskydd, inget fungerande bältessystem, inga fungerande airbags, mm mm. Bilen startar men larmar på såååå mycket. T.o.m ”öppna inte motorhuven”. Allt detta har de lyckats med på ”servicen” och åter igen: vi är oskyldiga, vi har inte gjort något. Bilen är som jag ser det bara skrot just nu. |
|
Okej, lite tydligare. Men några frågor 1) Blev du kallad till ett separat verkstadsbesök bara för att uppgradera mjukvaran eller skedde det i samband med en vanlig service? 2) Vad var det för mjukvara som uppdaterades? 3) Hade ni ingen längre diskussion på plats när du hämtar ut bilen efter detta besök och den har en felkod som den inte hade innan? Dvs, var ni båda överens om att felkoden inte fanns innan för någon hos ÅF måste ju ha kört in bilen i verkstaden. 4) Vad sa verkstaden när det blev samma fel på bil nr.2 dagen efter? Hävdar de slumpen igen eller att felet fanns innan? 5) Hur gick det med bil 2 då den verkar felfri nu? 6) För tydlighets skull så är inte BMW din motpart, utan jag utgår ifrån att du pratar med en BMW återförsäljare, vilken då? Eller har du dialog med BMW i Tyskland eller BMW Sverige? 7) Har du haft en separat kontakt med BMW Sverige? 8) Spontant låter det som att uppdateringen kan vara en tänkbar felkälla, men även ditt nya batteri. Massa felkoder som uppkom vad det låter som tämligen direkt efter ett batteribyte. 9) När verkstaden även skapar fler fel när de har bilen inne så låter det ju som att det borde vara svårt för dem att värja sig. Har du hela tiden med en person där eller pratar du med någon ansvarig? Jag har fler frågor men stannar där tills vidare. |
|
Vad är det för "Då vill BMW att vi lämnar in bilen för en programuppdatering som de flesta märken gör." som BMW skulle kalla in 7 år gamla bilar för? Du har en 5-serie och en 3-serie som är sju år gamla som samtida blir inkallade för "programuppdatering"? Mig veterligen kalla BWM aldrig in bilar för att uppdatera programvara. |
|
Ni ska inte uttala er om det nu inte vet, för det gör ni tydligen inte. Då kan ni lägga ner. Jag ville ha råd, inte kränkningar av okunniga i ämnet, då låter man bli att svara. Admin ta hand om detta. |
|
Generatorfel. Lös anslutning till batteriet. Råkade ut för lös anslutning till batteriet, efter byte på verkstad. Båda felen gav väldiga problem. Har de lossat batterikablarna och glömt att dra åt på båda bilarna? | |
Jag förstår, och känner med dig, att detta verkligen är en stressande situation. Men det är fortfarande väldigt mycket som är oklart, iaf för mig som inte varit med från början. Vad är det för råd du är ute efter? Hur du skall hantera verkstaden? Vad problemen ev kan vara och hur de kan lösas? Något annat? För den första punkten så prata med konsumentvägledare i din kommun, alternativt med juristerna på M om du är medlem där. Nästa steg är nog ARN, alternativt driva enskilt mål mot verkstaden. För den andra punkten så tycker jag det har ställts högst relevanta frågor i tråden för att ge oss en möjlighet att förstå vad som är symtom och problem. För den tredje punkten - hur långt har bilarna gått? Finns det fortfarande maskinskadeförsäkring på dem hos ditt försäkringsbolag? |
|
Vi "vet inte" eftersom vi inte får någon begriplig förklaring vad som hänt. Försök svara på relevanta frågor istället för att vara dryg. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.